Mówi: | Adam Chróścielewski |
Funkcja: | Dyrektor Audytu |
Firma: | Deloitte |
Polacy na Boże Narodzenie wydadzą mniej niż przed rokiem
W bożonarodzeniowych zakupach Polacy są rozsądni i pragmatyczni – wynika z najnowszych badań firmy Deloitte. W tym roku na święta chcą wydać ok. 1126 zł i z reguły będą to pieniądze z własnych oszczędności.
Jeszcze rok temu według szacunków firmy Deloitte statystyczna polska rodzina na Boże Narodzenie miała wydać ok. 1280 zł. To o 5 proc. więcej niż planuje wydać w tym roku. Za to nie będziemy już tak chętnie korzystać z karty kredytowej czy pożyczać pieniądze.
– Około 80 proc. z nas planuje zrobić zakupy świąteczne z oszczędności, czyli odkładamy pieniądze wcześniej na święta – mówi Adam Chróścielewski, dyrektor Audytu Deloitte – Tylko niewielki procent planuje skorzystać z karty kredytowej albo krótkoterminowej do spłaty w następnym miesiącu lub z pożyczki u rodziny i znajomych.
Pieniądze zostaną przeznaczone m.in na jedzenie i prezenty. Aż 60 proc. Polaków po produkty żywnościowe uda się do dyskontów. Tendencja kupowania w tanich i dużych sklepach utrzymuje się w Europie od 4 lat.
Na prezenty Polacy wybiorą najczęściej książki, kosmetyki i perfumy, podobnie jak w poprzednim roku. Sami zaś, tak jak inni Europejczycy, marzą o tym, aby pod ich choinką znalazły się koperty z pieniędzmi. Z najnowszych badań wynika także, że wśród Polaków wzrosło zaufanie do internetu. W tym roku aż 46 proc. planuje kupić upominki, korzystając z sieci.
– W Europie jest to około 30 proc. – wylicza Adam Chróścielewski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Polacy w internecie będą nie tylko kupować upominki, ale także szukać rad, dotyczących kupna odpowiednich podarunków oraz najlepszych okazji cenowych. Badania wskazują, że aż 96 proc. Polaków w sieci skorzysta z wyszukiwarek, a 93 proc. z porównywarek internetowych. To więcej niż rok temu.
– Jedna czwarta Polaków kupi prezenty już w listopadzie, a ponad 70 proc. będzie miało zakupione przed 20 - tym grudnia – mówi Adam Chróścielewski.
Najnowsze badanie „Zakupy Świąteczne 2013” objęło 17 krajów europejskich. Jest to 16 edycja badania w Europie, 5 edycja w Polsce.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-12-17: Wiktor Dyduła: W sylwestra po raz pierwszy będę pracował jako muzyk, a nie kelner
- 2024-11-27: Wiktor Dyduła: W listopadzie wąsy są szczególnym symbolem dbania o zdrowie. Ale na nowy rok może je już zgolę
- 2024-12-10: Polscy naukowcy poszukują innowacyjnych terapii z wykorzystaniem RNA. Na celowniku są choroby rzadkie, zakaźne i nowotwory
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-14: Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
- 2024-11-29: Joanna Kurowska: Okres świąteczny daje ludziom poczucie bezpieczeństwa i jest takim powrotem do dzieciństwa. Nie czepiam się tego, że ktoś dekoruje swój dom już w listopadzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.