Newsy

Nowe kolory strojów poprawiły widoczność polskich skoczków

2017-02-24  |  06:00
Mówi:dr Marek Borowiński
Funkcja:specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru
Firma:Shop Doctor
  • MP4
  • Czekoladowy kolor nowych kombinezonów sprawił, że polscy sportowcy mocniej odcinają się od bieli śniegu. Są więc lepiej widoczni, zwłaszcza w przekazie telewizyjnym. Zdaniem ekspertów widzowie mogą zacząć podświadomie kojarzyć nową barwę strojów ze zwycięstwem, Polacy radzą sobie bowiem w tym sezonie wyjątkowo dobrze.

    Nowe kombinezony polscy skoczkowie zaprezentowali podczas pierwszego konkursu 65. Turnieju Czterech Skoczni, który odbył się w grudniu zeszłego roku w Oberstdorfie. Zastosowana w nich nowoczesna technologia miała umożliwić sportowcom oddawanie dłuższych skoków. Zdaniem dr Marka Borowińskiego nowe stroje pozwoliły także Polakom wyróżnić się na tle rywali. Zdecydował o tym ich kolor - w tym sezonie członkowie kadry narodowej skaczą bowiem w strojach czekoladowych, a nie malinowych jak dotąd.

    – W ciemniejszej barwie skoczek będzie znacznie bardziej się odbijał od sporych części białego kadru, który występuje w realizacji telewizyjnej. W związku z tym to jest lepiej zauważalne i powoduje, że widzowie na to zwracają bardziej uwagę – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marek Borowiński, specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru.

    W bieżącym sezonie polscy skoczkowie osiągają świetne wyniki. Turniej Czterech Skoczni wygrał Kamil Stoch, na drugim miejscu uplasował się Piotr Żyła. Dzięki temu Polacy przodują w  rankingu Pucharu Narodów. Zdaniem eksperta widzowie mogą więc podświadomie połączyć nowe kolory stroju ze zwycięstwem.

    – Wtedy widząc po raz kolejny naszych skoczków w tym kolorze już oczekujemy, poza oczywiście czystą intencją, ale wcześniej wyrobionym skojarzeniem, że to właśnie tak nastąpi –  mówi dr Marek Borowiński.

    Zdaniem wielu naukowców niektóre kolory bardzo pozytywnie oddziałują na psychofizyczną kondycję człowieka. Np. czerwień pobudza do działania i zwiększa szybkość reakcji. Barwa ta jest więc idealna dla sportowców. Psychologię kolorów w sporcie wykorzystują jednak najczęściej sponsorzy, którzy chcą za jej pomocą uzyskać pożądany efekt reklamowy. Barwa ma eksponować umieszczoną na stroju sportowca reklamę graficzną lub budzić skojarzenia z firmą sponsora.

    – Z jednej strony powinien być to kostium, w przypadku skoczków, który przyjmie sporą liczbę znaków graficznych różnych sponsorów, a z drugiej strony, jeżeli mamy wyraźnego sponsora drużyny piłkarskiej, to wg mnie powinien być to kolor, który przysporzy skojarzeń z brandingiem danej marki –  mówi dr Marek Borowiński.

    Wybór koloru na strój sportowy może mieć również wymiar praktyczny. Zdaniem eksperta zawodnicy piłki nożnej powinni unikać odcieni zieleni, ich stroje mogłyby się bowiem zlewać z kolorem murawy na boisku. Dr Marek Borowiński radzi także wybierać na stroje drużynowe intensywne kolory, np. czerwony, dzięki czemu widzowie będą mogli łatwo obserwować zawodników podczas meczu.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów

    Na koniec 2022 roku w pieczy zastępczej przebywało 72,8 tys. dzieci, przy czym nieco ponad 56 tys. w pieczy rodzinnej. Od 2020 roku wzrasta ogólna liczba wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych kosztem rodzin zastępczych, których jest coraz mniej. – Problemem jest niedofinansowanie całego systemu, brakuje też wsparcia i szkoleń dla rodziców – podkreśla Agnieszka Smarzyńska, prezeska Fundacji Happy Kids. Powołane niedawno przez resort polityki społecznej zespoły robocze mają wypracować nowe rozwiązania, które zapobiegną kryzysowi w pieczy zastępczej w Polsce.

    Film

    Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

    Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

    Gwiazdy

    Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

    Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.