Newsy

Problem zdrady dotyka czterech na pięć małżeństw. Przyznaje się do niej połowa mężczyzn i co trzecia kobieta

2015-10-16  |  06:20

Zdaniem psychologów niewiele kobiet jest w stanie szczerze wybaczyć partnerowi romans i zapomnieć o tym, co było. Zdrada, kłamstwa i nadwyrężone zaufanie na zawsze pozostawiają ślad w psychice zranionej osoby – niezależnie od tego, czy był to tylko pojedynczy incydent, czy sytuacja powtarzała się wielokrotnie. Mężczyźni rzadko są w stanie przyznać się do niewierności, a jedno kłamstwo pociąga za sobą kolejne.

Wiadomość o niewierności partnera to ogromny cios. Romans trudno jest wybaczyć, ale ze względu na różne zobowiązania, choćby te dotyczące wspólnego wychowywania dzieci czy spłaty długoterminowych kredytów, pary nie decydują się na rozstanie i myślą o odbudowaniu relacji.

Zdrada jest naruszeniem naszego zaufania. Jest ją bardzo trudno wybaczyć. Myślę, że niewiele kobiet jest w stanie zrobić to szczerze, część to robi, dlatego że jest tak wygodniej, bo nie mają wyboru. Natomiast prawdziwe wybaczenie, które oznacza, że już o tym nie pamiętam, następuje bardzo rzadko, bo jednak naruszona jest podstawowa i najważniejsza granica intymności – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Julia Izmałkowa z Izmałkowa Consulting.

Szacuje się, że w Polsce problem zdrady może dotykać czterech na pięć małżeństw. Romans najczęściej bywa konsekwencją nieporozumień w stałym związku, zbyt wygórowanych oczekiwań wobec partnera i rutyny.

Zdrada mężczyzn wynika m.in. z tego, że nie są w stanie zmierzyć się z sytuacją, że coś jest nie tak, otworzyć się, porozmawiać i rozwiązać problem. Brak odwagi wynika też z tego, że nie jesteśmy nauczeni mierzyć się z konsekwencjami. Brakuje nam pewnego rodzaju kręgosłupa i świadomości, że są przyczyny i są skutki – tłumaczy Julia Izmałkowa.

Zamiast na bieżąco rozwiązywać problemy i spróbować odbudować relacje z partnerką, mężczyźni często szukają bliskości w relacji z inną osobą. Romans wydaje im się odskocznią od prozy życia i ekscytującą przygodą.

Z badań wynika, że mężczyźni kłamią więcej, choćby dlatego, że mają mniej odwagi, by zmierzyć się z emocjami. Stąd często wolą skłamać, niż sobie z tym radzić, walczyć. Badania pokazują też, że kobiety częściej kłamią po to, żeby chronić innych, a mężczyźni częściej kłamią po to, żeby chronić siebie – mówi Julia Izmałkowa.

Julia Izmałkowa podkreśla, że dla zdrady nie ma żadnego wytłumaczenia i usprawiedliwienia.

Mamy tendencje do zwalania winy na kogoś innego, do fantazjowania, przesadzania, mówienia zawsze, że ktoś inny za to jest odpowiedzialny, do szukania kozła ofiarnego. Kłamstwo oznacza, że wprowadzam w błąd, dodatkowo każde przeinaczanie rzeczywistości też jest kłamstwem – dodaje Julia Izmałkowa.

Z badań CBOS wynika, że do zdrady przyznaje się ponad 40 proc. Polaków – połowa mężczyzn i 30 proc. kobiet. Psychologowie podkreślają, że panie często zdradzają tylko po to, by zemścić się na partnerze i wyrównać rachunki krzywd.

Z punktu widzenia jednego z psychologów – Hellingera – w sytuacji, kiedy mężczyzna zdradzi i kobieta się o tym dowie,  musi nastąpić pewne zadośćuczynienie. Żeby całe życie nie katować mężczyzny za to, że on zdradził, to musi nastąpić swoiste wyrównanie, gdzie on poczuje, że kobieta również zrobiła coś, co go zabolało – wyjaśnia Julia Izmałkowa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.