Newsy

Rynek wirtualnej sztuki nabiera rozpędu. To może pomóc niezależnym artystom

2021-12-22  |  06:05

Tokeny niewymienialne (NFT) mają szansę zrewolucjonizować takie branże jak sztuka, rozrywka czy nawet handel nieruchomościami. Już dziś są one wykorzystywane do sprzedaży cyfrowych dzieł sztuki. Przykładem jest amerykański artysta Mike Winkelmann, znany jako Beeple, który na aukcjach wystawia NFT stanowiące ekwiwalent praw własności jego prac. Victor Davies, malarz i muzyk, uważa, że tokeny mocno powiązane z blockchainem oraz kryptowalutami mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych inwestycji w sztukę. Są również szansą na zaistnienie niezależnym, mniej znanym artystom.

Światowe media zwróciły uwagę na fenomen NFT w momencie, kiedy dom aukcyjny Christie’s sprzedał za ponad 69 mln dol. cyfrową kolekcję grafik artysty znanego pod pseudonimem Beeple. Tokeny niewymienialne mają niezliczone potencjalne zastosowania wszędzie tam, gdzie ważna jest certyfikacja własności. Victor Davies przyznaje, że dla wielu osób jest to jeszcze osobliwe zjawisko, a płacenie milionów dolarów za cyfrowy obraz wydaje im się niedorzeczne. Jednak okazuje się, że inwestycja w wirtualną sztukę może zrewolucjonizować cały rynek.

– NFT to początek nowej ery, w której sztuka nie musi mieć formy fizycznej, ale może przybierać formę cyfrową, a ludzie mogą za nią płacić kryptowalutą. To duża odmiana, która przynosi wolność niezależnym artystom działającym na małą skalę – mówi agencji Newseria Lifestyle Victor Davies, malarz, muzyk, producent, tworzący wspólnie z Miką Urbaniak. Para wspólnie wydała płytę „Art. Pop” zawierającą kowery z latach 80. i 90.

NFT, czyli non-fungible token, oznacza, że zakup jednostki danych jest unikatowy i pozwala na stworzenie wirtualnej kolekcji. Jego kopiowanie jest niemożliwe ze względu na specyfikę samego NFT. Token funkcjonuje bowiem na zasadzie łańcucha bloków, czyli w technologii blockchain, która zawiera cyfrowy zapis transakcji. Nie oznacza to jednak, że zdjęcia czy reprodukcje prac nie będą udostępniane w internecie. Niemożliwe jest natomiast stworzenie drugiej takiej samej pracy. Podobnie wygląda sytuacja z obrazami w tradycyjnej formie. Kiedy kupujemy dane dzieło sztuki, możemy myśleć o jego sprzedaży w przyszłości, jednak nie możemy stworzyć jego duplikatu, który przedstawimy jako oryginał. Wraz rozwojem wirtualnego rynku taka inwestycja wydaje się więc przyszłościowa, bo gwarantuje, że cyfrowa sztuka może mieć również walor kolekcjonerski.

– Myślę, że NFT zrewolucjonizuje sztukę. Uważam, że wpłynie także na sztukę wysoką, gdzie mamy dziś do czynienia z pewnym negatywnym zjawiskiem – ludzie kupują na własność dzieła sztuki za duże pieniądze, traktują je jako inwestycję i umieszczają w banku lub innym miejscu, chroniąc je przed innymi. W przypadku sztuki w formie cyfrowej mamy do czynienia z kodem, elementem elektroniki. To może mieć dobre, ale także negatywne skutki. To się okaże w przyszłości – mówi Victor Davies.

Malarz na razie nie chce spekulować, jaka przyszłość czeka tokeny NFT. Niektórzy twierdzą, że ta technologia z biegiem czasu będzie zyskiwać na popularności i trafi do kolejnych obszarów naszego życia. Jednak pojawiają się również głosy krytyki mówiące o tylko przejściowym boomie.

– Myślę, że, podobnie jak wszystko inne, technologia zmieni się i dostosuje do nowych warunków, ale jest ona ściśle związana z kryptowalutą. Z jednej strony stwarza to możliwość uniezależnienia się od banków, jednak jest to wielka niewiadoma. Jest to nowa koncepcja i moim zdaniem w dużym stopniu jej popularność pęknie, ale mimo to będzie się rozwijać – prognozuje artysta.

Victor Davies to odważny artysta działający na różnych polach ekspresji. Rozpoczynał karierę jako wykonawca i producent muzyczny, szybko odnosząc liczne sukcesy. Później zajął się realizacją teledysków i filmów. Teraz spełnia się również jako malarz – jego dzieła to przede wszystkim żywe kolory, gruba warstwa teksturowana farbą akrylową i połyskującym brokatem. Jego obrazy można było oglądać m.in. w Galerii Ikikata w Podkowie Leśnej i w warszawskim Varso, niedługo artysta planuje także wystawę w Dubaju.

Victor Davies wraz z Miką Urbaniak byli gośćmi jednego z wydarzeń Thursday Gathering, cyklicznych spotkań dla społeczności innowatorów, które co tydzień w czwartkowe popołudnia odbywają się w Varso przy ulicy Chmielnej w Warszawie z inicjatywy Fundacji Venture Café Warsaw. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu

Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.

Media

Robert El Gendy: Z Klaudią Carlos jesteśmy różni charakterologicznie, ale doskonale się uzupełniamy. Jak mam słabszy dzień, to ona przejmuje kontrolę nad rozmową lub odwrotnie

Nowi gospodarze TVP2 nie mogą się nachwalić zarówno atmosfery, jaka panuje w TVP, jak i siebie nawzajem. Robert El Gendy bardzo się cieszy z tego, że może prowadzić „Pytanie na śniadanie” z Klaudią Carlos i przekonuje, że ich duet ma duży potencjał. Na wizji doskonale się dogadują i uzupełniają, a poza kamerami  mają wiele wspólnych tematów do rozmów.

Prawo

Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność

Kilkaset milionów zdjęć codziennie jest publikowanych w internecie, wśród nich wiele z udziałem dzieci. Zdjęcia i wideo zamieszczają zarówno rodzice, jak i placówki oświatowe, do których dzieci uczęszczają. Materiały te, bez względu na to, z jaką intencją są publikowane, mogą trafić w niepowołane ręce i posłużyć do ataku hejterskiego na dzieci, kradzieży ich cyfrowej tożsamości, a nawet zostać wykorzystane przez osoby o skłonnościach pedofilskich. Podkreślają to eksperci UODO i Fundacji Orange w poradniku skierowanym do osób pracujących w placówkach i organizacjach działających na rzecz dzieci.