Newsy

Rozwiązanie konfliktu między rodzicem a dzieckiem nie musi oznaczać przegranej jednej ze stron. Pomóc ma w tym metoda Gordona

2014-04-30  |  06:10
Mówi:Elżbieta Kucharska
Funkcja:certyfikowany trener Treningu Skutecznego Rodzica według metody Gordona
  • MP4
  • Rodzinne konflikty należy rozwiązywać tak, aby żadna ze stron nie czuła się przegrana. Służy temu metoda rozwiązywania konfliktów Thomasa Gordona, amerykańskiego psychologa, eksperta od stosunków miedzy rodzicem a dzieckiem. Rodzice i nauczyciele mogą przejść specjalny kurs uczący rozwiązywania konfliktów tą metodą.

     Tradycyjnie rozwiązujemy konflikt w ten sposób, że jedna strona wygrywa, druga przegrywa. Albo rodzic jest zadowolony, bo osiągnął swój cel, a dziecko musiało się dostosować, albo odwrotnie. Czasem rodzic ulega, bo nie ma siły walczyć z dzieckiem, bo chce mieć święty spokój  zauważa Elżbieta Kucharska, certyfikowany trener Treningu Skutecznego Rodzica według metody Gordona.

    W metodzie Gordona najważniejsze jest zdefiniowanie problemu w kategorii potrzeb. W sytuacji konfliktowej zarówno rodzic, jak i dziecko muszą powiedzieć, jakie są ich oczekiwania, co jest dla nich ważne. Dobre rozwiązanie to takie, z którego każda ze stron będzie zadowolona.

    Kiedy dziecko rozrzuca swoje rzeczy, rodzic na różne sposoby może wysłać komunikat do dziecka. Może powiedzieć, kiedy te zabawki leżą na podłodze, boi się, że może się potknąć i zrobić sobie krzywdę. Pokazujemy, jak to zachowanie wpływa na nas tłumaczy Elżbieta Kucharska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Zdaniem trenerki, wysyłanie jasnych komunikatów buduje relacje między rodzicem a dzieckiem. Dzięki temu domowe kłótnie nie odbijają się negatywnie na więzi rodzinnej.

    Rodzice bądź nauczyciele pracujący z dziećmi i młodzieżą mogą skorzystać z oferty kursów psychologicznych bądź sięgnąć po książkę „Wychowanie bez porażek” Thomasa Gordona.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Handel

    Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

    Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.