Mówi: | Monika Bałacińska |
Funkcja: | konsultantka ślubna |
Firma: | Royal Day |
Pokazy sztucznych ogni lub występ iluzjonisty – nowoczesne wesela zaskakują oryginalnością
Zamiast oczepin pokaz tańca lub występ iluzjonisty – nowoczesne wesela coraz bardziej odchodzą od utartych schematów. Młode pary decydują się coraz chętniej na przyjęcia tematyczne lub organizowane w ciekawych miejscach, np. starej stodole lub zabytkowym dworku. Wesela mają gotowe scenariusze, nad których realizacją czuwają profesjonalni konsultanci ślubni.
Polacy coraz chętniej powierzają organizację wesela wedding plannerom. W ten sposób przyszli małżonkowie oszczędzają czas, unikają dodatkowego stresu, a jednocześnie mają pewność, że ich wesele przebiegnie bez zakłóceń. Wedding plannerzy opracowują scenariusz całej imprezy, przygotowują ją oraz koordynują w trakcie trwania. Wraz ze wzrostem popularności zawodu konsultanta ślubnego zmienia się także charakter tej wyjątkowej imprezy. Nowoczesne wesela są znacznie bardziej przemyślane niż te organizowane samodzielnie przez narzeczonych.
– Takie wesela mają scenariusz, zaczynając od tego, jak cały dzień ślubu i wesela ma wyglądać, skończywszy na tym, jak on ma się skończyć. Planowane jest też to, o której ma się skończyć. Wszystko jest ułożone w setach pod muzykę, tzn. że zespół gra 45 minut, mamy 15 minut przerwy, kiedy jest np. muzyka mechaniczna, goście się w tym czasie bawią, ale to nie jest muzyka na żywo – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Monika Bałacińska, konsultantka ślubna.
Tradycyjne wesela są mocno zakorzenione w staropolskich obyczajach ludowych. Obowiązkowe są więc takie elementy imprezy, jak powitanie gości chlebem i solą czy oczepiny, i wszystko o konkretnych godzinach. Wedding plannerzy odchodzą jednak od tych utartych schematów, wprowadzając takie innowacje, jak pokazy sztucznych ogni lub tańca z ogniem, występy artystyczne, np. tańca z szarfą lub tańca orientalnego, a także popisy iluzjonistów.
Nowością, która przyszła do Polski ze Stanów Zjednoczonych, są także kelnerki przebrane za ogromne lalki z barami dookoła sylwetki. Można z nich łatwo wziąć drinka lub odstawić na nie szklankę.
– Drugą rzeczą, która zdecydowanie różni od tego, co było kiedyś, to to, że mamy winiety, listę gości, mamy usadzenie gości, zaczyna to być standardem. Standardem stają się też powoli okrągłe stoły i bez zastawiania tych stołów potrawami. Potrawy są w bufecie, bardziej na kształt bankietu niż typowego polskiego wesela przy prostokątnych, długich stołach – mówi Monika Bałacińska.
Ze względu na coraz większą liczbę małżeństw mieszanych na weselach pojawiają się motywy z kultur małżonka obcokrajowca. Wedding plannerzy przygotowują też często imprezy tematyczne. Motywem przewodnim może być np. stylistyka wybranej epoki, kolor, element z filmu lub powieści. Nowoczesne wesela stają się coraz bardziej dystyngowane i eleganckie, młode pary chętnie sięgają po ekskluzywne i widowiskowe sposoby na uatrakcyjnienie przyjęcia weselnego. Takim sposobem są np. bary lodowe.
– Nie jest to tanie, natomiast coraz częściej pojawiają się prośby o to, żeby były bary lodowe. Alkohol lejący się, że tak powiem, po kostkach lodu czy drinki stojące na barach lodowych. Jest to bardzo okazałe, bardzo ładne i bardzo atrakcyjne dla gości, również z wizualnego punktu widzenia – mówi Monika Bałacińska.
Chętniej niż dawniej młode pary rezygnują z klasycznych miejsc na organizację ślubnego przyjęcia, czyli domów weselnych i restauracji. Zamiast tego wyprawiają wesele w zabytkowym dworku, ogrodzie, a nawet starej, odrestaurowanej stodole. Coraz rzadziej organizowane są duże wesela na kilkaset gości. Młode pary preferują dziś raczej kameralne przyjęcia dla najbliższej rodziny i przyjaciół. Modne są też oddzielne przyjęcia, najpierw uroczysty obiad dla rodziny, później zabawa dla przyjaciół, np. w klubie.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-08-22: Branża ślubna wciąż boryka się ze skutkami pandemii, inflacji i wojny. Wesel jest coraz mniej, zwłaszcza średniobudżetowych
- 2023-07-25: Pary młode z pokolenia Z zmieniają branżę ślubną. Oczekują personalizacji usług, streamingu czy wesela zero waste
- 2023-07-25: Coraz więcej gospodarstw rolnych monitorowanych z wykorzystaniem danych satelitarnych. Dzięki temu możliwa jest szybsza realizacja dopłat
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.