Newsy

Dzieci dotknięte autyzmem można wesprzeć finansowo, oglądając specjalne filmiki na YouTube

2015-04-07  |  06:10

Z amerykańskich badań wynika, że 1 na 88 dzieci na świecie rodzi się z autyzmem. Aby zminimalizować skutki tego schorzenia, konieczna jest jak najwcześniejsza diagnoza. Pomóc im stara się akcja fundacji „Pomaganie jest trendy”. Jej organizatorzy zbierają pieniądze na terapię dzieci autystycznych poprzez realizację specjalnych teledysków i bajek, które można obejrzeć w sieci.

Idea jest taka, że my nie chcemy wyciągać ręki po coś, lecz chcemy dawać coś w zamian, dawać jakiś produkt. Wcześniej wrzucaliśmy rzeczy, które robiliśmy, czyli filmiki, piosenki i bajki, na YouTube i korzystaliśmy z tego, że poprzez generowanie reklam można zdobyć jakieś pieniądze. Teraz pojawiła się możliwość sprzedawania bajek, bo znalazł się wydawca – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Krzysztof Gorzkiewicz, prezes fundacji Pomaganie jest trendy.

Tomik pod tytułem „Anielskie bajki” został napisany przez pomysłodawcę akcji i założyciela fundacji Krzysztofa Gorzkiewicza. Do współpracy udało się zaprosić wiele znanych osobistości: aktorów, muzyków, dziennikarzy i polityków. W sumie 52 osoby. Bajki czytają m.in. kardynał Stanisław Dziwisz, były prezydent Aleksander Kwaśniewski, premier Ewa Kopacz, Anna Komorowska, Ewa Błaszczyk, Daniel Olbrychski czy Adam „Nergal” Darski

Nergal czyta bajkę wspólnie z kardynałem Dziwiszem, między nimi jest Basia Kurdej-Szatan. Może to się wydać kontrowersyjne, ale z drugiej strony chcemy pokazać, że ci ludzie mają do siebie dystans i robią coś razem, żeby komuś pomóc. Właściwie żyjemy w takim świecie, gdzie bez kontrowersji – oczywiście jeżeli ona jest ze smakiem i nikomu nie szkodzi, nie jesteśmy w stanie dotrzeć do mediów. A my musimy być w mediach, by dotrzeć do ludzi, bo dzięki temu będziemy mieć pieniądze, żeby pomagać dzieciom. To jest transakcja wiązana – tłumaczy Krzysztof Gorzkiewicz.

Akcja „Pomaganie jest trendy” prowadzona jest od 5 lat. Podczas pierwszej edycji celem była pomoc ludziom chorym na białaczkę, zachęcanie do rejestrowania się w bazie dawców szpiku kostnego i propagowanie wiedzy na temat przeszczepów.

 Od drugiej edycji poruszył nas temat autyzmu, bo jest to duży problem. Autyzm nie jest wyleczalny, tak samo można powiedzieć, że autyzm nie jest chorobą, bo nie ma go na liście. Niemniej jego objawy można zminimalizować do takiego stopnia, że widząc takie dziecko na ulicy, nikt nie będzie w stanie poznać, że to autysta. Najważniejsze jest jednak wczesne wykrycie – mówi Gorzkiewicz.

Gorzkiewicz przyznaje, że projekt „Pomaganie jest trendy” od samego początku jest pozytywnie odbierany i każdy, kto jest zaproszony do udziału w nim, z przyjemnością angażuje się w pomoc.

Właściwie nie zdarzyło mi się, żeby ktoś odmówił na zasadzie nie, bo nie. Wszyscy się zgadzają, wszyscy chcą pomagać. „Pomaganie jest trendy” do tej pory było projektem, teraz jest fundacją. U nas wszystko jest przejrzyste i faktycznie pomagamy – zapewnia Gorzkiewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Gwiazdy

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Infrastruktura

Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.