Newsy

Miejsce pochodzenia kawy ma ogromny wpływ na jej smak

2014-10-07  |  06:40

Aromatyczne przyprawy i syropy to najpopularniejsze sposoby przyrządzania kawy według indywidualnego gustu. Aby nadać ulubionemu napojowi jeszcze bardziej indywidualny charakter, warto spróbować przygotować go z innych niż zazwyczaj ziaren. Na smak kawy ma bowiem wpływ nie tylko rodzaj szczepu i moment zbioru, lecz także miejsce pochodzenia. 

Kawiarnie zazwyczaj dysponują ograniczoną liczbą mieszanek espresso, na bazie których przyrządzana jest kawa. Zazwyczaj jest to mieszanka przeznaczona do kaw czarnych oraz druga do kaw z dodatkiem mleka. Popularne kawiarnie sieciowe oferują np. mieszankę ciemno palonych ziaren z Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku o pełnym smaku z nutą karmelu, która idealnie nadaje się do przyrządzania kawy cappuccino i latte. Taką mieszankę można wykorzystać także w domu do samodzielnego przygotowania ulubionego napoju. Bariści zachęcają jednak do eksperymentowania i próbowania nowych rodzajów ziaren. Coraz więcej kawiarni wzbogaca swoją ofertę o nowe mieszanki espresso.

Jest to rewolucja w świecie kawowym, dlatego że swoją ulubioną kawę można wybrać i przyrządzić na kilka różnych sposobów. Możemy spróbować z shotem espresso z jednego regionu lub z shotem espresso z dwóch regionów. Jest to również bardzo ciekawa opcja dla tych, którzy kawę piją nie tylko w kawiarniach, lecz także w domu czy biurze. Mogą oni spróbować kawy na miejscu, na przykład na shotach z Gwatemali, i później taką kawę wypróbować u siebie w biurze czy domu – mówi Kamila Tarmas, kierownik kawiarni Starbucks, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Większość popularnych mieszanek powstaje na bazie ziaren kawy arabica. Coraz większe uznanie zyskują jednak także mniej znane kawy, jak np. Guatemala Antigua. Pochodzi ona z regionu Antigua w Gwatemali. Dojrzewa na dużych wysokościach, ma naturalny korzenny posmak i dużą zawartość kofeiny. Ziarna te są średnio palone, co sprawia, że idealnie komponują się z mlekiem i są świetną bazą do przyrządzania kawy latte lub cappuccino.

Gwatemala Antigua jest to bardzo specyficzny i wyjątkowy region, dlatego że wokół miasta Guatemala Antigua znajdują się trzy wulkany, które są cały czas aktywne i które cały czas dymią. I ten dym, ten pył wulkaniczny, przenika do gleby, co nadaje takiego specyficznego charakteru tym ziarnom. Kawa z Gwatemali jest kawą o takim lekkim posmaku czekoladowym i właśnie dymnym. Możemy tam w zapachu wyczuć orzechy włoskie, mleczną czekoladę i troszeczkę karmelu – mówi Kamila Tarmas z kawiarni Starbucks.

Na smak kawy największy wpływ ma moment jej zbioru oraz sposób łuskania. Duże znaczenie ma także kraj, a nawet region pochodzenia. Bariści zachęcają, aby nie przywiązywać się do wypróbowanych i lubianych ziaren, lecz eksperymentować z nowymi smakami z różnych stron świata. Takie poszukiwania przyczynią się do zwiększenia świadomości w zakresie przyrządzania kawy, jej obróbki i pochodzenia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.