Newsy

Skandalizująca „Nimfomanka – Część II” Larsa von Triera od dziś w kinach

2014-01-31  |  06:50
Dziś do kin wchodzi „Nimfomanka – Część II” Larsa von Triera, okrzyknięta najgłośniejszą premierą tego roku. Konserwatywne środowiska z miejsca oskarżyły reżysera o propagowanie pornografii. Tymczasem eksperci przekonują, że „Nimfomanka” to przede wszystkim przejmujący portret współczesnej seksualności, mocno naznaczonej piętnem samotności.

„Nimfomanka” opowiada o spotkaniu starego kawalera Seligmana (Stellan Skarsgård), który w chłodny zimowy wieczór znajduje na ulicy pobitą Joe (Charlotte Gainsbourg). Mężczyzna decyduje się pomóc kobiecie i zaprasza ją do mieszkania, by opatrzyć rany. Tam kobieta opowiada mu historię swojego życia i erotycznych podbojów.

Pornografia jest sztuką od bardzo wielu lat. Nie lubimy transgresyjności w pornografii, która nas przeraża, ale motywy erotyczne czy jako element ostatecznych transgresji były używane w sztuce jeszcze przed von Trierem. To nie on wymyślił, że można wstrząsnąć publicznością, pokazując coś przez pryzmat erotyki. Jednym z przykładów jest „Nocny Portier’’ i kwestia szoah skonfrontowanej z wielką namiętnością – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marta Niedźwiecka, sex coach z Pussy Project. 

Von Trier ugruntował swoją pozycję naczelnego skandalisty europejskiego kina, kiedy dwa lata temu został wyrzucony z festiwalu filmowego w Cannes za niefortunne stwierdzenia na temat nazizmu i Hitlera. Od tamtej pory reżyser unika udzielania wywiadów i wypowiada się wyłącznie za pośrednictwem swoich filmów.

Von Trier zapowiedział, że od teraz będzie się wypowiadał przez porno, bo jest ono uczciwsze i pozwala niektóre rzeczy nazwać po imieniu. Wydaje mi się, że dlatego tak wiele osób czekało na 250 minut erotycznych scen. Rozumiem, że mogą się poczuć rozczarowani. W „Nimfomance” jest kilka ostrych scen, ale nie jestem pewna, czy można ten film nazwać pornograficznym  – mówi Marta Niedźwiecka.

Niedźwiecka chwali „Nimfomankę” przede wszystkim za ukazanie w przejmujący sposób seksualności współczesnego człowieka – zagubionego i samotnego. Według niej najbardziej bulwersujący w „Nimfomance” jest fakt, że bohaterem uczynił von Trier kobietę. Dla osób wywodzących się z konserwatywnych środowisk najbardziej oburzający jest obraz kobiety, która główną osią swojego życia uczyniła seks. Jeżeli zamiast wyzwolonej Joe pojawiłby się mężczyzna, powstałby jeden z wielu filmów o bohaterze, który ma bogate życie seksualne.

Marta Niedźwiecka jest pierwszą w Polsce sex coach. W przeciwieństwie do seksuologa sex coach nie zajmuje się zaburzeniami, ale skupia się na konkretnym problemie w życiu seksualnym i pomaga klientowi wypracować narzędzia do tego, by przezwyciężyć przeciwności oraz podnieść poziom zadowolenia ze współżycia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.