Mówi: | Piotr Szwedes |
Funkcja: | aktor |
Piotr Szwedes: Jestem bobasem pod względem rozwoju osobistego. Dopiero teraz wiem, na czym polega życie
Aktor jest zafascynowany możliwościami, jakie daje rozwój osobisty. Twierdzi, że zapewnia mu on higienę psychiczną, niezbędną w pracy aktora i producenta teatralnego. Artysta uważa, że dopiero kilka lat temu, gdy poznał ideę samorozwoju, zaczął żyć świadomie.
Pojęcie rozwoju osobistego obejmuje szereg różnorodnych działań kształtujących indywidualne cechy i umiejętności człowieka. Ich celem może być m.in. osiągnięcie lepszej pozycji zawodowej, większy stopień kontroli własnych emocji lub poprawa relacji z innymi ludźmi. Piotr Szwedes z psychologią samorozwoju zetknął się kilka lat temu, gdy zaczął prowadzić konferencje i seminaria poświęcone tej tematyce. Dziś jest przekonany, że to dzięki wiedzy z tego zakresu zaczął żyć naprawdę świadomie.
– Jestem bobasem, jeśli chodzi o rozwój osobisty. Dopiero teraz wiem, na czym polega życie, wydaje mi się, że jest to dowód na to, że nigdy nie jest za późno – mówi aktor agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Rozwój osobisty Piotr Szwedes określa mianem higieny psychicznej, niezbędnej zwłaszcza w zawodzie aktora. Podkreśla, że adepci tej dziedziny sztuki już na etapie studiów w szkole teatralnej bądź filmowej eksperymentują ze swoimi emocjami. Wcielając się w poszczególne postacie, zwłaszcza dramatyczne, aktor dokonuje rodzaju wiwisekcji własnej psychiki. Często dochodzi do tego presja związana z rywalizacją o role oraz trudności wynikające z procesu twórczego, w efekcie czego aktorzy sięgają po używki takie jak alkohol lub narkotyki.
– Uczymy się tego w szkole teatralnej, te cztery lata są po coś, żeby przeanalizować postać, tworzenie konfliktów na scenie, żeby mając premierę i grając czarny charakter, nie przychodzić z nim do domu, żeby rodzina miała spokój, to wszystko wiemy, natomiast nie zawsze realizujemy – mówi Piotr Szwedes.
Aktor przyznaje, że sam często miewał takie sytuacje, zwłaszcza na początku kariery zawodowej. Jako młody absolwent łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej pracował m.in. z taką legendą polskiego teatru jak reżyser Jerzy Grzegorzewski. Przeżywał wówczas każdą kolejną rolę, poświęcał się całkowicie, by jak najlepiej przygotować każdą kreację.
– Było to dla mnie takie emocjonalne, że nie spałem nocami, żeby rola była jak najlepsza, bo tak trzeba, ale spalałem się w tym momencie, mimo wcześniejszego przygotowania nie miałem jeszcze dystansu do siebie – mówi Piotr Szwedes.
Obecnie aktor ma większy dystans do swojej pracy zawodowej, choć wciąż przy każdej premierze towarzyszą mu duże emocje. Twierdzi, że jako aktor i producent teatralny docenia możliwości odpoczynku, wglądu w samego siebie i zdystansowania się do rzeczywistości, jakie daje rozwój osobisty. Jednocześnie Piotr Szwedes uważa, że polski rynek rozwoju osobistego dopiero się kształtuje. Stosunkowo niedawno pojawiły się w Polsce profesjonalne szkolenia i warsztaty z psychologii rozwoju osobistego, jak np. Millionaire Mind Intensive, prowadzone przez amerykańskiego guru tej dziedziny T. Harva Ekera.
– Tego wcześniej nie było, dopiero MMI zaczęły się kilka lat temu, Eker wkroczył do Polski, Anthony Robbins. Nie wiedzieliśmy, kto to jest, a Anthony Robbins od 30–40 lat w Ameryce jest gwiazdą, współpracował z prezydentami państw, z największymi gwiazdami hollywoodzkimi. My nie wiedzieliśmy, o co chodzi, dopiero zaczynamy to wszystko poznawać – mówi Piotr Szwedes.
Czytaj także
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-03-10: Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.