Mówi: | Karolina Łuczak |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | Provident Polska |
Polacy wracają do tradycji rodzinnego świętowania Wielkanocy. Planujemy wydać na ten cel ponad 530 zł
Po dwóch latach pandemii i ograniczeń w kontaktach społecznych Polacy zamierzają spędzić Wielkanoc w większym gronie rodzinnym – wynika z Barometru Providenta. 70 proc. będzie świętować w domu, a 30 proc. planuje odwiedziny u rodziny lub znajomych. Przez wysoką inflację tegoroczny koszyk wielkanocny będzie droższy i widać to też w deklaracjach Polaków. W tym roku wydadzą na świąteczne zakupy średnio 535 zł – o 57 zł więcej niż przed rokiem, ale wciąż znacznie mniej niż przed pandemią.
W 2020 roku, zanim wybuchła pandemia, Polacy deklarowali średnie wydatki na poziomie 637 zł.
– W ramach badania Barometr Providenta zadaliśmy Polakom pytanie dotyczące wydatków na Wielkanoc. Okazuje się, że tegoroczne Święta Wielkanocne będą kosztowały rodzinę średnio 535 zł, jest to kwota o 100 zł niższa niż przed pandemią. Niemniej widać już pozytywne efekty tego, co się dzieje z naszymi emocjami i portfelami, bo jest to kwota o 57 zł wyższa niż w ubiegłym roku – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.
Wyższe niż 600 zł wydatki planują respondenci z tylko jednej grupy wiekowej – 55+. Tutaj deklarowana średnia to prawie 660 zł.
– Najwięcej na Święta Wielkanocne, podobnie jak w przypadku Bożego Narodzenia, wydadzą osoby starsze i mieszkańcy małych miejscowości oraz wsi. Najmniej na święta wydadzą osoby najmłodsze, między 20. a 25. rokiem życia, oraz mieszkańcy dużych miast – podkreśla Karolina Łuczak.
Średni budżet najmłodszych nie przekracza 450 zł, ale aż 42 proc. chce zamknąć wydatki w kwocie 200 zł. Niezależnie jednak od planów wydatkowych większość Polaków zamierza spędzić nadchodzące święta z rodziną. 70 proc. będzie świętować w domu, a 30 proc. odwiedzi znajomych lub członków rodziny. Zwyczaj świątecznego niedzielnego śniadania kultywuje 90 proc. Polaków. 82,5 proc. ankietowanych wybiera się do kościoła na święcenie pokarmów.
– Najpopularniejszymi tradycjami świątecznymi są malowanie jaj, śmigus-dyngus oraz przygotowanie świątecznych potraw. Co ciekawe, wśród tradycji świątecznych jest też mycie okien, 50 proc. badanych deklaruje, że jest to dla nich typowa forma spędzania czasu i przygotowań do świąt – mówi rzeczniczka Providenta.
Polacy nie wyobrażają sobie świątecznego stołu bez jajek. Twierdzi tak 91 proc. ogółu badanych, a wśród najstarszych respondentów odsetek takich odpowiedzi wynosi 96,5 proc. Na drugim miejscu jest biała kiełbasa (55,6 proc.), a na trzecim żurek (50,5 proc.). Na barszcz biały wskazało ok. 35 proc. badanych. Z deserów najczęściej wybieramy mazurki i baby wielkanocne.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe zwiększyły konkurencyjność. Pomogły inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż
Polskie firmy przemysłowe z sektora MŚP zwiększają swoją konkurencyjność na rynku, co potwierdza najnowszy, piąty pomiar Indexu MiU (maszyn i urządzeń). Wskaźnik ten osiągnął najwyższy poziom od początku badania, notując wzrost do 52,92 pkt. Kluczowe znaczenie miały rosnąca aktywność sprzedażowa, modernizacja parków maszynowych oraz dywersyfikacja rynków zbytu. Ekspert Siemens Financial Services w Polsce podkreśla, że inwestycje w technologie i korzystanie z finansowania zewnętrznego odgrywają coraz większą rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw.
Polityka
Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności

Obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE po 2027 roku. Nie będzie to jednak kosztem polityki spójności, której beneficjentem w znacznym stopniu jest Polska. Prace nad projektem prowadzi teraz Komisja Europejska, a pierwsze szczegóły mają być znane w lipcu br. Nad swoim stanowiskiem pracuje także Parlament Europejski.
Bankowość
Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię

Bank Gospodarstwa Krajowego zaprezentował nową strategię na lata 2025–2030. Ma ona lepiej odpowiadać na współczesne wyzwania gospodarcze i geopolityczne, m.in. te związane z bezpieczeństwem kraju czy poziomem inwestycji. Jednym z głównych filarów strategii będzie wspieranie rozwoju konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.