Newsy

Piotr Metz: Castingowe programy muzyczne w telewizji to szkodliwe zjawisko. Mają zupełnie inny cel niż ten, który się przedstawia uczestnikom

2021-02-16  |  06:26

Dziennikarz muzyczny obejmie rolę mentora w programie stypendialnym dla utalentowanych artystów Music MasterClass. Jego rady mają pomóc zdolnym wokalistom znaleźć własną drogę rozwoju. Piotr Metz zaznacza, że formuła programu będzie wyjątkowa. Nie ma on bowiem na celu wykreowania kolejnej jednosezonowej gwiazdy. W konsekwencji będzie się znacznie różnił od talent show, które obecnie dominują w mediach.

Program stypendialny Music MasterClass Fundacji Fabryki Norblina kierowany jest do młodych i profesjonalnych muzyków. Pięciu wybranych stypendystów uzyska wiedzę merytoryczną i wsparcie mentorskie od doświadczonych autorytetów. Jednym z nich będzie Piotr Metz. Dziennikarz muzyczny zaznacza, że głównym założeniem programu jest promowanie sztuki, a nie dostarczanie rozrywki.

– Nie pomaga nam obecnie w branży muzycznej to, że zatarły się granice między muzyką-sztuką a rozrywką. Celowo używam słowa „sztuka”, może być to również „sztuka popularna”, nie musi być to jedynie muzyka klasyczna. Rozrywka, która z reguły jest głośniejsza i bardziej rozpycha się łokciami, jest wszechobecna. Musimy zdać sobie sprawę, że jest bardzo cienka granica między rozrywką a muzyką traktowaną w kategoriach sztuki. W mediach widzimy głównie rozrywkę. Możemy być sfrustrowani, że coś, co traktujemy trochę lekceważąco, wygrywa. Jednak to tylko pozorna wygrana – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Piotr Metz.

Jak otwarcie przyznaje, popularne programy nie mają na celu kształcenia uczestników oraz szlifowania ich warsztatu. Gra toczy się o sławę, która najczęściej znika zaraz po zakończeniu show. Dziennikarz zapewnia, że formuła MasterClass jest wyjątkowa i ma  pokazać, że stworzenie ciekawego programu na wysokim poziomie merytorycznym w Polsce jest możliwe.

– Program MasterClass stawia na muzykę, a nie rozrywkę, w odróżnieniu od szeregu castingowych programów w telewizji, które często uważam za zjawisko szkodliwe. Tego typu programy mają zupełnie inny cel niż ten, który przedstawia się uczestnikom. Celem jest jak największa oglądalność telewizyjna. Cała reszta tak naprawdę schodzi na drugi plan – tłumaczy.

W MasterClass mogą wziąć udział jedynie osoby pełnoletnie. Piotr Metz tłumaczy, że ten warunek jest konieczny, by uczynić program jeszcze bardziej profesjonalnym. Producenci chcieli skoncentrować się na rozwoju karier artystów, którzy są na to w pełni gotowi.

– W programie MasterClass nie będziemy zmuszać 11-letnich dzieci do śpiewania piosenek Niemena. Uczestnicy po zakończeniu programu nie zostaną sami na placu boju. Nie będą mierzyć się z tym, że pochodząc z miasteczka, stali się na miesiąc najpopularniejszym obywatelem i muszą się z tym zmagać przez kolejne lata. Program MasterClass jest wymyślony zupełnie inaczej, w kontrze do tego, o czym powiedziałem, i dlatego zdecydowałem się wziąć w nim udział – zaznacza dziennikarz.

Piotr Metz tłumaczy, że podział na gwiazdy oraz uczestników, który ostatnio bardzo często można zaobserwować w programach rozrywkowych, w przypadku MasterClass nie będzie obowiązywał. Dla niego najważniejsze będzie porozumienie z artystami, którzy zdecydują się na udział. Długie szczere rozmowy i koleżeńskie rady to jego zdaniem klucz do sukcesu.

–  Nie nazwałbym osób, które pojawią się w roli autorytetów, gwiazdami. To słowo kojarzy mi się z kimś, kto patrzy z wysokości i czasami zaszczyci przelotnym uśmiechem. W programie biorą udział ludzie z ogromnym artystycznym dorobkiem, doświadczeniem i pasją. Z uczestnikami będziemy rozmawiać na luzie. Ważni będziemy nie my, tylko nasi rozmówcy. Wiem, że każdy z nas będzie się starał pomóc – mówi Piotr Metz.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Lil Masti: Dużo się dzieje w moim życiu. Napędza mnie miłość do córki i jako matka kwitnę

Aniela Bogusz znana w sieci jako Lil Masti podkreśla, że po narodzinach córki w jej życiu dużo się zmieniło. Teraz spełnia się nie tylko w świecie cyfrowym, ale również na płaszczyźnie prywatnej. Jest dumna z tego, że udało jej się stworzyć szczęśliwą i pełną rodzinę. Wkrótce jej córeczka Aria będzie świętować drugie urodziny i z tej okazji rodzice szykują dla niej w ogrodzie przyjęcie z wieloma atrakcjami.

Konsument

Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.

Podróże

Anna Dec: Klimat się zmienia i w tym roku wybitnie to widać. Musimy być przygotowani na różne warunki pogodowe na wakacjach

Pogodynka przyznaje, że tegoroczne lato jest wyjątkowo kapryśne. Prognozy wskazują, że w najbliższych tygodniach upały będą się przeplatać z chłodem, burzami i obfitymi opadami deszczu. Taka zmienna pogoda nie powinna nas jednak całkowicie zniechęcać do aktywności na świeżym powietrzu. Zdaniem Anny Dec trzeba korzystać z uroków lata i niezależnie od tego, czy świeci słońce, czy też pada, tak organizować czas wolny, by nie siedzieć w domu.