Mówi: | Mariola Malarska |
Funkcja: | badacz |
Firma: | Grupa IQS |
Co trzeci Polak chciałby mieć tatuaż. Ich miłośniczkami są głównie młode kobiety
Co dziesiąty Polak ma tatuaż. Najczęściej decydują się na niego kobiety, zwłaszcza pochodzące z mniejszych miejscowości i posiadające niższe niż średnie wykształcenie. Polacy cenią sobie jednak umiar w trwałym ozdabianiu ciała, zdecydowana większość ma tylko jeden niewielki tatuaż. Wśród osób nieposiadających malunku na ciele, aż co trzecia myśli o jego zrobieniu.
W badaniach przeprowadzonych przez Grupę IQS wzięło udział 800 osób w wieku od 15 do 50 lat. 9 proc. badanych przyznało, że ma tatuaż. W grupie tej znaleźli się przede wszystkim ludzie młodzi, w wieku od 19 do 24 lat, z niższym niż średnie wykształceniem, pracujący i mieszkający na wsiach lub w małych miejscowościach. Zdecydowaną większość stanowiły kobiety. Prawie 30 proc. badanych, głównie kobiety i osoby w wieku nastoletnim, zadeklarowało chęć wytatuowania ciała. Im starsi uczestnicy badania, tym mniejsze wyrażali zainteresowanie posiadaniem tatuażu. 60 proc. badanych przyznało natomiast, że tatuaż uważają za bardzo atrakcyjną formę zdobienia ciała.
– Kobiety częściej przyznają, że tatuaże są ładne. Natomiast prawie 1/3 badanych zadeklarowała, że zrobiła to spontanicznie, i tutaj akurat więcej było mężczyzn, którzy zdecydowali się na taki krok. Mamy też dosyć dużą grupę badanych (ok. 1/4), którzy chcieli w ten sposób uczcić jakieś wydarzenie. Natomiast co 10. badany uważa tatuaż za część swojej kultury, swojego dziedzictwa i dlatego się wytatuował. Co ciekawe rzadko tatuaże są wykorzystywane na przykład do zatuszowania jakiejś blizny czy innych defektów ciała. Nie są też uważane za sposób na to, by się wyróżnić z tłumu – mówi Mariola Malarska, badacz z Grupy IQS, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Polacy najczęściej tatuują plecy i ręce. Co 10. badany zrobił sobie tatuaż na nogach albo brzuchu. Najpopularniejszym wzorem są napisy oraz motywy zwierzęce i roślinne. Takie malunki na ciele wybrała 1/3 badanych. Popularnością cieszą się także tatuaże o charakterze plemiennym, a więc związane z kulturą ludową. 1 na 10 wytatuowanych osób wybrała natomiast motywy związane z religią, wzory geometryczne, przedmioty i obrazy. Najmniej popularne są portrety.
– Pytaliśmy również o to, jak dużo tatuaży mają nasi wytatuowani badani. Okazało się, że najczęściej mają jeden tatuaż, tak odpowiedziała aż 1/3 badanych. Ale prawie 30 proc. ma dwa tatuaże, około 20 proc. – trzy tatuaże i 20 proc. – cztery tatuaże lub więcej. Posiadanie kilku tatuaży jest jednak bardziej popularne wśród mężczyzn niż wśród kobiet. Zapytaliśmy także o to, ile kosztuje taki tatuaż, ile respondenci przeznaczyli na to pieniędzy i wyszło nam, że taki tatuaż średnio kosztuje 350 zł – mówi Mariola Malarska.
Nie wszyscy posiadacze tatuażu są jednak z niego zadowoleni, aż 12 proc. badanych rozważa bowiem jego usunięcie. Zdecydowanie częściej taką decyzję podejmują kobiety, twierdząc, że malunek przestał im się podobać lub nie pasuje już do ich stylu ubierania i zachowania. Aż 71 proc. badanych przyznało, że decyzję o wizycie w salonie tatuażu podjęło zbyt pochopnie.
Czytaj także
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-11-07: Qczaj: W widocznym miejscu na szyi wytatuowałem sobie różę. Ma mi przypominać, że warto wytrwać w walce z uzależnieniem
- 2024-07-29: Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-07-10: Katarzyna Pakosińska: Cieszę się, że miałam odwagę podjąć decyzję o rozstaniu z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Rwało mnie już wtedy gdzie indziej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.