Newsy

Mniej niż połowa Polek w grupie ryzyka wykonuje badania profilaktyczne w kierunku raka piersi. W Skandynawii – około 80 proc.

2016-12-20  |  06:40
Mówi:dr Małgorzata Cymerman, radiolog, dyrektor medyczny LUX MED Diagnostyka

Anna Siondalska, dyrektor Regionu Mammografia LUX MED

  • MP4
  • Ryzyko zachorowania na raka piersi wzrasta wraz z wiekiem. Tylko 43 proc. Polek z grupy ryzyka wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne, takie jak mammografia i USG piersi. Aby zwiększyć świadomość kobiet w tym zakresie, Grupa LUX MED zainicjowała projekt bezpłatnych mobilnych badań mammograficznych realizowanych poza Populacyjnym Programem Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. W ciągu roku poddało się im ponad 20 tys. kobiet w całej Polsce.

    W Polsce stale rośnie zachorowalność na raka piersi. Według statystyk Światowej Organizacji Zdrowia nowotwór ten co roku zostaje zdiagnozowany u ponad 17 tys. kobiet. Ryzyko zachorowania rośnie wraz z wiekiem: prawie 80 proc. zachorowań następuje po 50 roku życia, a blisko połowa pomiędzy 50 a 69 rokiem życia. Do czynników ryzyka należą również: otyłość i brak ruchu, obciążenia genetyczne, zwiększona gęstość tkanki piersi oraz stosowanie terapii hormonalnych. Rak piersi wciąż pozostaje drugą przyczyną zgonów nowotworowych Polek – z jego powodu rocznie umiera prawie 5 tys. kobiet. Przyczyną jest m.in. zbyt późne wykrywanie zmian nowotworowych. 

    – Świadomość Polek na przestrzeni ostatnich lat znacząco wzrosła. Obserwujemy coraz większą liczbę pań zgłaszających się na badania profilaktyczne, szczególnie w miejscowościach, do których regularnie powracamy – mówi agencji informacyjnej Newseria dr Małgorzata Cymerman, lekarz radiolog, dyrektor medyczny mammografii LUX MED Diagnostyka,

    Wciąż jednak w tym zakresie pozostaje wiele do zrobienia.

    – Świadomość Polek jest na poziomie 43 proc. w przypadku kobiet pomiędzy 50 a 69 rokiem życia, czyli w grupie, która tę diagnostykę na pewno powinna wykonywać. To słaby wynik, ponieważ w krajach skandynawskich odsetek ten jest powyżej 80 proc., a w Europie przekracza 60 proc. Niestety Polki są mądre po szkodzie – mówi Anna Siondalska, dyrektor Mammografii  LUX MED Diagnostyka.

    W profilaktyce raka piersi kluczową rolę odgrywa samobadanie oraz regularne poddawanie się badaniom kontrolnym. Lekarze zalecają łączenie różnych metod diagnostycznych dostosowanych do wieku kobiety i budowy jej piersi. Dla pań w wieku 20–40 lat zalecane jest USG piersi. W przypadku starszych kobiet najlepszą metodą wykrywania zmian jest natomiast mammografia, często połączona z USG jako badaniem uzupełniającym. Mammografia pozwala na wykrycie zmian we wczesnym stadium zaawansowania, co zwiększa szansę na całkowite wyleczenie. Można ją wykonać w placówce stacjonarnej lub w mammobusie.

     Mammografia mobilna to takie samo badanie jak w placówce stacjonarnej, wykonywane na takim samym sprzęcie i podlega takiemu samemu procesowi opisowemu. Jest to badanie oceniane niezależnie przez dwóch lekarzy radiologów – mówi dr Małgorzata Cymerman.

    Zdaniem ekspertów przyczynami, z powodu których Polki nie wykonują badań, są strach przed wykryciem choroby oraz zbyt duża odległość od ośrodków diagnostycznych. W celu podniesienia świadomości Polek Grupa LUX MED przy wsparciu Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego zainicjowała projekt badań profilaktycznych. W jego ramach bezpłatnej mammografii poddano blisko 21 tys. kobiet niemal w całej Polsce w wieku 40–49 oraz 70–75 lat.

    Projekt obejmował również działalność edukacyjną. W całej Polsce przeprowadzono ponad 140 warsztatów edukacyjnych na temat profilaktyki nowotworowej połączonych z nauką samobadania piersi. Pozwoliło to dotrzeć do mieszkańców nie tylko dużych miast, lecz także mniejszych miejscowości. W spotkaniach edukacyjnych uczestniczyły zarówno kobiety, jak i mężczyźni, co organizatorzy uważają za duży sukces projektu. Zakupione zostały ponadto trzy mammobusy oraz 15 nowoczesnych mammografów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Muzyka

    Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem

    Artysta promuje obecnie swój najnowszy singiel zatytułowany „Szybkie tempo” i właśnie z taką prędkością od trzech lat podbija polski rynek muzyczny. Piosenkarz zdaje sobie jednak sprawę z tego, jakie wyzwania narzuca życie w ciągłym biegu, dlatego on sam, mimo że prężnie rozwija swoją karierę i czerpie ogromną radość ze śpiewania, od czasu do czasu zatrzymuje się i patrzy na to, co robi z innej perspektywy, by złapać tak potrzebny dystans. Wiktor Dyduła przyznaje bowiem, że w branży muzycznej nie brakuje osób, które skarżą się na zbyt duże obciążenie psychiczne i wypalenie zawodowe.