Mówi: | dr Agnieszka Jarosz |
Firma: | Instytut Żywności i Żywienia |
Z nadmierną wagą boryka się 60 proc. Polaków. Krótkoterminowe diety nie przynoszą efektów
Dodatkowe kilogramy to problem ponad połowy mieszkańców Polski. Przyczyną jest niewłaściwa dieta, zbyt mała dawka aktywności fizycznej i niewłaściwe nawyki dotyczące stylu życia. Polacy zbyt chętnie korzystają także z sezonowych mód żywieniowych oraz krótkoterminowych diet, które powodują szybki efekt jo-jo. Tymczasem leczenie otyłości powinno oznaczać zmianę stylu życia na dłużej.
W Polsce problem nadwagi i otyłości sukcesywnie rośnie. W ciągu ostatnich 10 lat odsetek osób otyłych w przedziale wiekowym 18–74 lata wzrósł o 7 proc. Obecnie z nadmierną wagą boryka się 60 proc. Polaków. Jak definiujemy ten problem? Warto wiedzieć, że o nadwadze mówimy, kiedy wskaźnik masy ciała BMI jest równy lub wyższy niż 25, a z otyłością, kiedy jest wyższy niż 30.
Polacy chcą jednak walczyć z nadmiernymi kilogramami. Jak wynika z badania „Polacy na diecie", przeprowadzonego na potrzeby kampanii Zarządzanie Kaloriami, 44 proc. Polaków było kiedykolwiek na diecie odchudzającej. Zdaniem ekspertów działania te nie przynoszą efektu ze względu na liczne błędy popełniane przez Polaków. Wynikają one przede wszystkim z nieświadomości tego, jak naprawdę powinno wyglądać leczenie nadwagi i otyłości.
– Leczenie otyłości powinno być kompleksowe: z jednej strony to dieta, z drugiej – odpowiednia dawka ruchu, a dodatkowo jeszcze pozytywne nastawienie psychiczne. Te trzy elementy mają ogromne znaczenie w leczeniu – mówi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia, partnera kampanii Zarządzanie Kaloriami.
Podstawowym błędem żywieniowym popełnianym przez Polaków jest nieumiejętne zarządzanie kaloriami. W pożywieniu znajduje się też zbyt dużo tłuszczów i cukrów, co powoduje nadmierny przyrost masy ciała. Polacy jadają nieregularnie, co także negatywnie odbija się na kontrolowaniu wagi. Tylko 44 proc. ankietowanych zadeklarowało, że codziennie jada regularne posiłki, co 3–4 godziny. Aż 61 proc. co najmniej kilka razy w tygodniu dojada między posiłkami. 25 proc. badanych nie jada śniadań lub jada je niesystematycznie.
– Zachłysnęliśmy się produktami wysoko przetworzonymi i często z nich korzystamy. Nie doceniamy roli żywienia, zwłaszcza, jeżeli jesteśmy młodzi i zdrowi. I nie zwracamy uwagi na to, co jadamy. Może dopiero, kiedy pojawi się dziecko, zmieniamy swoje nawyki żywieniowe, ale bardzo często do nich powracamy, kiedy dzieci osiągną samodzielność – mówi dr Agnieszka Jarosz.
Polacy nie myślą o diecie w kategoriach długoterminowych. Chętnie korzystają z jedno- lub dwutygodniowych diet, które nie tylko nie przynoszą trwałego efektu, lecz także negatywnie wpływają na stan organizmu. Chętnie ulegają też sezonowym modom żywieniowym i wierzą w moc cudownych składników, które przywrócą im właściwą masę ciała. Stosują też suplementy diety, które mają wpływać na redukcję wagi bez konieczności stosowania diety.
– Otyłość narasta powoli, w związku z tym wagę też musimy tracić powoli. Nie istnieją diety cud, które pozwolą nam zrzucić kilogramy szybko, bezboleśnie i na stałe. My jednak jesteśmy niecierpliwi i chcemy schudnąć 10 kg w miesiąc. Jeśli nam się to nie udaje, to nawet najlepszą dietę, jaką nam ułoży dietetyk, po prostu zarzucamy. A trzeba pamiętać o tym, że leczenie otyłości to zmiana nawyków już na całe życie – mówi dr Agnieszka Jarosz.
Czytaj także
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-13: Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
- 2025-05-22: Statystyki dotyczące otyłości coraz bardziej niepokojące. Niewielki odsetek chorych podejmuje leczenie
- 2025-06-02: Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić
- 2025-06-06: Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-07: Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Konsument
Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością

64 proc. Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze, a 78 proc. sądzi, że ludzie w naszym kraju są przedsiębiorczy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Na przestrzeni 30 lat postrzeganie przedsiębiorcy znacząco się zmieniło – od prywaciarza w latach 80. do startupowca i innowatora obecnie. Przedsiębiorczość dla dużej grupy badanych oznacza pracowitość i zaradność, jednak – co ciekawe – każde pokolenie ma inne skojarzenia z pojęciem „przedsiębiorca”.