Newsy

Polski boysband posądzany o plagiat utworu międzynarodowej grupy One Direction

2019-05-09  |  06:13
Mówi:Wojciech Fortuna, perkusista Felivers

Miłosz Fergiński, gitarzysta Felivers

Piotr Cody Dąbrowski, gitarzysta Felivers

Piotr Zborowski, wokalista Felivers

Konrad Jażdżyk, basista Felivers

Muzycy zespołu Felivers byli bardzo zaskoczeni komentarzami, które sugerowały, że ich debiutancki singiel „Razem!” jest łudząco podobny do przeboju grupy One Direction. Tłumaczą, że sami pisali tekst, a muzyka powstawała w studio wraz z ówczesnym producentem. W tamtym momencie żaden z nich nie widział podobieństwa do innej piosenki. Członkowie boysbandu podkreślają, że mimo całego zamieszania kawałek bardzo przypadł do gustu ich fanom.

Zostaliśmy posądzeni przez wielu ludzi o plagiat piosenki „What Makes You Beautiful” zespołu One Direction. A chodzi o nasz debiutancki singiel „Razem!”. Tekst napisaliśmy sami, a kompozycja była razem z naszymi producentami. Siedzieliśmy w studio, wpadła nam piosenka, zrobiliśmy nasz debiutancki singiel i byliśmy nim zajarani. Aczkolwiek jeżeli faktycznie jakieś podobieństwo zaszło, to wyszło to zupełnie przez przypadek – mówi agencji Newseria Lifestyle, Piotr Zborowski, wokalista Felivers.

Żaden z nas nie czuł tego podobieństwa do jakiejkolwiek innej piosenki – mówi Piotr Cody Dąbrowski, gitarzysta Felivers.

Zdaniem członków zespołu Felivers zarzuty mogły mieć zalążek nie tyle w warstwie muzycznej utworów, ile w wizerunkowym podobieństwie obu zespołów.

– Myślę głównie, że było to podobieństwo obrazkowe, wizualne. Pięciu chłopaków, którzy są podobni do One Direction, wakacyjny teledysk, wesoła piosenka, dużo uśmiechów i myślę, że po prostu ludziom było najłatwiej to wszystko przybliżyć do One Direction. Przez to te negatywne komentarze – mówi Miłosz Fergiński, gitarzysta Felivers.

Po prostu bardzo na skróty ludzie poszli i najłatwiej było skojarzyć nas z One Direction – mówi Piotr Zborowski.

Muzycy przyznają jednak, że od pewnego czasu pracują już z innym producentem.

– Na całe szczęście sprawa zakończyła się jedynie na nieprzychylnych nam komentarzach, drugi utwór wyszedł już bez żadnych zarzutów. Już nikt nie napisał, że to jest jakikolwiek plagiat, więc na całe szczęście żadnych roszczeń sądowych ani prawnych wobec nas nie było. Jednak pomimo nieprzychylnych komentarzy piosenka się naprawdę podoba i jest to jeden z naszych takich zespołowych hitów na pewno – mówi Piotr Zborowski.

– A tak poza tym gramy piosenkę na koncertach, ludzie się przy niej bawią, teledysk fajnie hula w internecie, jesteśmy zadowoleni – mówi Miłosz Fergiński, gitarzysta Felivers.

Członkowie boysbandu podkreślają, że z uwagą obserwują to, co dzieje się na światowym rynku muzycznym, inspiracji szukają u najlepszych, ale nie chcą być kalką jakiejś innej grupy. Tworzą autorskie kawałki, mają swój styl, starają się być oryginalni i chcą się wyróżniać na tle innych rodzimych zespołów.

– Na pewno inspirujemy się zagranicznymi zespołami, mamy tutaj kilka jakichś. Każdy z nas w sumie interesuje się inną muzyką, każdy ma jakiś tam swój styl, na co dzień każdy słucha czegoś innego i każdy wnosi w tę naszą muzykę coś od siebie, coś takiego. Po prostu każdy dokłada taką jedną cegiełkę. I w sumie razem komponujemy coś, staramy się też coś zrobić takiego, czego jeszcze nie ma, żeby to było też oryginalne, nasze i żebyśmy po prostu to czuli – mówi Wojciech Fortuna, perkusista Felivers.

– W trakcie tworzenia płyty robiliśmy różne inne projekty z innymi artystami i też tak jakby z tych projektów zaciągnęliśmy jakieś różne pomysły i wrzuciliśmy to po prostu do naszych piosenek. I myślę, że fajnie to jakoś wyszło – mówi Piotr Cody Dąbrowski.

Muzycy podkreślają, że w tej chwili największą inspiracją na rynku muzycznym jest dla nich 5 Second of Summer – australijski zespół grający muzykę pop, punk/pop rock.

Oni są niesamowici. Robią teraz rzeczy naprawdę światowe z Chainsmokersami czy ich teraz teledyski, to jest bardzo fajna rzecz. Na pewno bierzemy inspirację od nichKonrad Jażdżyk, basista Felivers.

Zespół Felivers powstał pod koniec 2016 roku i cieszy się coraz większą popularnością. Boysband z Sochaczewa właśnie wydał swój debiutancki album. Krążek zawiera 10 piosenek utrzymanych w klimacie pop-rocka.

– Każdy z nas ma swój ulubiony kawałek, ale wszyscy jesteśmy zgodni w tym, że ten styl, który teraz kreujemy, to jest to, co czujemy. I ta płyta jest właśnie jedną wielką mieszanką, bo trochę eksperymentowaliśmy i jest dużo ciekawych rzeczy, jest dużo energii, jest też trochę sentymentalnych bardziej utworów, wszystko możemy na niej zobaczyć i usłyszeć – mówi Konrad Jażdżyk.

Wszystko jest bardzo melodyjne i takie, żeby jak najbardziej wpadało w ucho, myślę, że to jest najważniejsze – mówi Piotr Zborowski.

Na koncerty też przygotowaliśmy totalnie inne aranżacje, żeby zaciekawić naszych słuchaczy czymś innym – mówi Piotr Cody Dąbrowski.

Zachęcamy oczywiście do przyjścia na koncerty, bo będzie to całkowicie inna bajka – mówi Piotr Zborowski.

Młodzi artyści zachęcają również do zakupienia płyty, bo album zawiera wiele niespodzianek, nie tylko muzycznych.

– Wszystkie teksty są napisane odręcznie przez naszego rysownika, więc nie tylko, jeżeli chodzi o muzykę, bo muzyka to wiadomo, że bardzo dużo pracy było włożone, lecz także od strony graficznej płyta jest dopracowana. Myślę, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik – mówi Piotr Zborowski.

Muzycy tłumaczą też, że nazwa Felivers powstała z połączenia dwóch słów, które idealnie ich definiują: „fellows” i „believers”, co oznacza po prostu: „faceci wierzący w sukces”.

Czytaj także

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Gwiazdy

Anna Dereszowska: Po emisji odcinka „Starsza pani musi fiknąć” tata stwierdził, że z przyjemnością zrobiłby to jeszcze raz. Mieliśmy tam dla siebie dużo czasu

Aktorka przyznaje, że choć na początku miała wątpliwości, czy wziąć udział w programie „Starsza pani musi fiknąć”, to z perspektywy czasu absolutnie nie żałuje tej przygody. Anna Dereszowska wyjechała z tatą do Korei Południowej. To była podróż pełna pięknych chwil i wzruszeń. Nie zabrakło też czasu na szczere, a nawet intymne rozmowy. Obydwoje wrócili zadowoleni, z bagażem nowych doświadczeń i odrobiną refleksji.

Gala Złote Spinacze 2019

Edukacja

Średnio co trzeci pacjent czuje się traktowany przedmiotowo. Lekarze już na studiach powinni się uczyć prawidłowej komunikacji z pacjentem

Średnio co trzeci pacjent uważa, że jego zdanie ani sytuacja życiowa nie zostały w szpitalu wzięte pod uwagę w decyzjach odnośnie do leczenia. Polscy pacjenci czują się traktowani dość przedmiotowo, ale z drugiej strony i tak kontakty z lekarzami i personelem medycznym oceniają jako jeden z największych pozytywów polskiej służby zdrowia – wynika z badań przeprowadzonych przez Siemens Healthineers. Eksperci oceniają, że dobra komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem warunkuje cały późniejszy proces leczenia, dlatego nacisk na kompetencje miękkie powinno się kłaść już na etapie kształcenia personelu medycznego.

Handel

Międzynarodowy koncern produkujący środki czystości i kosmetyki da drugie życie plastikowym odpadom wyrzucanym na plażach. Będą powstawać z nich butelki szamponu

Według Komisji Europejskiej tworzywa sztuczne stanowią dziś blisko 80 proc. odpadów w morzach i oceanach. Każdego roku trafia do nich ok. 8 mln ton plastiku, co odpowiada ciężarówce śmieci wrzucanych do morza co minutę – podaje Fundacja Ellen MacArthur. W działania na rzecz ochrony mórz i oceanów przed zalewem plastiku w coraz większym stopniu angażuje się także globalny biznes. Koncern Procter & Gamble wprowadza właśnie do polskich sklepów szampon Head & Shoulders w butelkach, które składają się w 20 proc. z przetworzonych odpadów zebranych z plaż. Przy sprzedaży równej 1 mld produktów rocznie każda wprowadzona przez koncern zmiana ma wpływ na otoczenie.

 

Farmacja

Przełom w leczeniu pacjentów chorych na raka płuc. To jeden z najbardziej śmiertelnych nowotworów

W Polsce co roku nowotwory płuc rozpoznaje się u 22–23 tysięcy osób, a z ich powodu umiera 19 tys. To tak, jakby z mapy znikało miasto wielkości Giżycka czy Zakopanego. W leczeniu niedrobnokomórkowego raka płuca w ostatnich 2 latach miał miejsce olbrzymi postęp, również w Polsce do refundacji włączono wiele innowacyjnych terapii. Sytuacja wygląda zgoła inaczej w przypadku drugiego typu, czyli drobnokomórkowego raka płuc, który prowadzi do śmierci w ciągu ok. 1–2 lat od rozpoznania. Od lat 70. w leczeniu tego nowotworu nie zmieniło się prawie nic. Sytuację pacjentów może radykalnie poprawić pierwszy zarejestrowany niedawno lek na ten typ nowotworu.