Newsy

Coraz więcej osób decyduje się na soczewki kontaktowe. Najchętniej kupują jednodniowe

2016-03-08  |  06:00

Coraz więcej Polaków zastępuje okulary soczewkami kontaktowymi. Wynika to przede wszystkim ze zmiany stylu życia na bardziej aktywny. Polacy najchętniej kupują soczewki w sklepach internetowych, wybierając głównie produkty jednodniowe. Są one bowiem wygodne w użyciu i nie wymagają pielęgnacji.

Z roku na rok rośnie liczba Polaków uprawiających amatorsko sport. Z badań TNS Polska wynika, że regularną aktywność fizyczną podejmuje ponad 30 proc. społeczeństwa. Polacy szczególnie lubią jazdę na rowerze, bieganie oraz pływanie. 71 proc. badanych zadeklarowało, że uprawianie sportu to dla nich sposób na zdrowie i dobrą kondycję, 61 proc. twierdzi, że podejmuje aktywność fizyczną dla przyjemności, a tylko 24 proc. chce w ten sposób zadbać o sylwetkę. Zdaniem ekspertów to właśnie zmiana stylu życia na bardziej aktywny sprawia, że Polacy coraz częściej rezygnują z okularów na rzecz soczewek kontaktowych.

– Zmiana stylu życia przekłada się na wzrost użytkowania soczewek. Im więcej osób prowadzi aktywny tryb życia, czyli biega, jeździ na rowerze, uprawia sporty, tym więcej sięga po soczewki kontaktowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Robert Bitner, dyrektor generalny producenta soczewek Alcon Polska.

Z danych firmy Alcon wynika, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba użytkowników soczewek kontaktowych w Polsce zwiększyła się kilkakrotnie. Obecnie nosi je już blisko 3,5 proc. Polaków, a więc ok. 1,2 mln osób. To jednak wciąż znacznie mniej niż w wielu innych krajach europejskich. W Niemczech soczewki kontaktowe stosuje 5 proc. społeczeństwa, w Szwajcarii – 15 proc., a w Szwecji – 17 proc. Zdaniem ekspertów Polacy stawiają przede wszystkim na wygodę i wybierają głównie proste w obsłudze soczewki jednodniowe.

Nie musimy tych soczewek pielęgnować, zakładamy, a na koniec dnia czy na koniec naszej aktywności po prostu je wyrzucamy. Używamy ich wtedy, kiedy potrzebujemy, czyli nie musimy z nich korzystać non stop, to jest bardzo ekonomiczny sposób użytkowania, zdrowy, wygodny i ten trend na pewno będzie się utrwalał – mówi Robert Bitner.

Dużą popularnością wśród Polaków cieszą się także soczewki specjalistyczne, głównie toryczne, przeznaczone dla osób z astygmatyzmem. W najbliższej przyszłości hitem na rynku soczewek kontaktowych mogą się stać soczewki multifokalne, produkowane z myślą o starszych osobach, potrzebujących oddzielnej korekcji do dali i bliży. Zdaniem ekspertów na wzrost popularności soczewek kontaktowych oprócz zmiany stylu życiu mają też wpływ malejące ceny – produkty te są bowiem obecnie trzykrotnie tańsze niż kilkanaście lat temu.

20 lat temu opakowanie soczewek miesięcznych (6 sztuk) kosztowało około 120–130 zł. W tej chwili soczewki o wiele lepsze, z dużą przepuszczalnością tlenu możemy kupić w granicach 100 zł. A proszę wziąć pod uwagę jeszcze inflację – mówi Robert Bitner.

Polacy najchętniej kupują soczewki w sklepach internetowych. Wynika to przede wszystkim z niższych cen, licznych promocji oraz możliwości dokonywania zakupów bez konieczności wychodzenia z domu. Eksperci są zdania, że trend ten utrzyma się w najbliższych latach, a wśród dostawców soczewek nastąpi polaryzacja – sklepy internetowe oferować będą przede wszystkim popularne soczewki sferyczne, a sklepy stacjonarne – produkty specjalistyczne, np. soczewki toryczne lub multifokalne.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.