Mówi: | Piotr Zelt |
Funkcja: | aktor |
Piotr Zelt: Rozpoznawalność zobowiązuje nas do tego, żeby kształtować pozytywne postawy w dziedzinie ekologii, dbałości o przyrodę i ochronę zwierząt
Aktor podkreśla, że trzeba mieć świadomość małych gestów, które są niezwykle ważne dla ekologii. Najpierw warto zacząć od samego siebie – trzeba sortować śmieci, zakręcać wodę w kranie, gdy się z niej nie korzysta, wyłączać światło w pomieszczeniach, w których nikt nie przebywa, i zrezygnować z jednorazowych torebek czy sztućców. Aktor przyznaje, że lubi żyć w harmonii z przyrodą i niezmiernie cieszy go widok czystych lasów. Dlatego wzorem Wiktora Zborowskiego w wolnych chwilach wyrusza z workiem w poszukiwaniu śmieci.
– Staram się żyć ekologicznie, dbam o środowisko i o to, co nas otacza. To się zaczyna od najprostszych rzeczy, to jest gaszenie niepotrzebnie włączonego światła, zakręcanie kranów, żeby woda się nie lała w sposób niekontrolowany, segregacja śmieci, sprzątanie, nie mówię o domu, ale sprzątanie otoczenia. Jeżeli widzimy, że gdzieś jest naśmiecone na trawniku czy wokół naszego domu, to nie wstydźmy się, tylko po prostu podnieśmy to i wyrzućmy do kosza, żeby było czysto, żeby nie było naśmiecone. To nic nie kosztuje, nie jest żadnym wstydem – mówi agencji Newseria Piotr Zelt, aktor.
Aktor chyli czoła przed swoim kolegą po fachu – Wiktorem Zborowskim, który daje najlepszy przykład w tej kwestii.
– Wiktor chodzi co jakiś czas, on to nazywa na śmieci, po prostu idzie do lasu z workiem, rękawicami, szpikulcem i zbiera śmieci. Robi to regularnie i chwali się później swoją zdobyczą, tzn. ile worków takich śmieci uzbierał. Ja staram się go naśladować od pewnego czasu, bo mnie zainspirował do tego, żeby robić podobnie. Raz na jakiś czas, może nie tak często jak Wiktor, ale idę i po prostu staram się sprzątać lasy. Myślę, że to mogłoby być fajnym obyczajem, żeby ludzie świadomi i którym zależy na tym, żeby świat był czystszy, żeby coś takiego robili – mówi Piotr Zelt.
Zdaniem Zelta popularne osoby mają duże pole do popisu, bo ich działania proekologiczne mogą być zauważone przez szersze grono odbiorców. Powinny więc być przykładem, jak żyć, by nie doprowadzać środowiska do degradacji.
– Z pewnością pewien rodzaj popularności, tego, że jesteśmy rozpoznawalni, zobowiązuje nas do czegoś. Zobowiązuje nas na przykład do tego, żeby kształtować pozytywne postawy w każdej dziedzinie, w dziedzinie ekologii, w dziedzinie dbałości o przyrodę, o ochronę zwierząt, również w sprawach politycznych, jakichkolwiek, społecznych, zdrowotnych. Dlatego że skupiamy na chwilkę może dłużej niż ktokolwiek inny uwagę szerszej grupy ludzi na sobie, to powinniśmy takie postawy kształtować i to jest naszym obowiązkiem. Z całą pewnością ekologia i ochrona przyrody jest taką sferą i takim tematem, w którym należy się uaktywniać i należy się udzielać – mówi Piotr Zelt.
Zelt podkreśla, że większość z nas myśli tylko o tym, co tu i teraz, nie zastanawia się co będzie za klika, kilkadziesiąt lat i co zostanie dla przyszłych pokoleń. Dorośli powinni więc dawać dobry przykład dzieciom i od małego wpajać im nawyki proekologiczne. Warto im pokazać, że ekologia nie wymaga wielkich poświęceń. Wszystko zaczyna się od małych gestów.
– Będąc świadomymi, dorosłymi ludźmi powinniśmy zwracać uwagę na to, zakorzeniać i rozwijać takie odruchy i taką świadomość u naszych dzieci. To jest nasz obowiązek absolutnie, żeby naszym milusińskim takie rzeczy uświadamiać i kształtować proekologiczne postawy – mówi Piotr Zelt.
Zdaniem aktora istotne są zarówno długofalowe projekty edukacyjne, jak i jednorazowe akcje, które mają przekonać ludzi do zmiany sposobu myślenia o ochronie środowiska.
Czytaj także
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-23: Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-01-22: Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.