Mówi: | dr Justyna Masior |
Funkcja: | stomatolog |
Firma: | Klinika Demeter |
Rodzice powinni przygotować dziecko do wizyty adaptacyjnej w gabinecie dentystycznym
Wizyta adaptacyjna u stomatologa to ważny moment w życiu dziecka i powinna być przez nie jak najlepiej zapamiętana. Dentysta musi więc zadbać o dobrą atmosferę, bo widok stomatologicznych narzędzi i zapłakanych rówieśników wychodzących z gabinetu może skutecznie zniechęcić malucha do kolejnych odwiedzin. Dzieci boją się bólu i są na niego bardzo podatne, dlatego rodzice powinni je uprzedzić, że niektóre zabiegi mogą być bolesne.
Wizyta adaptacyjna w gabinecie stomatologicznym nie może być dla dziecka zaskoczeniem. Rodzice muszą je wcześniej przygotować do takiego spotkania i wytłumaczyć na czym będzie ono polegać.
– Wizyta adaptacyjna powinna odbyć się wtedy, kiedy dziecko ma 2-3 lata, kiedy wyrżnięte są wszystkie zęby mleczne. Na takiej wizycie oswajamy dziecko z gabinetem stomatologicznym, pokazujemy mu sprzęt, opowiadamy o tym, co robimy, co do czego służy – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle dr Justyna Masior, stomatolog z Kliniki Demeter.
Stomatolodzy podkreślają, że wizyta adaptacyjna powinna być przyjemnym doświadczeniem, bo od tego zależy to, czy dziecko będzie chciało jeszcze wrócić do gabinetu dentystycznego. Jeśli będzie traumatycznym przeżyciem, to może na długo zniechęcić malucha.
– Podczas takiej wizyty robimy przegląd stomatologiczny, to się tak mówi, że liczymy ząbki. Ewentualnie możemy wykonać fluoryzację. Jest to bezbolesny zabieg polegający na pokryciu zębów mlecznych preparatem z dużą ilością fluoru, który wzmacnia szkliwo i zapobiega próchnicy – tłumaczy dr Justyna Masior.
Lekarze przestrzegają, by w żadnym wypadku nie straszyć dzieci stomatologiem. Maluch musi nabrać zaufania do dentysty i zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest dbanie o zęby.
– Nie możemy okłamywać dziecka. Jeżeli zabieg będzie bolesny, to musimy mu o tym powiedzieć. Bo w momencie, kiedy mówimy dziecku, że nie będzie bolało, a jednak to jest coś nieprzyjemnego, to tracimy od razu jego zaufanie i kończy się nasza współpraca – mówi dr Justyna Masior.
Jeśli rodzice chętnie chodzą do dentysty, to dziecko będzie chciało ich naśladować. Wizyta w gabinecie stomatologicznym powinna kojarzyć się z czymś miłym, a maluch musi mieć poczucie bezpieczeństwa.
– Po każdej wizycie dziecko jest nagradzane kolorowymi balonikami, małymi upominkami lub naklejkami. Jeżeli jednak dziecko bardzo się boi i nie możemy nawiązać z nim współpracy, to możemy zastosować gaz rozweselający, który rozluźni je i uspokoi – wyjaśnia dr Justyna Masior.
Ważne jest także to, by wyrobić u dziecka nawyk mycia zębów 2-3 razy dziennie.
Czytaj także
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-09: Podejście do przemocy wobec dzieci się zmienia, ale wciąż dużo jest do zrobienia. Trwają prace nad uszczelnieniem przepisów
- 2024-11-22: Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
- 2024-09-02: Maja Klajda (Miss Polonia 2024): Młodzież i dzieci są teraz mocno przebodźcowane. Od września będę odwiedzać szkoły i szerzyć wśród uczniów wiedzę na temat pomocy psychologicznej
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2024-02-16: Polacy lubią leczyć się sami. Samoleczenie pozwala zaoszczędzić ok. 41 mln wizyt u lekarzy rodzinnych rocznie
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2023-09-06: W Polsce rodzi się najmniej dzieci w powojennej historii. Spada liczba kobiet w wieku rozrodczym, w dodatku coraz rzadziej decydują się na macierzyństwo
- 2023-08-22: Małgorzata Tomaszewska: Na początku nie chciałam głośno mówić o ciąży. Widzowie jednak bardzo szybko dostrzegli mój odmienny stan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.