Mówi: | Robert Bitner |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Alcon Polska |
Coraz więcej osób decyduje się na soczewki kontaktowe. Najchętniej kupują jednodniowe
Coraz więcej Polaków zastępuje okulary soczewkami kontaktowymi. Wynika to przede wszystkim ze zmiany stylu życia na bardziej aktywny. Polacy najchętniej kupują soczewki w sklepach internetowych, wybierając głównie produkty jednodniowe. Są one bowiem wygodne w użyciu i nie wymagają pielęgnacji.
Z roku na rok rośnie liczba Polaków uprawiających amatorsko sport. Z badań TNS Polska wynika, że regularną aktywność fizyczną podejmuje ponad 30 proc. społeczeństwa. Polacy szczególnie lubią jazdę na rowerze, bieganie oraz pływanie. 71 proc. badanych zadeklarowało, że uprawianie sportu to dla nich sposób na zdrowie i dobrą kondycję, 61 proc. twierdzi, że podejmuje aktywność fizyczną dla przyjemności, a tylko 24 proc. chce w ten sposób zadbać o sylwetkę. Zdaniem ekspertów to właśnie zmiana stylu życia na bardziej aktywny sprawia, że Polacy coraz częściej rezygnują z okularów na rzecz soczewek kontaktowych.
– Zmiana stylu życia przekłada się na wzrost użytkowania soczewek. Im więcej osób prowadzi aktywny tryb życia, czyli biega, jeździ na rowerze, uprawia sporty, tym więcej sięga po soczewki kontaktowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Robert Bitner, dyrektor generalny producenta soczewek Alcon Polska.
Z danych firmy Alcon wynika, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba użytkowników soczewek kontaktowych w Polsce zwiększyła się kilkakrotnie. Obecnie nosi je już blisko 3,5 proc. Polaków, a więc ok. 1,2 mln osób. To jednak wciąż znacznie mniej niż w wielu innych krajach europejskich. W Niemczech soczewki kontaktowe stosuje 5 proc. społeczeństwa, w Szwajcarii – 15 proc., a w Szwecji – 17 proc. Zdaniem ekspertów Polacy stawiają przede wszystkim na wygodę i wybierają głównie proste w obsłudze soczewki jednodniowe.
– Nie musimy tych soczewek pielęgnować, zakładamy, a na koniec dnia czy na koniec naszej aktywności po prostu je wyrzucamy. Używamy ich wtedy, kiedy potrzebujemy, czyli nie musimy z nich korzystać non stop, to jest bardzo ekonomiczny sposób użytkowania, zdrowy, wygodny i ten trend na pewno będzie się utrwalał – mówi Robert Bitner.
Dużą popularnością wśród Polaków cieszą się także soczewki specjalistyczne, głównie toryczne, przeznaczone dla osób z astygmatyzmem. W najbliższej przyszłości hitem na rynku soczewek kontaktowych mogą się stać soczewki multifokalne, produkowane z myślą o starszych osobach, potrzebujących oddzielnej korekcji do dali i bliży. Zdaniem ekspertów na wzrost popularności soczewek kontaktowych oprócz zmiany stylu życiu mają też wpływ malejące ceny – produkty te są bowiem obecnie trzykrotnie tańsze niż kilkanaście lat temu.
– 20 lat temu opakowanie soczewek miesięcznych (6 sztuk) kosztowało około 120–130 zł. W tej chwili soczewki o wiele lepsze, z dużą przepuszczalnością tlenu możemy kupić w granicach 100 zł. A proszę wziąć pod uwagę jeszcze inflację – mówi Robert Bitner.
Polacy najchętniej kupują soczewki w sklepach internetowych. Wynika to przede wszystkim z niższych cen, licznych promocji oraz możliwości dokonywania zakupów bez konieczności wychodzenia z domu. Eksperci są zdania, że trend ten utrzyma się w najbliższych latach, a wśród dostawców soczewek nastąpi polaryzacja – sklepy internetowe oferować będą przede wszystkim popularne soczewki sferyczne, a sklepy stacjonarne – produkty specjalistyczne, np. soczewki toryczne lub multifokalne.
Czytaj także
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-14: Przybywa osób biorących leki dla chorych na cukrzycę, aby szybciej schudnąć. To rozwiązanie niekorzystne dla zdrowia
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-09: Podejście do przemocy wobec dzieci się zmienia, ale wciąż dużo jest do zrobienia. Trwają prace nad uszczelnieniem przepisów
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.