Mówi: | Martyna Wojciechowska |
Funkcja: | podróżniczka, ambasadorka programu „Po stronie natury” |
Martyna Wojciechowska została ambasadorką kampanii „Po stronie natury”. Podróżniczka zachęca do sadzenia drzew i dbania o środowisko
Jednym ze sposobów, by być po stronie natury, jest posadzenie swojego drzewa – uważa Martyna Wojciechowska. Podróżniczka zachęca do różnych działań proekologicznych. W ramach kampanii Żywiec Zdrój „Po stronie natury” podróżniczka weźmie udział w piknikach, które odbędą się w różnych częściach Polski i będzie przekonywać, że każdy z nas ma realny wpływ na stan środowiska naturalnego.
– Zdecydowałam się, żeby zostać ambasadorem akcji „Po stronie natury”, dlatego że sama jestem po stronie natury. Myślę, że wszyscy kiedyś byliśmy częścią natury, teraz trochę o tym zapomnieliśmy, ale czas sobie przypomnieć. Dlatego bardzo Państwa zachęcam do tego, żebyście się przyłączyli do tej kampanii – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Martyna Wojciechowska, podróżniczka i ambasadorka programu „Po Stronie Natury”.
W ramach tej kampanii symbolem troski o środowisko jest sadzenie drzew. Do tej pory na blisko 900 hektarach powierzchni posadzono 5 milionów jodeł, buków, modrzewi i jaworów. Podczas 8. edycji programu, tzw. mobilne strefy „Po Stronie Natury” co weekend odwiedzą inne miasto: Poznań (21–22 maja), Wrocław (28–29 maja), Katowice (4–5 czerwca), Sopot (11–12 czerwca) i Kraków (18–19 czerwca).
– Wszędzie tam będzie można przyjść, dowiedzieć się czegoś więcej o ochronie przyrody, a w zamian za 10 plastikowych butelek odebrać sadzonkę drzewa i posadzić swoje. Do wyboru jest co najmniej kilka gatunków. Można też porozmawiać ze specjalistami z Towarzystwa Dendrologicznego i dowiedzieć się, jak to drzewo pielęgnować, bo posadzić drzewo to jest jedno, ale trzeba rzeczywiście zadbać, żeby było w dobrym miejscu i miało dobre warunki – mówi Martyna Wojciechowska.
Podróżniczka podkreśla, że drzewa to swoisty cud natury. Od tysięcy lat towarzyszą człowiekowi i zapewniają niezbędny do życia tlen. Rola drzew w całym ekosystemie jest nie do przecenienia. Korzystnie wpływają one bowiem nie tylko na klimat, lecz także zwiększają bioróżnorodność, poprawiają jakość powietrza i wód podziemnych.
– Myślę w takim horyzoncie długofalowym i uważam, że to jest bardzo ważne, żebyśmy sadzili drzewa, żebyśmy chronili te tereny, które są i wymagają naszej ochrony i żebyśmy myśleli ekologicznie. Robię to nie tylko dla siebie, robię to przede wszystkim dla mojego dziecka i dla kolejnych pokoleń – mówi Martyna Wojciechowska.
Troskę o przyrodę można wyrazić na wiele sposobów, między innymi poprzez segregowanie odpadów, oszczędzanie wody czy wymianę żarówek na energooszczędne. Martyna Wojciechowska przyznaje, że bycie eko to nie tylko dobre nawyki, lecz także styl życia.
– Na co dzień żyję ekologicznie, bo ważne jest to, żeby dokonywać świadomych wyborów i minimalizować nasz szkodliwy wpływ na środowisko. Segreguję śmieci, staram się ograniczyć zużycie wody i dwutlenku węgla, czyli ten słynny ślad węglowy. Robię te wszystkie małe gesty, bo to naprawdę ma znaczenie – mówi Martyna Wojciechowska.
Podróżniczka podkreśla, że zachowania proekologiczne powinny być wpajane dzieciom już od najmłodszych lat. Wtedy będzie to dla nich naturalne i nie powinno stanowić problemu.
– Ważne jest to, żebyśmy żyli świadomie, żebyśmy myśleli o recyklingu, o segregacji śmieci, żebyśmy nie marnowali wody i mieli świadomość, że działanie każdego z nas ma wpływ na jeden duży globalny efekt. Wierzę w to, że możemy zmieniać świat, że czyny każdej jednostki wpływają na duży efekt. To wszystko to praca zespołowa, dlatego wspieram takie akcje – dodaje Martyna Wojciechowska.
Organizatorem 8. edycji programu „Po Stronie Natury” jest firma Żywiec Zdrój wraz z partnerami – Fundacją Nasza Ziemia i Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajobrazowym. Patronat nad tegoroczną kampanią objęło Polskie Towarzystwo Dendrologiczne, a 15 maja został ogłoszony Ogólnopolskim Dniem po Stronie Natury.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-04-14: Nawet połowa ekodeklaracji w reklamach może być nieprawdziwa. Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem
- 2025-02-07: Nowoczesne formy podania leków pozwalają uniknąć hospitalizacji. To duże ułatwienie dla pacjentów z chorobami przewlekłymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.