Newsy

Wiejską żywność coraz częściej można zamówić przez internet

2014-02-19  |  06:20
Ekologiczna lub od zaprzyjaźnionego rolnika ze wsi, bez szkodliwych środków chemicznych – takiej żywności coraz częściej poszukują mieszkańcy dużych miast. Dlatego powstaje coraz więcej internetowych sklepów, oferujących zdrową żywność z dostawą do domu. W większości miast przynajmniej raz w miesiącu można także pojechać na targ ze zdrową żywnością.

W Gdańsku na organizowanym co dwa tygodnie bazarku BoZeWsi w oliwskim Domu Zarazy można kupić świeże owoce, warzywa, chleby i miody. Produkty pochodzą od lokalnych rolników. Na warszawskim Żoliborzu raz w tygodniu odbywa się Targ Śniadaniowy, na którym kupuje się żywność ze wsi, ale także można wspólnie zjeść śniadanie oraz uczestniczyć w warsztatach o zdrowym stylu życia. W Kielcach z kolei raz w miesiącu odbywa się Ekobazar „Prosto ze wsi”. Podobnych inicjatyw w wielu miastach jest coraz więcej.

Mieszkańcy mogą również wybierać w ofertach internetowych, bo w sieci zaczyna działać coraz więcej firm, które dostarczają zdrowe produkty do domu. Na swoich stronach dostawcy oprócz proponowanej żywności, opisują skąd pochodzi towar oraz promują zdrowy styl życia. Należą do nich m.in.: vegebox, orkiszowepola.pl, chillibite.pl, zielonapola.pl.

Chcemy dać ludziom, którzy mają mało czasu, możliwość zamówienia przez internet owoców czy warzyw właśnie prosto z pola, żeby nie musieli jeździć już do supermarketów – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Piotr Wieleżyński
 
Niedawno założył on wraz z przyjacielem Michałem Gaszyńskim internetowy sklep ze zdrową żywnością o nazwie Skrzynka z Pola. Ich inicjatywa polega na tym, że oferują klientom skrzynki, w których znajdują się różne produkty od lokalnych producentów. Można ją zamówić raz w tygodniu prosto do domu.

Są tam różne rzeczy, np. mamy orzechy, ser, twarożek. Mamy zamiar wprowadzić w przyszłości wędliny, kiełbasę, może mięso – informuje właściciel sklepu internetowego.

Piotr Wieleżyński w przedsięwzięciu widzi nie tylko cel biznesowy. Chce promować zdrowy styl życia, dlatego w skrzynce można znaleźć także ulotki ze wskazówkami mówiącymi o tym, jak żyć w zgodzie z naturą.

Chcemy przybliżyć mieszkańcom Warszawy wspomnienia i stare smaki, które kiedyś znali, jak chodzili na targi, kupowali bezpośrednio od rolników warzywa, owoce czy inne produkty tradycyjne – tłumaczy Wieleżyński.

Już ponad 30 proc. Polaków kupuje żywność ekologiczną, wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na zlecenie ORGANIC Farma Zdrowia. Polacy kupują ekologiczną żywność w trzech miejscach: bezpośrednio od rolników, w supermarketach oraz w sklepach specjalistycznych. Tych ostatnich jest już ok. 500, a rynek wciąż się rozwija. Co roku przybywa ok. 20 proc. nowych sklepów. Rośnie też liczba producentów żywności ekologicznej. W ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ona o ok. 270 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maja Sablewska: Musieliśmy przeformatować mój program, bo zmienia się moda i społeczeństwo. Jest więcej tolerancji, a kobiety są bardziej odważne

Stylistka zaznacza, że w swoim programie nie działa pochopnie i na oślep, a wszystkie metamorfozy poprzedzone są szczerą rozmową z bohaterkami. Z obserwacji Mai Sablewskiej wynika, że kobiety są coraz bardziej odważne w kwestii wyglądu i ubioru, nie boją się eksperymentować, chętnie szukają inspiracji i już nie przejmują się tak bardzo krytyką innych osób.  W kolejnej formatu „10 lat młodsza w 10 dni z Sablewską” jego gospodyni musi więc dostosować się do zmieniających się warunków i sprostać wymaganiom uczestniczek.

Uroda

Paulina Sykut-Jeżyna: W czasie urlopu przez dwa tygodnie się nie malowałam. Bardzo lubię chodzić bez makijażu, ale moja praca go wymaga

Prezenterka nie ukrywa, że czasem lubi odpocząć od telewizyjnego looku i jeśli tylko może, to rezygnuje z perfekcyjnego makijażu, jaki jest koniecznością w pracy przed kamerami. W swoich mediach społecznościowych również nie unika zdjęć, na których pokazuje, jak wygląda bez filtrów i make-upu. Paulina Sykut-Jeżyna podkreśla, że bardziej niż na kosmetyki kolorowe stawia na pielęgnacyjne. Szczególnie dba o odpowiednie nawilżenie skóry, by zawsze była gładka i promienna.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.