Mówi: | Tamara Gonzalez Perea (Macademian Girl), blogerka modowa Lidia Kalita, projektantka mody Diana Kopycka, rzecznik prasowy Galerii Mokotów |
Zbliża się finał Fashion Designer Awards. W tegorocznej edycji wzięło udział kilkuset początkujących designerów
Znany jest skład dziewięciu finalistów Fashion Designer Awards. W miniony weekend w Galerii Mokotów odbył się półfinał 8. edycji konkursu. O staże i stypendia naukowe w dziedzinie mody walczyło w sumie kilkuset początkujących projektantów. Finał konkursu zaplanowany jest na 11 maja.
– Uważam, że takie wydarzenia jak Fashion Designer Awards są bardzo potrzebne. Pomagają wyłaniać nowych młodych projektantów, a dla tych osób to pierwsza szansa na pokazanie publicznie tego, co robią – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Tamara Gonzalez Perea, autorka bloga Macademian Girl.
Fashion Designer Awards jest realną szansą na zaistnienie w mediach, zdobycie doświadczenia na stażach w atelier w Polsce i za granicą oraz wzbogacenia portfolio.
– Co roku poziom jest coraz wyższy, bo też i konkurs jest bardziej nagłaśniany. Finaliści i laureaci z poprzednich edycji robią solowe kariery. W tym roku temat „Tribute to Colors”, czyli hołd dla kolorów, spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. Prace są coraz odważniejsze. Mam nadzieję, że to nie tylko zasługa tematu, lecz także samych projektantów, którzy chcą coraz więcej pokazać światu – ocenia Gonzalez Perea.
Finaliści i laureaci konkursu to dziś doceniani młodzi designerzy. Jak sami podkreślają, ich przygoda z moda zaczęła się tak naprawdę od sukcesów w Fashion Designer Awards. Laureatami byli m.in. Sabrina Pilewicz, Piotr Drzał, Zuzanna Szamocka, Serafin Andrzejak czy Ola Jendryka.
– Zawsze zachęcam wszystkich młodych projektantów do tego, żeby pokazywali się jak najczęściej i próbowali się zmierzyć z różnymi tematami. W tym roku temat jest bardzo intrygujący i szeroki, bo „Tribute to Colors” można rozwiązać na wiele różnych sposobów. Projekty są szalenie zaskakujące. Oczywiście są projekty bardziej dojrzałe i projekty osób bardzo początkujących. Gdzieś jednak trzeba zacząć i po to właśnie jest taki konkurs – przekonuje Lidia Kalita, projektantka mody.
W tegorocznej, ósmej już edycji konkursu, główną rolę w kolekcjach debiutantów odgrywał kolor. Jak ocenia jury, młodzi projektanci podeszli do tematu ambitnie. W pracach można było zobaczyć wyraziste wzory i kolory, skupili się również na fakturach wybranych tkanin. Jury wybrało finałową dziewiątkę, ostatniego uczestnika finału, spośród pozostałych 11 uczestników, wskażą internauci.
– Zwracam dużą uwagę na estetykę prezentacji projektu. Z szacunku do siebie i do nas powinno się je przedstawiać w sposób bardzo jasny, klarowny i przede wszystkim ciekawy dla jury. Zwracam uwagę wszystkim młodym ludziom, żeby przykładali wagę do estetyki prezentacji – wskazuje członkini jury.
Dla młodych projektantów istotne jest, by ich projekty mogła zobaczyć możliwie jak najszersza publiczność. Stąd też półfinał Fashion Designer Awards odbył się w Galerii Mokotów.
– To miejsce, gdzie bardzo dużo ludzi ma możliwość zobaczenia ich ubrań. Zachęcam projektantów, żeby właśnie w takich miejscach również mieli swoje butiki – podkreśla Tamara Gonzalez Perea.
Projektanci coraz częściej decydują się na otwieranie sklepów ze swoimi projektami właśnie w dużych centrach. W Galerii Mokotów swoje butiki mają Lidia Kalita, Duet Bizuu, Bohoboco czy Robert Kupisz.
– Jesteśmy nieodłącznie związani z polskimi projektantami i mamy nadzieję, że ta współpraca będzie się rozwijała – zaznacza Diana Kopycka, rzecznik prasowy Galerii Mokotów. – Dla klientów odwiedzających Galerię Mokotów jesteśmy miejscem, gdzie można szukać inspiracji wśród zarówno dużych i zagranicznych marek, jak i najlepszych polskich projektantów.
Jak wskazuje rzeczniczka, galeria stara się wspierać polskich projektantów mody i chętnie nawiązuje z nimi współpracę. Polscy projektanci coraz częściej przechodzą do galerii. Niektóre z lokali mają charakter tymczasowy (pop-up shop), inne to regularne sklepy.
– Takie wydarzenie jak dzisiejsze to interesująca propozycja. Wspólnie z naszymi klientami podpatrujemy, co nowego pokażą osoby, które dopiero wchodzą w tę branżę. To bardzo ciekawe spojrzenie. Uzupełnione o ofertę Galerii Mokotów i o ofertę polskich projektantów, którzy mają tutaj swoje butiki, wydaje się być dobrą inspiracją, nie tylko wiosenną – ocenia Diana Kopycka.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-15: Rynek roślinnych zamienników nabiału jest wart 640 mln zł. Polski start-up promuje na nim produkty z łubinu
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-28: Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
- 2024-10-17: Polskie miasta szybko się starzeją. Demografia wpływa na wiele ich działań
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.