Newsy

Fałszywe promocje i manipulowanie cenami to najczęstsze triki podczas sezonowych wyprzedaży

2014-08-08  |  06:10
Mówi:Dawid Piaskowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Okazjum.pl
  • MP4

    Super- i hipermarkety prześcigają się w promocjach, by przyciągnąć klientów. Manipulowanie cenami i fałszywe promocje to najpopularniejsze triki sprzedawców mające skłonić klientów do wydania większej sumy pieniędzy, niż planowali. Dla kupujących często stanowi to jednak tylko pozorną oszczędność.

    Najstarszym i wciąż najbardziej popularnym trikiem stosowanym przez sprzedawców jest tzw. downsizing, czyli zmniejszanie wagi produktu. Klient często nie zauważa, że kupuje mniejsze opakowanie za tę samą cenę. Sposobem na przyciągnięcie klienta są także ceny z końcówką 99 gr. Zdaniem psychologów widząc taką cenę, klient zakłada, że towar został przeceniony. Bardzo często także kupujący podświadomie zaniża cenę, sugerując się cyfrą stojącą przed przecinkiem.

    Mózg często idzie na skróty, mówiąc: tu jest taniej, tu jest drożej, a to są tylko 2 grosze różnicy. Czasami przy downsizingu odbieramy jako super promocję obniżenie ceny z 4,01 zł na 3,99 zł, przy czym nowa cena to często nowe i mniejsze opakowanie, czego już klienci nie sprawdzają – tłumaczy Dawid Piaskowski, prezes zarządu Okazjum.pl, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Zdarza się także, że sklepy zawyżają ceny tuż przed okresem wyprzedaży, po czym obniżają je do pierwotnej wysokości, jednocześnie ogłaszając promocję. Właściciele sklepów dbają, aby w lokalach panowała miła atmosfera, dzięki której zrelaksowany klient kupi więcej, niż planował. Utrzymaniu dobrego nastroju kupujących służą zwłaszcza spokojna muzyka, miły zapach i przytulny wystrój wnętrz. Odpowiednia ekspozycja towaru również ma wpłynąć na wybór klienta. Najdroższe produkty lub te, na których sprzedaży właścicielom marketów zależy najbardziej, ułożone są na wysokości wzroku kupującego.

    Produkty na wysokości wzroku są zwykle od producentów, którzy płacą sklepom najwięcej. Czasami łączą to z ciekawą sztuczką, która dopiero przychodzi z Zachodu – są to maty na podłodze, gumowe bądź materiałowe, które automatycznie powodują, że idziemy wolniej i wolniej pchamy wózek, co automatycznie powoduje, że zaczynamy się bardziej rozglądać i na wysokości wzroku częściej trafiamy na takie produkty, promocje – tłumaczy Dawid Piaskowski.

    Towary w sklepach ułożone są według cen. Obok siebie leżą podobne produkty, ale w różnych cenach. Klienci zazwyczaj rezygnują z produktu najtańszego, sięgając po jego droższy, ale nie najdroższy odpowiednik. Nieco wyższa cena sugeruje bowiem lepszą jakość.

    Kiedy idziemy po określony produkt, widzimy, że płacąc więcej, możemy mieć lepszy produkt. Kojarzy nam się to z luksusem, więc często ludzie sięgają po nieco droższy produkt, automatycznie zostawiając więcej przy kasie – mówi Dawid Piaskowski.

    Coraz częściej polskie markety manipulują za pomocą rozmiarów koszyków na zakupy. Klienci nie znajdując przy wejściu do sklepu małego, poręcznego koszyka, biorą duże kosze albo wózki na zakupy. Wkładając do nich zakupy, mają wrażenie, że kupili za mało, ponieważ nie zapełnili koszyka, co zachęca ich do dalszego kupowania.

    Więcej na temat
    Podróże Przyjazne odprawy, miasteczka lotniskowe i strefy relaksu przyszłością w podróżowaniu Wszystkie newsy
    2014-07-30 | 06:00

    Przyjazne odprawy, miasteczka lotniskowe i strefy relaksu przyszłością w podróżowaniu

    Za kilka lat podróżowanie samolotem stanie się jeszcze szybsze i bardziej komfortowe – uważa Magdalena Greloff z firmy Skyscanner. Zostaną wprowadzone rozwiązania,
    Handel Luksusowy Vitkac przyciąga głównie młodych Polaków i klientów z Rosji i Bliskiego Wschodu
    2014-07-21 | 06:35

    Luksusowy Vitkac przyciąga głównie młodych Polaków i klientów z Rosji i Bliskiego Wschodu

    Luksusowy Dom Handlowy Vitkac niedługo będzie obchodzić swoje trzecie urodziny. Jak zapewniają jego właściciele, stale powiększa się grono zainteresowanych luksusowymi markami klientów,
    Bankowość Zaległe długi coraz częściej odsprzedawane
    2014-07-10 | 06:35

    Zaległe długi coraz częściej odsprzedawane

    Rosnąca liczba kredytów gospodarczych dla małych i średnich przedsiębiorstw i wciąż niegasnący problem zatorów płatniczych prowadzą do wzrostu wartości

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Nowe technologie

    Gwiazdy

    Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze

    Prezenter podkreśla, że szczególne miejsce w jego sercu zajmują dwa pupile: Lola i Kiko, ale teraz więcej czasu psiaki spędzają u jego rodziców, bo liczne obowiązki rodzinne i zawodowe nie pozwalają mu na to, by poświęcił im tyle uwagi, ile potrzebują. Tomasz Tylicki zapewnia jednak, że gdy synek trochę podrośnie, a on zrealizuje pewien życiowy plan, to w przyszłości znajdzie sposób na to, aby czworonogi były z nimi na stałe.

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.