Newsy

Ostatni dzień w roku coraz chętniej spędzamy z dala od domu. Największą popularnością cieszą się polskie kurorty i zorganizowane imprezy w największych miastach

2019-12-31  |  06:20

Choć sylwestra najczęściej spędzamy w domu lub na domówkach u znajomych, coraz więcej osób decyduje się powitać Nowy Rok na wyjeździe. Najpopularniejsze destynacje to Zakopane i duże polskie miasta – Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań i Łódź. Tylko 5 proc. wszystkich rezerwacji i zapytań o sylwestra dotyczyło zagranicy – mówi Mateusz Goliat z portalu Sylwestrowo.pl. Coraz częściej decydujemy się na pełen pakiet – noclegi, wyżywienie i dodatkowe atrakcje na miejscu.

– Porównując popularność wyjazdów zagranicznych do tych w obrębie naszego kraju, z naszych analiz wynika, że zdecydowanie popularniejsze są wyjazdy w Polsce. Około 5 proc. zapytań wszystkich użytkowników,k którzy dokonali rezerwacji, dotyczy sylwestra zagranicznego, natomiast cała reszta to są wyjazdy krajowe – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Mateusz Goliat, dyrektor marketingu portalu Sylwestrowo.pl.

Według danych BIG InfoMonitor Polacy zamierzają w tym roku wydać na sylwestra nieco ponad 300 zł. Największe kwoty przeznaczymy na jedzenie lub alkohol, a nie wyjazdy, bo zdecydowana większość przywita Nowy Rok u znajomych lub podczas zorganizowanej u siebie domówki. Blisko 10 proc. wybiera imprezę w lokalu, a 3 proc. – pod gołym niebem. Nie brakuje jednak chętnych na wyjazdy.

 Najpopularniejsze miasta w Polsce na sylwestra to zdecydowanie Zakopane, Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań i Łódź. Właściwie rok do roku cała ta czołówka się nie zmienia – wskazuje Mateusz Goliat.

Zdecydowanie najdroższym miejscem jest Zakopane, gdzie za sylwestrową zabawę trzeba zapłacić średnio ok. 300 zł za osobę. Nieco tylko mniej kosztuje ona w Warszawie, Poznaniu czy Krakowie. Często decydujemy się na zorganizowane opcje sylwestra, obejmujące noclegi, wyżywienie i sylwestrowo-noworoczną zabawę. Właściciele restauracji i miejsc noclegowych próbują przyciągnąć gości dodatkowymi atrakcjami.

– Najpopularniejsze to basen, sauna, ale też kuligi czyi ogniska z pieczeniem kiełbasek. Polacy zdecydowanie na sylwestra wybierają komfortowe oferty, pełne pakiety, aczkolwiek dla osób, które szukały osobno noclegów i osobno dodatkowych atrakcji, było dużo ofert np. samych kuligów sylwestrowych – wymienia ekspert portalu Sylwestrowo.pl.

Ceny wyjazdów sylwestrowych w Polsce są nawet o 400–500 proc. wyższe od przeciętnych. Według obliczeń Sylwestrowo.pl, czterodniowy pobyt jednej osoby w apartamencie w Wiśle w listopadzie kosztuje 230 zł, a w czasie sylwestra, ale bez imprezy – już 640 zł. W Kościelisku za dwa dni pobytu dwóch osób w połowie grudnia zapłacimy 360 zł, a pod koniec miesiąca już ok. 2 tys. zł.

Na zagraniczne wycieczki decydujemy się rzadko. Według BIG InfoMonitor za granicą sylwestra spędzi zaledwie 0,6 proc. Polaków. Z analiz TravelPlanet wynika, że najtańsze wyjazdy do ciepłych krajów w okolicy Bożego Narodzenia i sylwestra to koszt 900 – 1 tys. zł. Najchętniej wybieramy Egipt, Wyspy Kanaryjskie, Turcję czy Maltę. Popularnością cieszą się też city breaki, czyli krótkie wyjazdy do jednego z europejskich miast.

 Popularnością cieszy się sylwester w Pradze, w dalszej kolejności Budapeszt, Wenecja, ale też i Grecja – wymienia Mateusz Goliat.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.