Newsy

Soki i musy mogą zastąpić jedną z pięciu zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie. Zawierają dużo witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i błonnika

2017-11-13  |  06:30
Mówi:Zuzanna Antecka
Funkcja:psycholog, dietetyk, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”
  • MP4
  • Soki mają wartość odżywczą zbliżoną do warzyw i owoców, z których zostały zrobione. Szklanka soku dziennie to doskonały sposób na dostarczenie organizmowi wielu cennych substancji – witamin, soli mineralnych, mikro- i makroelementów oraz antyoksydantów. Z kolei zaletą musów owocowo-warzywnych jest duża zawartość błonnika. Badania pokazują, że Polacy piją coraz więcej soków, zarówno owocowych, jak i warzywnych, a także jedzą coraz więcej musów. Już ponad 36 proc. ankietowanych uważa, że sok może doskonale zastąpić jedną z zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia porcji owoców i warzyw.

    Zdaniem ekspertów do spraw żywienia nieodłącznym elementem zbilansowanej diety dzieci i dorosłych powinny być nie tylko warzywa i owoce, lecz także stuprocentowe soki i musy owocowo-warzywne.

    – Soki i musy mają wartość bardzo zbliżoną do świeżych warzyw i owoców. Z powodzeniem mogą nam zastąpić jedną z tych pięciu zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie. Zawierają dużo witamin, dużo składników mineralnych, mają również specjalne bioaktywne składniki odżywcze, które mogą wspierać naszą odporność, które dbają o nasze ciało, o naszą urodę. Co ważne, te składniki są łatwo dostępne, rzeczywiście pijąc szklankę soku czy jedząc mus, mamy gwarancję, że dostarczamy sobie dużą ilość dobrych składników odżywczych dla naszego ciała – mówi agencji Newseria Zuzanna Antecka, psycholog, dietetyk, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.

    Soki to w pełni naturalne produkty otrzymywane wyłącznie z dojrzałych, świeżych lub przechowywanych owoców i warzyw. Producenci podczas procesu pozyskiwania soków dbają o to, aby ich jakość i skład były porównywalne do jakości soku otrzymanego bezpośrednio z owoców lub warzyw. Soki otrzymuje się za pomocą tłoczenia soku z miazgi lub mechanicznego przetarcia owoców i warzyw. Zgodnie z dyrektywą UE z 2012 r. zabronione jest dodawanie do nich barwników, substancji konserwujących, sztucznych aromatów oraz cukrów i substancji słodzących.

    Zawarte w sokach i musach składniki odżywcze są bardzo dobrze przyswajane przez organizmy zarówno dzieci, jak i dorosłych. Zdaniem ekspertów zamiast uzupełniać braki witamin czy soli mineralnych suplementami diety, lepiej włączyć do swojej diety soki i musy. Doskonale sprawdzają się one o każdej porze roku, a zwłaszcza wtedy, kiedy nie ma świeżych owoców czy warzyw.

    – Musy owocowe zawierają również dużo błonnika. Błonnik jest taką substancją, która wypełnia nasz żołądek, daje nam poczucie sytości, sprzyja prawidłowemu oczyszczaniu naszego organizmu. Są więc one fajnym przetworem owocowo-warzywnym, który nie jest mocno przetworzony, który jest nadal naturalny, a który wesprze naszą odporność chociażby w okresie jesienno-zimowym – wyjaśnia Zuzanna Antecka.

    Badania pokazują, że świadomość Polaków dotycząca wartości odżywczych soków i musów cały czas wzrasta. Coraz więcej osób chętnie włącza je do swojej diety. W ciągu ostatnich lat nie tylko wzrosło spożycie soków i musów, lecz także zmieniło się ich postrzeganie.

    – Okazuje się, że Polacy wiedzą, że również musy owocowe i owocowo-warzywne nie mogą zawierać dodatku cukru, że soki 100 proc. nie zawierają konserwantów, sztucznych barwników, aromatów, nie mogą zawierać substancji słodzących i jest to bardzo wartościowe – mówi Zuzanna Antecka.

    Zadaniem edukacji żywieniowej jest uświadomienie dzieciom, jak podejmować dobre decyzje żywieniowe, jak ważne są dobre nawyki i jakie znaczenie w diecie mają warzywa i owoce, również w formie soków i musów. Niestety w tej kwestii nadal pozostaje jeszcze wiele do zrobienia.

    – Brakuje nam jednorodnego podejścia, każdy próbuje pracować na własną rękę. Nauczyciele próbują prowadzić edukację w szkole, rodzice edukację w domu, pojawia się również edukacja na poziomie ogólnopolskim, są różne programy edukacyjne, jak np. program edukacyjny, który powstał w ramach kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”, skierowany do szkół podstawowych – mówi Zuzanna Antecka.

    W Polsce konsumpcja soków stale wzrasta. W badaniu przeprowadzonym na potrzeby kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie” 23,9 proc. osób zadeklarowało spożycie soków kilka razy dziennie, 33,3 proc. codziennie, a 25,9 proc. kilka razy w tygodniu.

     

     

    Kampania finansowana przy wsparciu UE, Rzeczpospolitej Polskiej i Funduszu Promocji Produkcji Owoców i Warzyw

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Teatr

    Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa

    Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.

    Edukacja

    Cyfrowi nauczyciele będą wsparciem w nauce. To przyszłość sektora edukacji i szkoleń

    Branża edukacyjna, szczególnie prywatny sektor szkoleń, coraz mocniej interesuje się technologią cyfrowych bliźniaków. Duże zainteresowanie wynika przede wszystkim z nieograniczonych możliwości skalowania biznesu, jakie daje ta technologia. Stworzenie takiego „awatara” i wyposażenie go w wiedzę ekspercką, jaką ma nauczyciel, trwa dwunastokrotnie krócej niż zdobycie uprawnień do nauczania w szkole. Technologię digital twins z czasem mogłyby przyjąć również szkoły, chociażby z uwagi na braki kadrowe. Tym bardziej że zmienia się profil uczniów, którzy oczekują ich zastosowania w procesie edukacji.

    Edukacja

    Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu

    Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.