Mówi: | Mateusz Mikulski |
Funkcja: | manager ds. mobile w ZnanyLekarz.pl |
Aplikacje 3.0 stają się coraz popularniejsze. Pozwalają zaoszczędzić czas i ułatwiają życie
Z badania zleconego przez firmę Libentis wynika, że prawie połowa Polaków ma wyłącznie dla siebie tylko dwie godziny dziennie. Dlatego poszukiwane i doceniane są wszelkie narzędzia, które pozwalają zaoszczędzić kilka dodatkowych minut. Temu służyć mają mobilne aplikacje 3.0, które wykorzystując lokalizację i zachowania użytkownika, analizują dane i dostarczają mu spersonalizowane informacje. Dzięki temu oszczędza ona czas, a czasem także pieniądze.
Internet 3.0 to kolejny punkt zwrotny w technologii. Jest odpowiedzią na potrzeby ludzi zapracowanych i żyjących w zbyt szybkim tempie.
– Jesteśmy w przededniu internetu 3.0. Zakłada on, że dane zebrane w internecie będą semantyczne (oparte na znaczeniach). Dla użytkownika końcowego oznacza to, że komputery będą oszczędzać nasz czas – mówi agencji informacyjnej Newseria Mateusz Mikulski, manager ds. mobile w serwisie ZnanyLekarz.pl.
Dane zaczerpnięte z sieci w określonym kontekście nabierają nowego znaczenia. Analizując dane o zachowaniu użytkownika i jego położenie, aplikacje 3.0 mogą więc dostarczać mu spersonalizowanych informacji, przydatnych w danym momencie. Mogą też „podpowiadać” szyte na miarę usługi czy produkty.
Już dziś wiele popularnych aplikacji, z których korzystamy na co dzień, wpisuje się w trend 3.0, choć użytkownicy nie zdają sobie z tego sprawy.
– To m.in. Siri albo JakDojade.pl. Te aplikacje, które idą w stronę Web 3.0, pomagają użytkownikowi szybciej dotrzeć do jakichś informacji albo zdobywają te informacje za niego. Dlatego też są bardzo popularne – tłumaczy Mateusz Mikulski. – Flagowym przykładem aplikacji Web 3.0 jest Google Now, asystent, który działa proaktywnie. Zakłada, że w danym momencie powinniśmy wiedzieć o tym, że mamy spotkanie lub musimy wyjść teraz do domu, bo inaczej na przykład nie zdążymy zrobić obiadu.
Google Now wskazuje więc informacje, które uznaje za przydatne użytkownikowi – robi to w oparciu o lokalizacje GPS, hasła wyszukiwane w Google i wiadomości Gmail).
Założeniem aplikacji mobilnych jest ułatwianie użytkownikowi życia. Ci, którzy dbają o dietę i chcą utrzymać szczupłą sylwetkę, w aplikacji mogą liczyć kalorie, poprzez kody kreskowe sprawdzać wartość energetyczną produktów i komponować własne przepisy.
Innym sposobem na oszczędność czasu jest rezerwacja online wizyt u lekarza zamiast oczekiwania na infolinii czy w rejestracji. W ubiegłym roku za pośrednictwem portalu ZnanyLekarz.pl zarezerwowano ponad 800 tys. wizyty lekarskich.
– W różny sposób różne aplikacje mogą ludziom ułatwić życie. Istnieją już aplikacje do umawiania wizyt lekarskich, wyznaczania tras czy wskazujące, gdzie zostawiliśmy samochód – dodaje Mateusz Mikulski.
Dużą popularnością cieszą się również wirtualne biblioteki z tysiącem książek do przeglądania na telefonie lub tablecie. Mają one wiele dodatkowych funkcji, jak chociażby liczenie stron czy czasu spędzonego na lekturze.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2023-10-24: Polskie Towarzystwo Informatyczne „nagrodzi” e-buble. Szuka najbardziej nieprzyjaznych i irytujących aplikacji
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-09-21: Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe
- 2023-07-17: Wkrótce będzie można zastrzec swój numer PESEL. Opcja ta będzie możliwa m.in. przez mObywatela 2.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu
Tancerka lubi wypoczywać aktywnie. Po intensywnym okresie w pracy najpierw daje sobie jednak chwilę na złapanie oddechu i szybką regenerację, a dopiero później rusza na podbój danej okolicy. Edyta Herbuś zaznacza, że często decyduje się na pasjonujące wyprawy, dzięki którym może zwiedzać i poznawać urokliwe zakątki świata. Ale zdarza się również tak, że wybiera beztroskie wakacje na plaży pod palmami. Tegoroczny urlop będzie jednak krótki.
Media
Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać
Wokalista miał już okazję uczestniczyć w takich produkcjach jak: „Taniec z gwiazdami”, „Must Be The Music. Tylko muzyka”, „Azja Express”, „Lego Masters” i „Pokonaj mnie, jeśli potrafisz”. Jak podkreśla, bardzo ceni oryginalne projekty telewizyjne, bo dzięki nim może przeżyć wyjątkowe przygody i nauczyć się czegoś nowego. Dlatego też nie wyklucza, że gdy padnie kolejna ciekawa propozycja, znów weźmie udział w podobnym projekcie.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.