Newsy

Polacy na Boże Narodzenie wydadzą mniej niż przed rokiem

2013-11-18  |  06:20

W bożonarodzeniowych zakupach Polacy są rozsądni i pragmatyczni – wynika z najnowszych badań firmy Deloitte. W tym roku na święta chcą wydać ok. 1126 zł i z reguły będą to pieniądze z własnych oszczędności. 

Jeszcze rok temu według szacunków firmy Deloitte statystyczna polska rodzina na Boże Narodzenie miała wydać ok. 1280 zł. To o 5 proc. więcej niż planuje wydać w tym roku. Za to nie będziemy już tak chętnie korzystać z karty kredytowej czy pożyczać pieniądze.

Około 80 proc. z nas planuje zrobić zakupy świąteczne z oszczędności, czyli odkładamy pieniądze wcześniej na święta – mówi Adam Chróścielewski, dyrektor Audytu Deloitte – Tylko niewielki procent planuje skorzystać z karty kredytowej albo krótkoterminowej do spłaty w następnym miesiącu lub z pożyczki u rodziny i znajomych.

Pieniądze zostaną przeznaczone m.in na jedzenie i prezenty. Aż 60 proc. Polaków po produkty żywnościowe uda się do dyskontów. Tendencja kupowania w tanich i dużych sklepach utrzymuje się w Europie od 4 lat.

Na prezenty Polacy wybiorą najczęściej książki, kosmetyki i perfumy, podobnie jak w poprzednim roku. Sami zaś, tak jak inni Europejczycy, marzą o tym, aby pod ich choinką znalazły się koperty z  pieniędzmi. Z najnowszych badań wynika także, że wśród Polaków wzrosło zaufanie do  internetu. W tym roku aż 46 proc. planuje kupić upominki, korzystając z sieci.

W Europie jest to około 30 proc. – wylicza Adam Chróścielewski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Polacy w internecie będą nie tylko kupować upominki, ale także szukać rad, dotyczących kupna odpowiednich podarunków oraz najlepszych okazji cenowych. Badania wskazują, że aż 96 proc. Polaków w sieci skorzysta z wyszukiwarek, a 93 proc. z porównywarek internetowych. To więcej niż rok temu.

–  Jedna czwarta Polaków kupi prezenty już w listopadzie, a ponad 70 proc. będzie miało zakupione przed 20 - tym  grudnia – mówi Adam Chróścielewski.

Najnowsze badanie „Zakupy Świąteczne 2013” objęło 17 krajów europejskich. Jest to 16 edycja badania w Europie, 5 edycja w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Gwiazdy

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Infrastruktura

Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.