Newsy

Dietetycy: Polki mają świadomość tego, jak dużą rolę odgrywa zdrowe odżywianie. Nie potrafią jednak tej wiedzy wykorzystać

2015-05-04  |  06:30

Dla blisko połowy Polek większą rolę odgrywa smak potraw, niż ich wartość odżywcza. Co trzecia kobieta ze względu na nadmiar obowiązków zawodowych nie ma czasu na gotowanie, a tylko ¼ pań przykłada duża wagę do racjonalnego odżywiania i sama przyrządza posiłki w domu. Takie postawy pozwoliły na wyodrębnienie trzech stylów odżywiania.

 Największą grupę pań – 42 proc. – stanowią wyluzowane smakoszki. 34 proc. pań to niegotujące zapracowane, a 24 proc. to świadome fit kucharki.

Wyluzowane smakoszki przede wszystkim stawiają na smak, mniejsze znaczenie ma dla nich wartość odżywcza. Niegotujące zapracowane to panie, które z racji braku wolnego czasu bardzo często sięgają po gotowe dania i produkty przetworzone przemysłowo. Z kolei w grupie świadomych fit kucharek znalazły się te kobiety, które przykładają dużą wagę do tego, co jedzą, racjonalnie wybierają produkty spożywcze i kontrolują swoją masę ciała – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle mgr inż. Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk.

Badanie „Style odżywiania wśród Polek” zostało przeprowadzone przez firmę IQS na zlecenie California Prune Board. Chodziło o to, by zweryfikować wiedzę kobiet na temat zdrowego stylu życia, zbilansowanej diety i roli aktywności fizycznej w dbaniu o szczupłą sylwetkę.

Badanie przeprowadzono wśród kobiet w wieku 25-45 lat, mieszkanek dużych miast. Jego wyniki co prawda pokazują świadomość wśród Polek roli zdrowego odżywiania, ale ta świadomość nie przekłada się w pełni na wiedzę i praktykę – podkreśla Barbara Dąbrowska-Górska.

Barbara Dąbrowska-Górska tłumaczy, że Polki chętnie oglądają programy telewizyjne dotyczące zdrowego żywienia, czytają porady w prasie i internecie, ale nie mają w sobie na tyle siły i motywacji, by stosować się do zaleceń fachowców.

Panie podkreślają, że chciałyby bardziej dbać o to, co jadają, ale jednocześnie na stołach Polek wciąż królują tradycyjne produkty spożywcze: mięso, wędliny i produkty mleczne. Bardzo ciekawym i zaskakującym aspektem wyników badania jest fakt, że ponad połowa respondentek nie ma świadomości tego, ile porcji warzyw i owoców powinniśmy jadać dziennie – tłumaczy Barbara Dąbrowska-Górska.

Często jest również tak, że choć kobiety podejmują wyzwanie, by zmienić styl odżywiania siebie i swojej rodziny, to na dłuższą metę trudno im wytrwać w tym postanowieniu. Wygrywa lenistwo i przyzwyczajenie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.