Mówi: | Monika Perkowska |
Funkcja: | psycholog dziecięcy |
Już dzieci w wieku przedszkolnym można uczyć, jak dbać o środowisko naturalne. Pomagają zabawy tematyczne z rodzicami
Zabawa to jedna z ważniejszych aktywności w okresie dzieciństwa. Pomaga rozwijać wyobraźnię, wyrażać emocje oraz poznawać otaczający świat. Poprzez zabawę można uczyć dzieci nawet takich tematów, jak ochrona środowiska. Ciekawym sposobem na tego typu edukację są gry i zabawy tematyczne, najlepiej inicjowane przez rodziców.
Zabawa to nie tylko rozrywka, lecz przede wszystkim niezwykle istotny element fizycznego i psychicznego rozwoju dziecka. Zapewnia dzieciom możliwość nieskrępowanej autoekspresji, wspiera rozwój funkcji motorycznych, inteligencji emocjonalnej i kreatywności, a także pomaga poznawać otaczający świat. To także idealna forma spędzania czasu z rodzicami, którzy mają wtedy okazję okazać dziecku bliskość, akceptację i zaangażowanie. Dzieci zyskują dzięki temu odwagę do eksplorowania świata oraz poczucie bezpieczeństwa. Zdaniem psychologów każdy rodzaj zabawy wnosi coś nowego w życie dziecka.
– Rozwój poznawczy, intelektualny, a także emocjonalny polega przede wszystkim na tym, że dziecko wchodzi w interakcje z innymi osobami, a także tworzy coś nowego, jest kreatywne, korzysta z nowinek – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Monika Perkowska, psycholog dziecięcy.
Zabawa przybiera różne formy – dziecko może samo inicjować sposób bawienia się w danym momencie, mogą to też podpowiadać rodzice. Dzieci najczęściej wybierają zabawy wymagające aktywności fizycznej, mają bowiem dużą potrzebę ruchu. Istotne jest, aby dorośli nie krępowali fantazji swoich pociech i pozwalali im na dowolność wyboru zabawy. W ten sposób dzieci najlepiej rozwijają kreatywność, zdolność współpracy z innymi oraz funkcje poznawcze. Eksperci zwracają uwagę na to, że nauka poprzez zabawę jest najlepszą formą edukacji dla dzieci.
– Angażuje bardzo dużo umiejętności dziecka, nie tylko to, że dziecko chce brać udział, chce pokazać swoją radość, swoją fantazję, ale przede wszystkim angażuje też relacje społeczne w rodzinie – mówi Monika Perkowska.
Dla dzieci wyjątkowo fascynujący jest świat przyrody – chętnie poznają jego tajniki poprzez rozmowy z rodzicami lub zabawę na łonie natury. Warto więc od najwcześniejszych lat zaznajamiać dzieci nawet z tak trudnymi tematami jak ochrona środowiska. Ciekawą formą wprowadzenia tej problematyki do edukacji dzieci są zabawy tematyczne, w których można wykorzystać wiele dostępnych na rynku gadżetów.
– Myślę, że zabawa tematyczna, kiedy mamy konkretny gadżet dotyczący ochrony środowiska, taki jak np. magnesy Danonków, to świetna okazja, żeby nie tylko dobrze się bawić, lecz także nawiązać bardzo bliską więź z dzieckiem – mówi Monika Perkowska.
W styczniu na rynku pojawiły się promocyjne opakowania Danonków, do których dołączone są magnesy z lubianym przez dzieci bohaterem marki – Danonkiem. Każdy z magnesów pokazuje inny aspekt dbania o naturę, np. sadzenie drzew, karmienie ptaków, podlewanie roślin, oszczędzanie energii. W kolekcji znajduje się dziesięć magnesów, których zbieranie może być dobrą okazją do zabawy i tłumaczenia przedszkolakom, jak istotne jest dbanie o zasoby środowiska naturalnego.
– Dziecko chętnie przyczepi je na lodówkę, przy okazji rodzic przedstawi wtedy poprzez zabawę, jak możemy chronić środowisko, na czym to polega, przykładowo: dlaczego warto gasić światło w miejscach, z których nie korzystamy – mówi Monika Perkowska.
Czytaj także
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-03: UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.