Mówi: | Sasha Strunin |
Funkcja: | wokalistka |
Sasha Strunin: Gary Guthman pomógł mi zostawić moją przeszłość muzyczną i pokazać odbiorcom zupełnie inne oblicze artystyczne
Wokalistka bardzo ceni sobie współpracę z Garym Guthmanem i cieszy się, że poznała go na takim etapie życia, kiedy na swojej artystycznej drodze potrzebowała konkretnych muzycznych wskazówek, motywacji do działania i podjęcia określonych decyzji. Ich pierwsza wspólna płyta „Woman in Black” była utrzymana w klimacie jazz noir. To muzyczna opowieść o przemianie młodziutkiej dziewczyny w świadomą kobietę i dojrzałą artystkę. Z kolei inspiracją do kolejnego krążka pt. „Autoportrety” były teksty Mirona Białoszewskiego.
Gary Guthman to wybitny amerykański trębacz, kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Występował w kilkudziesięciu renomowanych big-bandach, koncertował z zespołem Bee Gees, a lista artystów, z którymi współpracował, jest bardzo obszerna. Wystarczy wymienić kilka nazwisk: Tom Jones, Paul Anka, Dionne Warwick, Aretha Franklin, Johnny Mathis, Burt Bacharach, Tony Bennett czy Michael Bublé.
– Z Garym poznaliśmy się dobre 5 czy 6 lat temu, zupełnie przypadkowo, w Quality Studio na Konwiktorskiej w Warszawie. Przyjechał tutaj na próbę czy coś nagrywali ze swoim kwartetem, a ja przyszłam się po prostu z nim przywitać, bo mój narzeczony tutaj pracuje, a w zasadzie to jest po części jego studio. I tak rozpoczęła się relacja, najpierw zupełnie niezwiązana z naszym zawodem, po prostu polubiliśmy się jak ludzie, polubiłam się też z Małgorzatą, jego małżonką, która teraz jest moją menadżerką, i do tej współpracy doszło absolutnie naturalnie – mówi agencji Newseria Sasha Strunin.
Wokalistka wspomina, że spotkała Guthmana w takim okresie swojego życia, kiedy zastanawiała się co dalej, jak poprowadzić swoją karierę. Chciała wtedy definitywnie odciąć się od lekkich tekstów kojarzonych z nastolatką.
– Byłam wtedy na takim etapie pozostawiania swojej przeszłości, i muzycznej, i w ogóle mentalnej. Gary mnie wtedy zapytał: Co ty byś chciała robić muzycznie? Powiedziałam mu, że chciałabym śpiewać wielkie rzeczy, takie jak kiedyś śpiewała Billie Holiday czy Sarah Vaughan, która wychodziła bez zbędnej choreografii, podchodziła do mikrofonu i śpiewała swoje historie życia, jakieś takie intymne sytuacje. Śpiewała mądre rzeczy w piękny sposób, zupełnie pozbawione tego wszystkiego, co jest dookoła, co jest zupełnie niepotrzebne do tego, aby odczuwać muzykę. I Gary powiedział: No to znalazłaś idealnego producenta – mówi Sasha Strunin.
Gary Guthman jest autorem setek kompozycji i aranżacji dla wielu najlepszych orkiestr i filharmonii w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Od 12 lat mieszka jednak w Polsce, bo jego serce skradła właśnie Polka – jego obecna żona Małgorzata.
– Gary jest tu już prawie 12 lat i od tego czasu jeszcze nie zrobił żadnej płyty z żadną inną polską wokalistką i z żadnym wokalistą, widocznie czekał też na odpowiedni moment. Tak to w życiu musi być, że nic na siłę, wszystko naturalnie musi wyjść i tak też było z Garym. Spróbowaliśmy, wyszło nam pięknie, wyszła wspaniała płyta, „Woman in Black”, która opowiada o moim życiu. Tam jest 11 historii mojego życia i tam są właśnie wszystkie odpowiedzi na pytania, które często są mi zadawane, czyli co robiłam wcześniej, dlaczego zniknęłam, co się stało, co będę robić, dlaczego tak się zmieniłam – mówi.
Sasha Strunin była bardzo zadowolona z tej współpracy, bo jak podkreśla, płyta „Woman in Black” pokazała jej zupełnie inne muzyczne oblicze – dojrzalsze i bardziej świadome. Szybko też narodził się pomysł na kolejny krążek. Wokalista szukała wówczas wyjątkowych tekstów do nowego projektu i odnalazła je w poezji Mirona Białoszewskiego. Gary Guthman pomógł jej przyoblec tę awangardową, malowniczo surrealistyczną, przesyconą wewnętrznym rytmem poezję w język muzyki i tak powstał album „Autoportrety”.
– Po jakimś czasie postanowiliśmy, że skoro nam się tak świetnie pracowało, to zróbmy jeszcze drugą płytę, może jeszcze kiedyś coś zrobimy wspólnie. Ale tym razem postanowiliśmy, że będą to już teksty, po pierwsze, po polsku, żeby to też już było coś w moim języku i żeby to był ukłon jednak w stronę polskiej publiczności. A druga sprawa, to postanowiliśmy sięgnąć po Mirona. Nie miałam w tej kwestii żadnych zahamowań i cieszę się, że Gary też ich nie miał. Bo często jest tak, że jak się dotyka takich ikon, to ludzie mają pewne blokady, że nie wolno, co ludzie powiedzą, że może nie należy ruszać czegoś, co jest kultowe i co jest klasyką, polską klasyką – mówi Sasha Strunin.
Choć było to duże wyzwanie, to obydwoje podeszli do tego z dużym zaangażowaniem. Praca nad przełożeniem utworów nie należała do najłatwiejszych, ale przyniosła im sporo satysfakcji.
– Pokazywałam mu jak można podejść właśnie do takiego tekstu, który jest nieregularny, który jest bardzo trudny, bo są to wiersze białe i one się nie rymują. Tam jest bodajże tylko jeden utwór, który się rymuje, jest to „Sen” – wiersz. Tak naprawdę one wszystkie są bardzo trudne. On często też mówił o swojej poezji, że jest to mała proza, więc coś w tym jest – mówi Sasha Strunin.
Wokalista zdradza, że będzie również brała udział w kolejnym projekcie Gary’ego Guthmana, musicalu „List z Warszawy”. To opowieść o tysiącletnich stosunkach polsko-żydowskich.
– Gary Guthman napisał cały ten musical ze względu na to, że przyjechał do Polski i porównał, jak sytuacja miała się w Stanach Zjednoczonych i jak tam ludzie traktują ten temat, a jak tutaj w Polsce. I to wszystko próbował wypośrodkować i napisał przepiękny musical. Polski tekst napisał Doman Nowakowski, reżyserią zajmuje się Natalia Kozłowska, będzie wspaniała obsada. Bardzo ważny temat, bardzo aktualny, będę mogła więcej zdradzić już bliżej premiery, a premiera będzie pod koniec listopada – mówi Sasha Strunin.
Czytaj także
- 2024-07-11: Robert El Gendy: Z Klaudią Carlos jesteśmy różni charakterologicznie, ale doskonale się uzupełniamy. Jak mam słabszy dzień, to ona przejmuje kontrolę nad rozmową lub odwrotnie
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-06: Wojciech „Łozo” Łozowski: Ruszam z moim solowym projektem, ale nie mam już potrzeby bycia gwiazdorem jak kiedyś. Nowe utwory tworzyłem w różnych stanach emocjonalnych
- 2024-04-25: Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-05-08: Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia
- 2024-04-09: Maria Sadowska: Wracam do muzyki, bo bardzo się za nią stęskniłam – nagrywam płytę i planuję koncerty. Piszę też scenariusz do filmu o patocelebrytach
- 2024-03-06: Enej: Współczesne kobiety muszą się mierzyć z nierównością w płacach i dostępie do stanowisk. Często stają przed trudnymi wyborami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/carlos-abonament-rtv-foto-1-ram,w_274,_small.jpg)
Klaudia Carlos: Propozycja Kingi Dobrzyńskiej dotycząca „Pytania na śniadanie” sprawiła mi wielką radość i przyjemność. To dla mnie duży awans zawodowy
Gospodyni „Pytania na Śniadania” nie ukrywa, że angaż do tego formatu to dla niej duży zaszczyt i szansa na zawodowy rozwój. Jest więc ogromnie wdzięczna szefowej Kindze Dobrzyńskiej, że to właśnie ją wzięła pod uwagę i powierzyła to zadanie. Klaudia Carlos ma wieloletnie doświadczenie zawodowe i nie bierze sobie do serca krytyki widzów, którzy byli przyzwyczajeni do poprzedniej ekipy porannego programu. Nie chce także komentować zarzutów, które pojawiają się w sieci pod adresem nowych prowadzących
Handel
Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
![](/files/1922771799/mecina-rynek-pracy-foto-1,w_133,_small.jpg)
30 proc. firm handlowych uważa niedostępność pracowników za ważną lub bardzo ważną barierę w rozwoju – wynika z Miesięcznego Indeksu Koniunktury PIE z lipca br. Ponad dwukrotnie więcej uznało, że są nią wysokie koszty pracownicze. Brak kadr, który odczuwalny jest w wielu różnych branżach, często nawet mocniej niż w handlu, oznacza konieczność sięgania po pracowników z zagranicy oraz inwestowania w automatyzację.
Teatr
Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
![](/files/1922771799/poplawska-czule-slowka-foto,w_133,_small.jpg)
Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.