Mówi: | Tamara Gonzalez Perea (Macademian Girl), blogerka modowa Lidia Kalita, projektantka mody Diana Kopycka, rzecznik prasowy Galerii Mokotów |
Zbliża się finał Fashion Designer Awards. W tegorocznej edycji wzięło udział kilkuset początkujących designerów
Znany jest skład dziewięciu finalistów Fashion Designer Awards. W miniony weekend w Galerii Mokotów odbył się półfinał 8. edycji konkursu. O staże i stypendia naukowe w dziedzinie mody walczyło w sumie kilkuset początkujących projektantów. Finał konkursu zaplanowany jest na 11 maja.
– Uważam, że takie wydarzenia jak Fashion Designer Awards są bardzo potrzebne. Pomagają wyłaniać nowych młodych projektantów, a dla tych osób to pierwsza szansa na pokazanie publicznie tego, co robią – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Tamara Gonzalez Perea, autorka bloga Macademian Girl.
Fashion Designer Awards jest realną szansą na zaistnienie w mediach, zdobycie doświadczenia na stażach w atelier w Polsce i za granicą oraz wzbogacenia portfolio.
– Co roku poziom jest coraz wyższy, bo też i konkurs jest bardziej nagłaśniany. Finaliści i laureaci z poprzednich edycji robią solowe kariery. W tym roku temat „Tribute to Colors”, czyli hołd dla kolorów, spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. Prace są coraz odważniejsze. Mam nadzieję, że to nie tylko zasługa tematu, lecz także samych projektantów, którzy chcą coraz więcej pokazać światu – ocenia Gonzalez Perea.
Finaliści i laureaci konkursu to dziś doceniani młodzi designerzy. Jak sami podkreślają, ich przygoda z moda zaczęła się tak naprawdę od sukcesów w Fashion Designer Awards. Laureatami byli m.in. Sabrina Pilewicz, Piotr Drzał, Zuzanna Szamocka, Serafin Andrzejak czy Ola Jendryka.
– Zawsze zachęcam wszystkich młodych projektantów do tego, żeby pokazywali się jak najczęściej i próbowali się zmierzyć z różnymi tematami. W tym roku temat jest bardzo intrygujący i szeroki, bo „Tribute to Colors” można rozwiązać na wiele różnych sposobów. Projekty są szalenie zaskakujące. Oczywiście są projekty bardziej dojrzałe i projekty osób bardzo początkujących. Gdzieś jednak trzeba zacząć i po to właśnie jest taki konkurs – przekonuje Lidia Kalita, projektantka mody.
W tegorocznej, ósmej już edycji konkursu, główną rolę w kolekcjach debiutantów odgrywał kolor. Jak ocenia jury, młodzi projektanci podeszli do tematu ambitnie. W pracach można było zobaczyć wyraziste wzory i kolory, skupili się również na fakturach wybranych tkanin. Jury wybrało finałową dziewiątkę, ostatniego uczestnika finału, spośród pozostałych 11 uczestników, wskażą internauci.
– Zwracam dużą uwagę na estetykę prezentacji projektu. Z szacunku do siebie i do nas powinno się je przedstawiać w sposób bardzo jasny, klarowny i przede wszystkim ciekawy dla jury. Zwracam uwagę wszystkim młodym ludziom, żeby przykładali wagę do estetyki prezentacji – wskazuje członkini jury.
Dla młodych projektantów istotne jest, by ich projekty mogła zobaczyć możliwie jak najszersza publiczność. Stąd też półfinał Fashion Designer Awards odbył się w Galerii Mokotów.
– To miejsce, gdzie bardzo dużo ludzi ma możliwość zobaczenia ich ubrań. Zachęcam projektantów, żeby właśnie w takich miejscach również mieli swoje butiki – podkreśla Tamara Gonzalez Perea.
Projektanci coraz częściej decydują się na otwieranie sklepów ze swoimi projektami właśnie w dużych centrach. W Galerii Mokotów swoje butiki mają Lidia Kalita, Duet Bizuu, Bohoboco czy Robert Kupisz.
– Jesteśmy nieodłącznie związani z polskimi projektantami i mamy nadzieję, że ta współpraca będzie się rozwijała – zaznacza Diana Kopycka, rzecznik prasowy Galerii Mokotów. – Dla klientów odwiedzających Galerię Mokotów jesteśmy miejscem, gdzie można szukać inspiracji wśród zarówno dużych i zagranicznych marek, jak i najlepszych polskich projektantów.
Jak wskazuje rzeczniczka, galeria stara się wspierać polskich projektantów mody i chętnie nawiązuje z nimi współpracę. Polscy projektanci coraz częściej przechodzą do galerii. Niektóre z lokali mają charakter tymczasowy (pop-up shop), inne to regularne sklepy.
– Takie wydarzenie jak dzisiejsze to interesująca propozycja. Wspólnie z naszymi klientami podpatrujemy, co nowego pokażą osoby, które dopiero wchodzą w tę branżę. To bardzo ciekawe spojrzenie. Uzupełnione o ofertę Galerii Mokotów i o ofertę polskich projektantów, którzy mają tutaj swoje butiki, wydaje się być dobrą inspiracją, nie tylko wiosenną – ocenia Diana Kopycka.
Czytaj także
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-23: Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
- 2025-04-28: Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.