Newsy

Przemysł odzieżowy otwiera się na nowe wykorzystanie technologii. Dzięki nim branża zmniejszy negatywny wpływ na środowisko

2022-08-24  |  06:20

Technologia druku przyrostowego coraz chętniej wykorzystywana jest przez firmy modowe, m.in. do tworzenia prototypów. Nowe technologie mogą nie tylko usprawnić produkcję, ale też uczynić ją bardziej zrównoważoną, podobnie jak dystrybucję ubrań. To szczególnie istotne, bo dziś przemysł odzieżowy jest jednym z największych „szkodników” dla środowiska. Problem jednak w tym, że unowocześnienia wymaga wiele obszarów tej branży, więc za tym musi iść gotowość inwestycyjna, a także zmiany legislacyjne, które tę gotowość niejako wymuszą.

– Nowe technologie można wdrażać na każdym etapie produkcji. Od prototypowania, które możemy robić w technologiach 3D, przez blockchain, którym możemy śledzić, w jaki sposób porusza się nasze ubranie w całym łańcuchu produkcji i dostaw, przez tzw. predictive analytics, czyli algorytmy, które pozwalają nam przewidzieć, jakie będzie zapotrzebowanie. Dzięki tego typu technologiom jesteśmy w stanie sprawić, żeby branża modowa była bardziej zrównoważona – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Katarzyna Gola, założycielka GeekGoesChic.

Drukarek 3D używa w procesie prototypowania m.in. hiszpańska marka obuwnicza Camper. Do każdej kolekcji powstają w tej technologii prototypy i modele koncepcyjne. Wcześniej były one tworzone przez firmę zewnętrzną, co generowało dodatkowe koszty. Druk 3D może być przydatny również w pracy projektantów modowych. Drukowane modele umożliwiają ocenę wykonalności projektów. Z kolei Louis Vuitton na drukarkach trójwymiarowych tworzy narzędzia używane w procesie produkcji. Wytwarzanie przyrostowe jest też wykorzystywane do opracowywania zrównoważonych modeli produkcji. Hiszpańska marka ZER używa drukarek 3D do projektowania wzorów i drukuje tylko tyle materiału, ile potrzeba.

– Musimy się zastanowić, w jaki sposób wdrożyć nowe technologie w całym łańcuchu produkcji i dostaw, tak aby te ubrania nie jeździły tyle po świecie, aby było mniej prototypowania, aby transport ubrań między fabryką a klientem końcowym był jak najkrótszy. Dużą rolę mogą odegrać np. algorytmy, którymi możemy zoptymalizować cały proces, ale też nie tylko na tym etapie produkcji, czyli zanim produkt trafia do sklepu, tylko też na etapie sprzedaży – podkreśla Katarzyna Gola.

Jednym z przykładów optymalizacji może być wykorzystanie algorytmów do minimalizacji poziomu zwrotów towarów. Generują one pięciokrotnie więcej dwutlenku węgla niż zakup. Jednak zdaniem ekspertki, choć firmy branży modowej są zainteresowane wdrażaniem modelu zrównoważonego, to muszą się liczyć z dużymi nakładami inwestycyjnymi.

– Co ważne, to nie jest tak, że jakaś jedna technologia może wprowadzić rewolucję. Musimy wprowadzić wiele technologii na różnym etapie tego łańcucha produkcji i dostaw, żeby to miało sens – tłumaczy założycielka GeekGoesChic. – Wymagane są budżety, edukacja, cele biznesowe, które będą współgrały z tymi celami sustainable. Jeżeli chodzi o implementację, to jesteśmy na etapie prototypów, ciekawych projektów, o których fajnie jest powiedzieć do mediów, natomiast jeszcze jest mało takich rozwiązań, które rzeczywiście byłyby holistyczne i wprowadzały jakąś dużą zmianę.

Tymczasem znane sieci odzieżowe przystąpiły do wspólnych działań na rzecz wprowadzenia w przemyśle tekstylnym modelu gospodarki o obiegu zamkniętym. Inicjatywa Make Fashion Circular, którą zawiązały marki takie jak m.in. Burberry, Gap, H&M, Nike i Stella McCartney, polega na stosowaniu materiałów biodegradowalnych, a także włączaniu rozwiązań wspierających recykling materiałów. W sklepach sieci H&M można na przykład otrzymać kupon zniżkowy w zamian za oddanie starych ubrań. Przedstawiciele branży wskazują, że aby przemysł modowy rzeczywiście stał się zrównoważony i korzystał z nowych technologii, potrzebne są regulacje.

– W zasadzie wszystkie technologie, z których korzystają marki modowe, to są stare technologie, mówimy o nich nowe technologie, ale nowy jest tylko sposób ich wykorzystywania, więc narzędzia są dostępne. To, czego wymaga świat w tym momencie, opiera się na biznesie i prawie. Jeżeli będziemy wymagać prawem, żeby te marki były bardziej zrównoważone, to na pewno one staną się bardziej zrównoważone. Jeżeli to się będzie opłacało biznesowi, to na pewno też ten proces się przyspieszy, więc stawiałabym na biznes i prawo, dalej na technologię – dodaje Katarzyna Gola.

Według Europejskiej Komisji Gospodarczej przemysł odzieżowy odpowiada za 20 proc. światowych odpadów wodnych i 10 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla. 85 proc. wyprodukowanych tekstyliów trafia na wysypiska śmieci.

O tym, jak czynić modę bardziej zrównoważoną – zarówno na etapie projektowania, produkcji, dystrybucji, jak i użytkowania, a także przetwarzania – eksperci branżowi rozmawiali podczas jednego z Thursday Gathering. To coczwartkowe eventy organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw, których luźna formuła sprzyja wymianie wiedzy i doświadczeń o najważniejszych globalnych i lokalnych trendach rynkowych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.