Newsy

Polacy najczęściej wybierają kawę o gorzkim smaku

2014-04-07  |  05:45
Zdaniem Polaków dobra kawa powinna mieć gorzki posmak, dlatego najczęściej wybierają robustę. Drugim gatunkiem, wyróżnianym przez baristów jest arabica, która ma szlachetny smak i niezwykły aromat. Dobra kawa to napój o odpowiedniej ilości słodyczy, odrobiny goryczy i kwaskowatym smaku. Najlepiej kupować kawę w ziarnach i dokładnie sprawdzać datę palenia. Po zmieleniu powinno się ją od razu parzyć, by nie straciła aromatu.

Pierwszym krokiem w poszukiwaniu dobrej kawy będzie udanie się bezpośrednio do źródła, czyli do palarni kawy. Tam kawa będzie o wiele świeższa niż na sklepowych półkach i tam możemy dobrać sobie kawę z konkretnego regionu świata. Nawet z konkretnej plantacji, czyli będziemy wiedzieć wszystko na jej temat: jak była uprawiana, kiedy był zbiór i jak została przetworzona – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Łukasz Jura z Warsaw School of Coffee/Coffee Zone.
 
Kilogram kawy z segmentu „specialty coffee” w palarni kosztuje 70-90 zł. Cena jest znacznie wyższa niż w zwykłym sklepie, ale daje gwarancję, że ziarna były wypalane maksymalnie przed pięcioma dniami.
 
Każdy wytrawny kawosz ma nie tylko swój ulubiony rodzaj kawy, lecz także sprawdzoną recepturę na jej przyrządzenie. Zdaniem baristów, żeby wydobyć z tego napoju pełny, prawdziwy i niepowtarzalny smak oraz aromat, trzeba zastosować się do kilku podstawowych zasad. 
 
– Ważne jest kupno odpowiedniego młynka i kawy tylko w ziarnach. Cały sekret smaku kawy jest związany z jej świeżością. Kawa musi być świeżo wypalona, a następnie zmielona tuż przed zaparzeniem. Nie mielimy na zapas. Aby kawa jak najdłużej utrzymała swoje walory smakowe, powinna być izolowana zarówno od słońca, jak i temperatury czy też wilgotności. Więc najlepiej trzymać kawę w oryginalnym opakowaniu, szczelnie zamkniętą, dodatkowo to opakowanie możemy umieścić w jakimś słoiczku – mówi Łukasz Jura.
 
Najlepsza grubość drobin powinna odpowiadać rozmiarom kryształków cukru lub nieco większym ziarenkom piasku. Zbyt mocne zmielenie spowoduje, że kawa będzie gorzka.
 
Istnieją dwa główne gatunki kawy, które są powszechnie stosowane na całym świecie: arabica i robusta. Robusta jest gorzka i to jest to, co wielu Polakom kojarzy się ze smakiem kawy.Tymczasem arabica jest kawą o wiele bardziej szlachetną, oferuje o wiele więcej ciekawych doznań sensorycznych. Kawy bazujące na ziarnach arabica są najczęściej wybierane przez kawiarnie, a wiodącym sposobem parzenia jest espresso – wyjaśnia Łukasz Jura.
 
Bariści radzą, by do espresso dodawać tylko cukier biały – jak najdrobniejszy, aby przyspieszyć proces przenikania do napoju.  Z kolei
cukier brązowy, poprzez zawarty w nim karmel, zmienia smak kawy i długo się rozpuszcza. Przez to znaczna jego część zostaje na dnie 

Na użytek domowy możemy zaopatrzyć się w profesjonalny ekspres automatyczny, ale o wiele ciekawszym rozwiązaniem są alternatywne metody. Zasada ich działania jest zbliżona do parzenia kawy w ekspresie przelewowym, czyli mamy filtr metalowy lub papierowy, do którego wsypujemy zmieloną kawę i następnie od góry dodajemy wody. Dzięki grawitacji w odpowiednim czasie woda przenika przez kawę i skrapla nam się, czy to dzbanka, czy do filiżanki, czy do jakiegokolwiek naczynia, w którym tę kawę parzymy – tłumaczy Łukasz Jura.
 
Na wiosenne dni bariści polecają kawę mrożoną lub z dodatkiem syropu lawendowego i mięty.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.