Newsy

Nowe kolory strojów poprawiły widoczność polskich skoczków

2017-02-24  |  06:00
Mówi:dr Marek Borowiński
Funkcja:specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru
Firma:Shop Doctor
  • MP4
  • Czekoladowy kolor nowych kombinezonów sprawił, że polscy sportowcy mocniej odcinają się od bieli śniegu. Są więc lepiej widoczni, zwłaszcza w przekazie telewizyjnym. Zdaniem ekspertów widzowie mogą zacząć podświadomie kojarzyć nową barwę strojów ze zwycięstwem, Polacy radzą sobie bowiem w tym sezonie wyjątkowo dobrze.

    Nowe kombinezony polscy skoczkowie zaprezentowali podczas pierwszego konkursu 65. Turnieju Czterech Skoczni, który odbył się w grudniu zeszłego roku w Oberstdorfie. Zastosowana w nich nowoczesna technologia miała umożliwić sportowcom oddawanie dłuższych skoków. Zdaniem dr Marka Borowińskiego nowe stroje pozwoliły także Polakom wyróżnić się na tle rywali. Zdecydował o tym ich kolor - w tym sezonie członkowie kadry narodowej skaczą bowiem w strojach czekoladowych, a nie malinowych jak dotąd.

    – W ciemniejszej barwie skoczek będzie znacznie bardziej się odbijał od sporych części białego kadru, który występuje w realizacji telewizyjnej. W związku z tym to jest lepiej zauważalne i powoduje, że widzowie na to zwracają bardziej uwagę – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marek Borowiński, specjalista ds. visual marchendisingu i psychologii koloru.

    W bieżącym sezonie polscy skoczkowie osiągają świetne wyniki. Turniej Czterech Skoczni wygrał Kamil Stoch, na drugim miejscu uplasował się Piotr Żyła. Dzięki temu Polacy przodują w  rankingu Pucharu Narodów. Zdaniem eksperta widzowie mogą więc podświadomie połączyć nowe kolory stroju ze zwycięstwem.

    – Wtedy widząc po raz kolejny naszych skoczków w tym kolorze już oczekujemy, poza oczywiście czystą intencją, ale wcześniej wyrobionym skojarzeniem, że to właśnie tak nastąpi –  mówi dr Marek Borowiński.

    Zdaniem wielu naukowców niektóre kolory bardzo pozytywnie oddziałują na psychofizyczną kondycję człowieka. Np. czerwień pobudza do działania i zwiększa szybkość reakcji. Barwa ta jest więc idealna dla sportowców. Psychologię kolorów w sporcie wykorzystują jednak najczęściej sponsorzy, którzy chcą za jej pomocą uzyskać pożądany efekt reklamowy. Barwa ma eksponować umieszczoną na stroju sportowca reklamę graficzną lub budzić skojarzenia z firmą sponsora.

    – Z jednej strony powinien być to kostium, w przypadku skoczków, który przyjmie sporą liczbę znaków graficznych różnych sponsorów, a z drugiej strony, jeżeli mamy wyraźnego sponsora drużyny piłkarskiej, to wg mnie powinien być to kolor, który przysporzy skojarzeń z brandingiem danej marki –  mówi dr Marek Borowiński.

    Wybór koloru na strój sportowy może mieć również wymiar praktyczny. Zdaniem eksperta zawodnicy piłki nożnej powinni unikać odcieni zieleni, ich stroje mogłyby się bowiem zlewać z kolorem murawy na boisku. Dr Marek Borowiński radzi także wybierać na stroje drużynowe intensywne kolory, np. czerwony, dzięki czemu widzowie będą mogli łatwo obserwować zawodników podczas meczu.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

    Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

    Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

    Gwiazdy

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Infrastruktura

    Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

    Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.