Newsy

Polacy na Boże Narodzenie wydadzą mniej niż przed rokiem

2013-11-18  |  06:20

W bożonarodzeniowych zakupach Polacy są rozsądni i pragmatyczni – wynika z najnowszych badań firmy Deloitte. W tym roku na święta chcą wydać ok. 1126 zł i z reguły będą to pieniądze z własnych oszczędności. 

Jeszcze rok temu według szacunków firmy Deloitte statystyczna polska rodzina na Boże Narodzenie miała wydać ok. 1280 zł. To o 5 proc. więcej niż planuje wydać w tym roku. Za to nie będziemy już tak chętnie korzystać z karty kredytowej czy pożyczać pieniądze.

Około 80 proc. z nas planuje zrobić zakupy świąteczne z oszczędności, czyli odkładamy pieniądze wcześniej na święta – mówi Adam Chróścielewski, dyrektor Audytu Deloitte – Tylko niewielki procent planuje skorzystać z karty kredytowej albo krótkoterminowej do spłaty w następnym miesiącu lub z pożyczki u rodziny i znajomych.

Pieniądze zostaną przeznaczone m.in na jedzenie i prezenty. Aż 60 proc. Polaków po produkty żywnościowe uda się do dyskontów. Tendencja kupowania w tanich i dużych sklepach utrzymuje się w Europie od 4 lat.

Na prezenty Polacy wybiorą najczęściej książki, kosmetyki i perfumy, podobnie jak w poprzednim roku. Sami zaś, tak jak inni Europejczycy, marzą o tym, aby pod ich choinką znalazły się koperty z  pieniędzmi. Z najnowszych badań wynika także, że wśród Polaków wzrosło zaufanie do  internetu. W tym roku aż 46 proc. planuje kupić upominki, korzystając z sieci.

W Europie jest to około 30 proc. – wylicza Adam Chróścielewski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Polacy w internecie będą nie tylko kupować upominki, ale także szukać rad, dotyczących kupna odpowiednich podarunków oraz najlepszych okazji cenowych. Badania wskazują, że aż 96 proc. Polaków w sieci skorzysta z wyszukiwarek, a 93 proc. z porównywarek internetowych. To więcej niż rok temu.

–  Jedna czwarta Polaków kupi prezenty już w listopadzie, a ponad 70 proc. będzie miało zakupione przed 20 - tym  grudnia – mówi Adam Chróścielewski.

Najnowsze badanie „Zakupy Świąteczne 2013” objęło 17 krajów europejskich. Jest to 16 edycja badania w Europie, 5 edycja w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.