Mówi: | Krzysztof Skórzyński, dziennikarz Kajra, wokalistka |
Funkcja: | wokalistka |
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.
Krzysztof Skórzyński podkreśla, że w ekologii nie chodzi o działanie pod publiczkę, ale o takie gesty, które naprawdę pozwalają zadbać o naszą planetę. Niestety zauważa, że tzw. zielone kłamstwo i pozorowanie proekologicznych działań to dość częste praktyki, a co za tym idzie, określenia „ekologiczny”, „odnawialny” czy „zrównoważony” są tylko pustymi słowami.
– Dużo się mówi dzisiaj o greenwashingu, czyli o tym, że świat konsumpcjonizmu i wielkich korporacji czasami udaje, że coś jest eko. Również i my bardzo lubimy mówić o tym, że dbamy o środowisko, że zajmujemy się recyklingiem, że dajemy rzeczom drugie życie, a prawda jest taka, że na samym końcu idziemy do galerii handlowej i kupujemy nowe rzeczy – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Skórzyński.
Dziennikarz zdaje sobie sprawę z tego, że marki odzieżowe muszą zarobić, stąd wciąż proponują konsumentom nowe kolekcje, kuszą promocjami, oferują zakupy online i darmowe dostawy. Wielu klientów ze względu na oszczędność czasu i wygodę kupuje więc to, co łatwo dostępne i w miarę tanie. Ale nie brakuje również takich osób, które nie tylko wykazują się odpowiedzialnością i świadomością ekologiczną, ale także lubią przerabiać stare ubrania, tworząc z nich zupełnie oryginalne stylizacje.
– Na szczęście powstał taki równoległy świat, w którym zajmujemy się recyklingiem, odnawianiem rzeczy czy też dawaniem starym ubraniom drugiego życia. I super, że zarówno różne instytucje, jak i konsumenci zaczęli zauważać ten problem i jakoś sobie z nim radzić. W moim otoczeniu jest mnóstwo osób, które do tej pory kompletnie nie zajmowały się tym i nie interesowało ich drugie życie rzeczy, ale od jakiegoś czasu na szczęście się to zmieniło – podkreśla Krzysztof Skórzyński.
W tej grupie jest też Kajra. Piosenkarka nie lubi kupować ubrań tylko na jedną okazję. Przy okazji zakupów zawsze patrzy pod kątem ponownego wykorzystania danej części garderoby w innych sytuacjach.
– Byście się zdziwili, jak bardzo dużo rzeczy z mojej garderoby jest na przykład z planów filmowych czy zdjęciowych. Ja jestem przeciwnikiem czegoś takiego, że raz zakładam i wyrzucam, a jeżeli mam takie ubrania, w których już się nie mieszczę, to zazwyczaj daję im drugie życie i uwielbiam się też nimi dzielić. Mam też na przykład rzeczy, które nosiła jeszcze moja mama, kiedy była w moim wieku: superekstrajeansy, sukienki ze świetnych tkanin, które wysyłała jej ciocia z Australii i to 50 lat temu. Takie perełki bardzo lubię trzymać, bo wiem, że moda lubi się zmieniać – mówi Kajra.
Mimo że trendy bardzo szybko się zmieniają, to wokalistka zapewnia, że ona sama nie odczuwa potrzeby, by w swojej garderobie ciągle robić rewolucje.
– Generalnie to ja tak stricte za modą nie podążam, zakładam po prostu to, w czym się dobrze czuję, w co się mieszczę. Ale też jak jeżdżę po świecie i widzę coś, co mi się bardzo spodoba, a czego nie ma w Polsce, to potrafię się skusić i kupić to – dodaje.
Kajra i Krzysztof Skórzyński byli gośćmi spotkania w ramach akcji „Moda na recykling” zorganizowanego z okazji Światowego Dnia Recyklingu w salonie artystycznym Kalinowe Serce w Warszawie. Razem z projektantkami mody Alicją Prus i Ewą Ślusakowicz przygotowywali recyklingowe kreacje, które zostaną zaprezentowane podczas pokazu mody organizowanego we wrześniu przez Europejską Platformę Recyklingu.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-03-19: Kajra: Sławomir zaskakuje mnie i totalnie zachwyca każdym utworem. Jego teksty i muzyka są zupełnie na innym poziomie
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.
Żywienie
Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.