Newsy

Widoczny zły stan zębów często powstrzymuje pacjentów przed wizytą u stomatologa

2014-04-10  |  06:10

Wstyd z powodu widocznego złego stanu uzębienia bywa tak silny, że wywołuje niechęć do podjęcia leczenia dentystycznego. Takie emocje często wynikają z wcześniejszych przykrych doświadczeń w gabinetach stomatologicznych i utrzymują się mimo świadomości poważnych konsekwencji zdrowotnych. Aby zachować klientów i nie zniechęcać pacjentów do leczenia, dentyści muszą wykazywać się pedagogicznym podejściem i wyrozumiałością.

Według badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową CMC Group największą motywacją do leczenia zębów jest świadomość, że stan zębów ma wpływ na ogólny stan zdrowia. Drugim powodem jest chęć posiadania ładnych, atrakcyjnie wyglądających zębów, a trzecim – strach przed bólem. Mimo to, wielu respondentów przyznało, że często odwleka wizytę u stomatologa albo w ogóle rezygnuje z usług dentysty. 

Wstyd znalazł się wśród trzech powodów najczęściej wskazywanych jako przyczyna unikania wizyt stomatologicznych. Oczywiście, obok obawy przed bólem, a także cen usług stomatologicznych. W samym badaniu ponad 60 proc. osób zadeklarowało, że widoczny zły stan zębów powodowałby uczucie wstydu, ale tylko dla 1 proc. to byłaby motywacja do leczenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Patrycja Rabińska z CMC Group.

Zaniedbanie regularnych wizyt u stomatologa może doprowadzić do konieczności leczenia kanałowego, a nawet usunięcia zęba. Poczucie wstydu związane ze stanem uzębienia było jednak u wielu badanych tak silne, że powstrzymywało ich przed podjęciem działania w kierunku poprawy wyglądu zębów. W niektórych przypadkach przyczyną niechęci były także przykre doświadczenia z wcześniejszych wizyt w gabinetach stomatologicznych, np. krępujące uwagi personelu medycznego na temat stanu jamy ustnej respondenta.  

Dzisiaj na tak konkurencyjnym rynku nie wystarczy, że dentysta będzie doskonałym specjalistą w dziedzinie medycyny. Pacjenci oczekują, że spełni także ich potrzeby emocjonalne. Między innymi pomoże uporać się ze wstydem. Dlatego ważna jest u stomatologów umiejętność zrozumienia pacjenta i odpowiednie reakcje – dodaje

Wyrozumiałość i pedagogiczne podejście dentysty pomagają pacjentom pozbyć się obaw przed regularnymi wizytami kontrolnymi.

Zadbane zęby, bez ubytków poza oczywistymi względami zdrowotnymi podwyższają samoocenę oraz pomagają w relacjach interpersonalnych. Często są jednym z kryteriów zatrudnienia w zawodach, w których istotny jest kontakt z klientem.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.