Mówi: | Przemysław Trzaskowski |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Bridgestone |
Ponad połowa Polaków na wakacje jedzie samochodem. Przed podróżą konieczny jest kompleksowy przegląd stanu technicznego auta
Z raportu AC Nielsen wynika, że 60 proc. Polaków, którzy wyjeżdżają na wakacyjny odpoczynek, wybiera podróż samochodem. Eksperci motoryzacyjni podkreślają jednak, że choć auto to wygodny środek transportu, to potrafi się zepsuć w najmniej odpowiednim momencie. Przed długą podróżą warto więc sprawdzić jego stan techniczny, wyposażenie i wykupić odpowiednią polisę.
Ci, którzy jako środek transportu na wakacje wybierają auto, przyznają, że daje im to większą swobodę w podróżowaniu oraz możliwość dotarcia nawet do najmniejszych zakątków turystycznych. Poza tym można zabrać tyle bagażu, ile się chce, a podczas wczasów wygodnie robić większe zakupy.
– Samochód jest wciąż najpopularniejszym środkiem transportu, jaki wybierają Europejczycy, którzy udają się w wakacyjną podróż. Wśród Polaków wybiera go 60 proc., gdyż daje im swobodę i elastyczność. Najchętniej podróżujemy z naszą drugą połówką i udajemy się do sąsiednich państw – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Przemysław Trzaskowski, ekspert Bridgestone.
Przemysław Trzaskowski podkreśla, że przed wyruszeniem w wakacyjną wyprawę kierowcy pochłonięci planowaniem trasy, często zapominają o sprawdzeniu stanu technicznego pojazdu. A to w zasadzie najważniejsza kwestia, bo tylko sprawne auto zapewni bezpieczną podróż.
– Zajrzyjmy pod maskę i sprawdźmy poziom oleju, płynu w chłodnicy i płynu do spryskiwaczy. Warto dodać środek usuwający owady, gdyż przy tej temperaturze utrudniają one widoczność. Powinniśmy również zainteresować się światłami, kierunkowskazami, sprawdzić, czy wszystko działa bez zastrzeżeń – mówi Przemysław Trzaskowski.
W podróży trzeba być przygotowanym na każdą ewentualność, dlatego warto zadbać o najdrobniejsze szczegóły.
– Ważne jest wyposażenie wewnątrz pojazdu – gaśnica, trójkąt, kamizelki odblaskowe. Niektóre kraje mają dosyć restrykcyjne przepisy, jeżeli chodzi o tego rodzaju elementy. Te drobne kontrole pozwolą nam się upewnić, że wszystko z naszym autem jest w porządku i dzięki temu unikniemy niepotrzebnego stresu oraz komplikacji na trasie – radzi Przemysław Trzaskowski.
Z badań wynika, że 78 proc. aut w Europie ma niewłaściwe lub niedopompowane ogumienie bądź nadmiernie zużyty bieżnik.
– Warto przede wszystkim sprawdzić, czy nie jedziemy na oponach zimowych, gdyż zwiększają one zużycie paliwa, a ich droga hamowania jest o 30 proc. dłuższa. Opony muszą być dopompowane, w przeciwnym razie utrudniają manewrowanie i hamowanie. Warto również sprawdzić głębokość bieżnika. Trzeba użyć do tego miernika lub włożyć monetę pięciozłotową. Kiedy srebrna obwódka zniknie, oznaczy to, że wszystko jest w porządku – tłumaczy Przemysław Trzaskowski.
Wybierając się samochodem za granicę, trzeba wykupić dodatkowe ubezpieczenie i pamiętać o tym, że przepisy w innych krajach mogą się różnić od tych obowiązujących w naszym kraju. Na przykład w Austrii i Niemczech poza terenem zabudowanym często jest ograniczenie do 100 km/h.
Czytaj także
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-18: Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-24: Qczaj: Robię kurs na prawo jazdy. Będę jeździł fajnym samochodem „na bogato”, bo zapracowałem na porządne auto
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.