Newsy

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

2025-04-24  |  06:26

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.

Krzysztof Skórzyński podkreśla, że w ekologii nie chodzi o działanie pod publiczkę, ale o takie gesty, które naprawdę pozwalają zadbać o naszą planetę. Niestety zauważa, że tzw. zielone kłamstwo i pozorowanie proekologicznych działań to dość częste praktyki, a co za tym idzie, określenia „ekologiczny”, „odnawialny” czy „zrównoważony” są tylko pustymi słowami.

– Dużo się mówi dzisiaj o greenwashingu, czyli o tym, że świat konsumpcjonizmu i wielkich korporacji czasami udaje, że coś jest eko. Również i my bardzo lubimy mówić o tym, że dbamy o środowisko, że zajmujemy się recyklingiem, że dajemy rzeczom drugie życie, a prawda jest taka, że na samym końcu idziemy do galerii handlowej i kupujemy nowe rzeczy  – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Skórzyński.

Dziennikarz zdaje sobie sprawę z tego, że marki odzieżowe muszą zarobić, stąd wciąż proponują konsumentom nowe kolekcje, kuszą promocjami, oferują zakupy online i darmowe dostawy. Wielu klientów ze względu na oszczędność czasu i wygodę kupuje więc to, co łatwo dostępne i w miarę tanie. Ale nie brakuje również takich osób, które nie tylko wykazują się odpowiedzialnością i świadomością ekologiczną, ale także lubią przerabiać stare ubrania, tworząc z nich zupełnie oryginalne stylizacje.

– Na szczęście powstał taki równoległy świat, w którym zajmujemy się recyklingiem, odnawianiem rzeczy czy też dawaniem starym ubraniom drugiego życia. I super, że zarówno różne instytucje, jak i konsumenci zaczęli zauważać ten problem i jakoś sobie z nim radzić. W moim otoczeniu jest mnóstwo osób, które do tej pory kompletnie nie zajmowały się tym i nie interesowało ich drugie życie rzeczy, ale od jakiegoś czasu na szczęście się to zmieniło – podkreśla Krzysztof Skórzyński.

W tej grupie jest też Kajra. Piosenkarka nie lubi kupować ubrań tylko na jedną okazję. Przy okazji zakupów zawsze patrzy pod kątem ponownego wykorzystania danej części garderoby w innych sytuacjach.

– Byście się zdziwili, jak bardzo dużo rzeczy z mojej garderoby jest na przykład z planów filmowych czy zdjęciowych. Ja jestem przeciwnikiem czegoś takiego, że raz zakładam i wyrzucam, a jeżeli mam takie ubrania, w których już się nie mieszczę, to zazwyczaj daję im drugie życie i uwielbiam się też nimi dzielić. Mam też na przykład rzeczy, które nosiła jeszcze moja mama, kiedy była w moim wieku: superekstrajeansy, sukienki ze świetnych tkanin, które wysyłała jej ciocia z Australii i to 50 lat temu. Takie perełki bardzo lubię trzymać, bo wiem, że moda lubi się zmieniać – mówi Kajra.

Mimo że trendy bardzo szybko się zmieniają, to wokalistka zapewnia, że ona sama nie odczuwa potrzeby, by w swojej garderobie ciągle robić rewolucje.

– Generalnie to ja tak stricte za modą nie podążam, zakładam po prostu to, w czym się dobrze czuję, w co się mieszczę. Ale też jak jeżdżę po świecie i widzę coś, co mi się bardzo spodoba, a czego nie ma w Polsce, to potrafię się skusić i kupić to – dodaje.

Kajra i Krzysztof Skórzyński byli gośćmi spotkania w ramach akcji „Moda na recykling” zorganizowanego z okazji Światowego Dnia Recyklingu w salonie artystycznym Kalinowe Serce w Warszawie. Razem z projektantkami mody Alicją Prus i Ewą Ślusakowicz przygotowywali recyklingowe kreacje, które zostaną zaprezentowane podczas pokazu mody organizowanego we wrześniu przez Europejską Platformę Recyklingu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.