Mówi: | Izabela Jąderek |
Funkcja: | psycholog, seksuolog |
Problem z suchością pochwy może mieć podłoże emocjonalne związane z niewłaściwymi relacjami między partnerami
Zdaniem lekarzy suchość pochwy pojawia nie tylko w wyniku zaburzonej gospodarki hormonalnej czy przyjmowania niewłaściwych leków. Ta uciążliwa dolegliwość może mieć również podłoże psychologiczne. Brak wystarczającej bliskości między partnerami, stres podczas stosunku, zmęczenie i niska kultura współżycia seksualnego powodują, że kobieta nie czuje się wystarczająco odprężona i podniecona. Małe nawilżenie pochwy podczas zbliżenia jest bardzo krępujące i znacznie pogarsza jakość życia intymnego.
Z badania Instytutu GfK Polonia wynika, że problem suchości pochwy dotyczy 23 proc. Polek, a dodatkowo nasila się w okresie menopauzy i wtedy na dyskomfort skarży się już 40 proc. kobiet. Lekarze tłumaczą, że w wielu przypadkach ta dolegliwość ma podłoże emocjonalne związane z niewłaściwymi relacjami między partnerami.
– W momencie, kiedy kobieta lęka się uprawiania seksu i zastanawia, czy będzie wystarczająco satysfakcjonująca dla swojego partnera, to może to skutkować stresem, który spowoduje suchość pochwy podczas stosunku. Niestety, taki lęk ma tendencję do utrwalania się. Zatem podczas kolejnych prób współżycia kobieta również będzie odczuwała ten dyskomfort. Wtedy jakość jej współżycia, jak i ocena atrakcyjności seksualnej drastycznie zacznie spadać – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Izabela Jąderek, psycholog i seksuolog.
Kobieta zmagająca się z takim problemem może być uznana przez partnera za oziębłą, co może znacznie pogorszyć ich wzajemne relacje. Seks, który nie kojarzy się z przyjemnymi doznaniami, tylko ze stresem i bólem dodatkowo przyczynia się do nasilenia dolegliwości.
– Jeśli wśród partnerów panuje niska kultura współżycia seksualnego lub też partner nie poświęca wystarczająco dużo uwagi na grę wstępną, czyli na taką inicjację, albo nie jest zainteresowany, aby pieścić kobietę w taki sposób, w jaki ona tego potrzebuje, to również może się to objawiać suchością pochwy – tłumaczy Izabela Jąderek.
Bardzo ważne jest więc, by partnerzy ze sobą rozmawiali i wspólnie szukali rozwiązania tego problemu. W zależności od tego, czy ma on podłoże medyczne, czy psychologiczne, warto się skonsultować z odpowiednim specjalistą.
– Jeżeli jest to problem medyczny związany z obniżeniem poziomu estrogenu lub z przyjmowaniem leków na jakąś chorobę, to oczywiście warto się wybrać do ginekologa lub do osoby, która przepisywała jakiś lek. Natomiast, jeśli problem dotyczy kwestii emocjonalnych, czyli tego, co się dzieje w związku, warto pójść do specjalisty: psychologa czy seksuologa po to, żeby ograniczyć te lęki, z którymi kobieta się zmaga i wypracować sposób na poprawę jej komunikacji z partnerem – wyjaśnia Izabela Jąderek.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie GfK Polonia wynika, że dla ponad połowy kobiet problem suchości pochwy to wciąż temat tabu. Dodatkowo 60 proc. respondentek przyznaje, że nie ma z kim porozmawiać o swojej dolegliwości.
– Kobiety deklarują, że ten temat jest bardzo intymny i trudny, dlatego obawiają się poruszać go w rozmowach ze swoimi przyjaciółkami, mamami czy innymi bliskimi osobami. Dane pokazują, że problem jest ważny, natomiast ponieważ jest utożsamiany najczęściej z menopauzą lub właśnie z oziębłością seksualną, to kobiety nawet nie wiedzą, że może być to wynikiem innych czynników – dodaje Izabela Jąderek.
O niedostatecznym nawilżeniu pochwy może świadczyć swędzenie i pieczenie okolic intymnych, a także ból podczas stosunku. Przykre doznania często są odczuwalne nawet podczas chodzenia czy jazdy na rowerze. Zdarza się również, że występują żółte lub żółtozielone upławy. Suchość pochwy może też przyczyniać się do problemów z układem moczowym i do infekcji dróg rodnych.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
- 2024-09-27: MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-09-23: Monika Mrozowska: Półmaraton dodał mi siły i odwagi. Zamierzam próbować rzeczy, które kiedyś spisałam na straty
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
- 2024-09-03: Edukacja zdrowotna za rok będzie nowym przedmiotem. Już teraz ma się jednak znaleźć wśród priorytetów szkół
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.