Newsy

Wirtualna rzeczywistość wkrótce może zrewolucjonizować rynek turystyczny

2014-11-13  |  06:00

Dzięki wykorzystaniu specjalnej technologii turysta będzie mógł odbyć wirtualny spacer po wybranych hotelach, nie ruszając się z domu. W Stanach Zjednoczonych wirtualną rzeczywistość wykorzystuje już międzynarodowa sieć hoteli Marriott. W Polsce wkrótce powstanie kompleks hotelowo-apartamentowy oferujący możliwość wirtualnego spaceru po swoich wnętrzach.

Gogle Oculus Rift, których prototyp trafił do sprzedaży kilka miesięcy temu, wykorzystywane są obecnie przede wszystkim w grach komputerowych. Wkrótce mogą zrewolucjonizować rynek turystyczny.

Tworzymy realistyczne wizualizacje 3D hoteli, destynacji turystycznych, apartamentów i atrakcji, które są wokół. Następnie, wykorzystując technologię virtual reality, możemy przenieść do tych miejsc użytkownika, by mógł on tam swobodnie pospacerować, rozejrzeć się, wyjrzeć przez okno i zobaczyć, jak wyglądają pokoje, SPA, basen czy restauracja. Odbywając wirtualny spacer, będzie mógł podjąć decyzję o rezerwacji, uruchomić system rezerwacyjny, wybrać pokój i dokonać płatności – mówi Piotr Baczyński, prezes firmy Immersion, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

Dziś przed wynajęciem pokoju w hotelu klient może obejrzeć jego zdjęcia na stronie internetowej. Jest to często przyczyną wielu rozczarowań, bowiem po przybyciu na miejsce okazuje się, że hotel, który pięknie wyglądał na zdjęciach, w rzeczywistości jest w znacznie gorszym stanie. Wirtualny spacer dostarcza znacznie bardziej realistycznych doznań niż jakiekolwiek zdjęcie lub film zamieszczony w internecie jako reklama hotelu.

Pierwszy w Polsce  kompleks hotelowo-apartamentowy Radisson wykorzystujący wirtualną rzeczywistość zostanie wkrótce otwarty z Zakopanem. Trwają prace nad platformą, która umożliwi potencjalnym klientom nie tylko przespacerowanie się po hotelowych wnętrzach i najbliższej okolicy, lecz także pozwoli od razu dokonać rezerwacji pokoju.

Jedna z największych światowych sieci w Ameryce stworzyła ostatnio podobny projekt, ale stricte prezentacyjny. W centrum Nowego Jorku, na Times Square, postawiono budki, do których można wejść i za pomocą Oculusa przenieść się do kilku z ich hoteli, by zobaczyć, jak one wyglądają w środku. Były tam dodatkowe elementy 5D, jak dmuchawy z gorącym powietrzem, zapach gorącego piasku i inne tego typu atrakcje – mówi Piotr Baczyński.

Barierą w rozwoju tej technologii w zakresie turystyki jest ograniczona dostępność gogli Oculus Rift. Obecnie z wirtualnej rzeczywistości mogą więc korzystać wyłącznie firmy posiadające własne lokale, w których można umieścić stanowisko z goglami Oculus Rift. Technologia VR sprawdziłaby się jednak tylko wtedy, gdyby firmy te oferowały możliwość wirtualnego spaceru także po hotelach konkurencyjnych sieci. Szansą na rozpowszechnienie technologii opartej na wirtualnej rzeczywistości jest deklaracja Marka Zuckerberga, założyciela portalu społecznościowego Facebook, że będzie sprzedawał gogle Oculus Rift po 150 dolarów (po kosztach produkcji).

To jest jedno z podejść do virtual reality, drugim jest wykorzystanie smartfonów. To technologia, w której przoduje Samsung. Firma stworzyła aplikację, która zamienia praktycznie każdy nowoczesny smartfon w wyświetlacz wirtualnej rzeczywistości. Wystarczy wziąć swój telefon, zainstalować odpowiednią aplikację i umieścić go w obudowie, która posiada soczewki, specjalne zaciemnienie itd., dzięki temu uzyskujemy wyświetlacz, który jest bardzo podobny w uzyskiwanym doświadczeniu do Oculusa. Takie obudowy na smartfony są produkowane przez wiele firm, w tym nawet przez kilka polskich start-upów – mówi Piotr Baczyński.

Gogle Samsung Gear VR będą wymagały Galaxy Note 4. Smartfon umieszcza się w przedniej części gogli i podpina pod micro USB. Pierwsze gogle testowane były w Korei i rozczarowały nieco fanów wirtualnej rzeczywistości. Wystarczały bowiem tylko na 25 minut pracy, po tym czasie musiały być poddane chłodzeniu. Samsung już pracuje już nad wyeliminowaniem tej wady.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Firma

Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników

Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.

Żywienie

Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami

Celebrytka nie ukrywa, że dodatkowe kilogramy przysporzyły jej w życiu wielu problemów. Zaczęło się już w liceum, kiedy czuła się gorsza i brzydsza od swoich szczuplejszych koleżanek adorowanych przez rówieśników. Później, gdy stała się rozpoznawalna dzięki programowi  „Gogglebox. Przed telewizorem”, swoje trzy grosze dołożyli jeszcze hejterzy i niełatwo było się jej uporać z obraźliwymi komentarzami.