Newsy

Polacy na Boże Narodzenie wydadzą mniej niż przed rokiem

2013-11-18  |  06:20

W bożonarodzeniowych zakupach Polacy są rozsądni i pragmatyczni – wynika z najnowszych badań firmy Deloitte. W tym roku na święta chcą wydać ok. 1126 zł i z reguły będą to pieniądze z własnych oszczędności. 

Jeszcze rok temu według szacunków firmy Deloitte statystyczna polska rodzina na Boże Narodzenie miała wydać ok. 1280 zł. To o 5 proc. więcej niż planuje wydać w tym roku. Za to nie będziemy już tak chętnie korzystać z karty kredytowej czy pożyczać pieniądze.

Około 80 proc. z nas planuje zrobić zakupy świąteczne z oszczędności, czyli odkładamy pieniądze wcześniej na święta – mówi Adam Chróścielewski, dyrektor Audytu Deloitte – Tylko niewielki procent planuje skorzystać z karty kredytowej albo krótkoterminowej do spłaty w następnym miesiącu lub z pożyczki u rodziny i znajomych.

Pieniądze zostaną przeznaczone m.in na jedzenie i prezenty. Aż 60 proc. Polaków po produkty żywnościowe uda się do dyskontów. Tendencja kupowania w tanich i dużych sklepach utrzymuje się w Europie od 4 lat.

Na prezenty Polacy wybiorą najczęściej książki, kosmetyki i perfumy, podobnie jak w poprzednim roku. Sami zaś, tak jak inni Europejczycy, marzą o tym, aby pod ich choinką znalazły się koperty z  pieniędzmi. Z najnowszych badań wynika także, że wśród Polaków wzrosło zaufanie do  internetu. W tym roku aż 46 proc. planuje kupić upominki, korzystając z sieci.

W Europie jest to około 30 proc. – wylicza Adam Chróścielewski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Polacy w internecie będą nie tylko kupować upominki, ale także szukać rad, dotyczących kupna odpowiednich podarunków oraz najlepszych okazji cenowych. Badania wskazują, że aż 96 proc. Polaków w sieci skorzysta z wyszukiwarek, a 93 proc. z porównywarek internetowych. To więcej niż rok temu.

–  Jedna czwarta Polaków kupi prezenty już w listopadzie, a ponad 70 proc. będzie miało zakupione przed 20 - tym  grudnia – mówi Adam Chróścielewski.

Najnowsze badanie „Zakupy Świąteczne 2013” objęło 17 krajów europejskich. Jest to 16 edycja badania w Europie, 5 edycja w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.