Newsy

Nowe kolory strojów poprawiły widoczność polskich skoczków

2017-02-24  |  06:00
Mówi:dr Marek Borowiński
Funkcja:specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru
Firma:Shop Doctor
  • MP4
  • Czekoladowy kolor nowych kombinezonów sprawił, że polscy sportowcy mocniej odcinają się od bieli śniegu. Są więc lepiej widoczni, zwłaszcza w przekazie telewizyjnym. Zdaniem ekspertów widzowie mogą zacząć podświadomie kojarzyć nową barwę strojów ze zwycięstwem, Polacy radzą sobie bowiem w tym sezonie wyjątkowo dobrze.

    Nowe kombinezony polscy skoczkowie zaprezentowali podczas pierwszego konkursu 65. Turnieju Czterech Skoczni, który odbył się w grudniu zeszłego roku w Oberstdorfie. Zastosowana w nich nowoczesna technologia miała umożliwić sportowcom oddawanie dłuższych skoków. Zdaniem dr Marka Borowińskiego nowe stroje pozwoliły także Polakom wyróżnić się na tle rywali. Zdecydował o tym ich kolor - w tym sezonie członkowie kadry narodowej skaczą bowiem w strojach czekoladowych, a nie malinowych jak dotąd.

    – W ciemniejszej barwie skoczek będzie znacznie bardziej się odbijał od sporych części białego kadru, który występuje w realizacji telewizyjnej. W związku z tym to jest lepiej zauważalne i powoduje, że widzowie na to zwracają bardziej uwagę – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marek Borowiński, specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru.

    W bieżącym sezonie polscy skoczkowie osiągają świetne wyniki. Turniej Czterech Skoczni wygrał Kamil Stoch, na drugim miejscu uplasował się Piotr Żyła. Dzięki temu Polacy przodują w  rankingu Pucharu Narodów. Zdaniem eksperta widzowie mogą więc podświadomie połączyć nowe kolory stroju ze zwycięstwem.

    – Wtedy widząc po raz kolejny naszych skoczków w tym kolorze już oczekujemy, poza oczywiście czystą intencją, ale wcześniej wyrobionym skojarzeniem, że to właśnie tak nastąpi –  mówi dr Marek Borowiński.

    Zdaniem wielu naukowców niektóre kolory bardzo pozytywnie oddziałują na psychofizyczną kondycję człowieka. Np. czerwień pobudza do działania i zwiększa szybkość reakcji. Barwa ta jest więc idealna dla sportowców. Psychologię kolorów w sporcie wykorzystują jednak najczęściej sponsorzy, którzy chcą za jej pomocą uzyskać pożądany efekt reklamowy. Barwa ma eksponować umieszczoną na stroju sportowca reklamę graficzną lub budzić skojarzenia z firmą sponsora.

    – Z jednej strony powinien być to kostium, w przypadku skoczków, który przyjmie sporą liczbę znaków graficznych różnych sponsorów, a z drugiej strony, jeżeli mamy wyraźnego sponsora drużyny piłkarskiej, to wg mnie powinien być to kolor, który przysporzy skojarzeń z brandingiem danej marki –  mówi dr Marek Borowiński.

    Wybór koloru na strój sportowy może mieć również wymiar praktyczny. Zdaniem eksperta zawodnicy piłki nożnej powinni unikać odcieni zieleni, ich stroje mogłyby się bowiem zlewać z kolorem murawy na boisku. Dr Marek Borowiński radzi także wybierać na stroje drużynowe intensywne kolory, np. czerwony, dzięki czemu widzowie będą mogli łatwo obserwować zawodników podczas meczu.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Gwiazdy

    Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

    Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.

    Edukacja

    Miliony młodych biorą udział w międzynarodowej wymianie akademickiej. Celem jest udział w niej 23 proc. studentów z UE

    Mobilność edukacyjna jest jednym z istotnych punktów w agendzie instytucji UE. W ubiegłym roku Rada UE wydała w tym obszarze zalecenia „Europa w ruchu”, w którym wskazała nowy cel na 2030 rok. Chodzi o to, by odsetek absolwentów w UE, którzy skorzystali z zagranicznej mobilności edukacyjnej, wynosił co najmniej 23 proc. Jak podkreślają przedstawiciele Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, mobilność edukacyjna to korzyści zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej oraz samej instytucji naukowej czy uczelni.

    Motoryzacja

    Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej

    Piosenkarka wyznaje zasadę, że jeżeli coś się zepsuło, to trzeba próbować to naprawić, a nie od razu wyrzucać do kosza, generując kolejne śmieci. Dlatego też nie kupuje coraz nowszych modeli telefonów tylko po to, by móc pochwalić się modnym gadżetem. Wraz z mężem mają natomiast słabość do kultowych wręcz modeli samochodów i o ten, który jest w ich garażu, dbają jak o prawdziwą perełkę.