Newsy

Pisanie ręczne rozwija wyobraźnię dzieci i uczy je logicznego myślenia

2014-04-15  |  06:25
Mówi:Małgorzata Gawryluk-Dudzińska
Funkcja:kierownik marketingu w Polsce i krajach bałtyckich
Firma:BIC Polska
  • MP4
  • Badania pokazują, że w czasach tabletów i komputerów trzeba uczyć dzieci ręcznego pisania. Kaligrafowanie rozwija umiejętność formułowania myśli i  budowania logicznych wypowiedzi. Procesy, jakie zachodzą w mózgu podczas wykonywania tej na pozór prostej czynności, to prawdziwa burza neuronów. Pisanie poprawia koncentrację, uczy kreatywności i jest najlepszym treningiem pamięci.

    Badania pokazują, że umiejętność kaligrafowania to niezwykle skomplikowany proces. Żeby znaki pozostawione na papierze zaczęły przypominać kształtną literkę, dziecko musi nie tylko w odpowiedni sposób chwycić ołówek i wykorzystać właściwe napięcie mięśniowe, lecz przede wszystkim – użyć partii mózgu, które są odpowiedzialne za percepcję wzrokową, abstrakcyjne myślenie, zdolności motoryczne, koordynację i orientację przestrzenną.

    Badania, które zrobiła dr Karin James z uniwersytetu na Florydzie pokazały związek pisania ręcznego i kaligrafii z aktywacją różnych obszarów w mózgu. Na podstawie rezonansu magnetycznego okazało się, że pisanie ręczne aktywuje dużo więcej obszarów w mózgu niż pisanie liter na komputer. A co jest najważniejsze aktywuje tak zwany ośrodek Broki, który jest odpowiedzialny za zdolności językowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Małgorzata Gawryluk-Dudzińska, kierownik marketingu firmy BIC Polska.

    Ośrodek Broki odpowiada przede wszystkim za zdolność mówienia – łączenie głosek w wyrazy i zdania oraz za formułowanie płynnych wypowiedzi. Staje się on aktywny, mimo że w trakcie pisania dzieci milczą. Pisanie na klawiaturze znacznie mniej pobudza mózg do pracy.

    Kaligrafia aktywuje w mózgu wiele obszarów, które wpływają na rozwój dziecka. Jest to między innymi pamięć, uwaga, koncentracja, ale także pewien sposób organizacji tekstu i zapamiętywania. Te z kolei obszary wpływają potem na wyniki szkolne dzieci. Jeżeli dzieci nie nauczą się od początku właściwie kaligrafować, pisać, te problemy z wiekiem nawarstwiają się i powodują, że dzieci mają problemy z własną oceną, z motywacją do nauki – tłumaczy Małgorzata Gawryluk-Dudzińska.

    Badanie pokazują, że dzieci, które są uczone pisania wypracowań ręcznie, piszą je szybciej i lepiej niż te, które robią to za pomocą klawiatury. Ważny jest też wybór odpowiednich narzędzi do pisania.

    To, co jest ważne przy wyborze takich produktów, to przede wszystkim wygoda trzymania w dłoni. Produkty dla dzieci muszą być dostosowane wielkością do ręki dziecka. Ważnym aspektem jest też kształtowanie prawidłowego uchwytu do pisania, żeby rączki nie zjeżdżały na długopisie czy na ołówku na dół. Z kolei to, jak dziecko będzie stawiało literki, będzie odbijało się na tym, czy będzie zmotywowane i zadowolone z wyników – dodaje Małgorzata Gawryluk-Dudzińska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Gwiazdy

    Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

    Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

    Handel

    Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

    Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.