Mówi: | Piotr Kucharski |
Funkcja: | kucharz |
Konserwanty zawarte w pieczywie z supermarketów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne
Pieczywa z supermarketów powinni unikać alergicy, dzieci oraz kobiety ciężarne i karmiące. Zawiera ono bowiem szkodliwe konserwanty, które mogą wywołać silną reakcję alergiczną. Alternatywą dla chleba z minipiekarni w sieciowych marketach jest pieczywo z małych piekarni, które nie zawiera polepszaczy smaku i substancji przedłużających trwałość.
Zlokalizowane w supermarketach minipiekarnie reklamują swoje produkty jako świeże i wypiekane na miejscu. W rzeczywistości pieczywo to jest produkowane znacznie wcześniej, a do supermarketów trafia w postaci głęboko zmrożonego ciasta. W wytwórni ciasto jest wypiekane w 65-85 procentach, a następnie zamrażane, najczęściej przy użyciu ciekłego azotu. Zanim ciasto dotrze z wytwórni do piekarni, z reguły przez wiele miesięcy leży w magazynie. W minipiekarni w supermarkecie jest rozmrażane w specjalnych komorach i ponownie wypiekane.
– Bardzo często są tam konserwanty, substancje, które przeciwdziałają powstawaniu pleśni, i masa innych rzeczy. Wszystko to jest potrzebne, by pieczywo zamknięte w folii przez miesiąc się nie zepsuło. By sobie to wszystko uświadomić, warto zrobić test i sprawdzić, jak w takich warunkach zachowa się pieczywo z piekarni, które nie zwiera tych wszystkich ulepszaczy. Jeśli schowamy kilka kromek takiego chleba do szczelnie zamkniętego woreczka, to po kilku dniach będziemy mieli piękną kulturę pleśni w najróżniejszych kolorach, to powinno dać nam do myślenia – mówi Piotr Kucharski, kucharz, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
W pieczywie z supermarketu znajdują się przede wszystkim polepszacze, barwniki oraz konserwanty, dzięki którym ciasto może leżeć długo w magazynie. Do produkcji takiego ciasta stosuje się m.in. propionian wapnia (E282) czy sorbinian potasu (E202), które mogą powodować sine reakcje uczuleniowe – od wysypki na skórze, aż po atak astmy. Alergolodzy podkreślają, że z tego powodu pieczywa z supermarketów unikać powinny przede wszystkim dzieci, kobiety w ciąży oraz karmiące. Już w 2007 roku minister rolnictwa i rozwoju wsi nałożył na supermarkety obowiązek informowania klientów, że pieczywo wyrabiane jest z ciasta mrożonego. Informacja ta często podawana jest jednak w niezbyt wyraźny sposób.
– Warto poszukać dobrych piekarni. Najlepsze są te, w których pieczywo przygotowywane jest na miejscu. Niestety, często są one bardzo niekorzystnie usytuowane – mówi Piotr Kucharski.
W supermarketach nagminnie do chleba dodawany jest także karmel, który ma zmieniać jego kolor na bardziej brązowy, tak aby przypominał zdrowe pieczywo razowe. W tradycyjnych piekarniach taki chleb wypiekany jest z zaczynu i nie zawiera sztucznych konserwantów ani barwników. Najlepszy bochenek to taki, który zawiera mąkę, wodę, zakwas i sól. Naturalne pieczywo jest nieco droższe od tego z supermarketu, ale znacznie smaczniejsze i zdrowsze. Warto też zainwestować w automat do domowego wypieku chleba. Wbrew pozorom samodzielne wypiekanie nie jest ani trudne, ani czasochłonne.
Czytaj także
- 2020-02-19: Wbrew panującym mitom pieczywo powinny jeść także osoby na diecie. Należy jednak zwracać uwagę na jego skład
- 2018-02-06: Ograniczenie handlu w niedziele może doprowadzić do wzrostu cen i problemów pracowników. Dyskusja na ten temat wróci jeszcze w tym roku
- 2017-05-22: Sklepy przyszłości bez kas. Za 2–3 lata konsumenci będą samodzielnie skanować produkty telefonami w sklepowych alejkach
- 2016-11-29: Wbrew panującym mitom pieczywo mrożone ma podobną liczbę składników odżywczych co świeże. Często zawiera też mniej konserwantów
- 2016-02-11: Do końca lutego nowa wersja podatku od sprzedaży detalicznej. Obecna grozi zwolnieniami w handlu
- 2016-02-15: Drugie śniadanie najczęściej pomijanym posiłkiem. Polacy nie mają nawyku zabierania do pracy kanapek i przygotowywania przekąsek dzieciom do szkoły
- 2016-01-12: Spada spożycie pieczywa. W ubiegłym roku Polacy zjedli o 2,5 kg pieczywa mniej niż w 2014
- 2015-10-02: Grupa Muszkieterów modernizuje sklepy i planuje otwarcie 500 kolejnych. Obroty w tym roku mają wynieść ponad 5,8 mld zł
- 2015-10-08: Rynek żywności ekologicznej może wzrosnąć w tym roku do 1 mld zł. Coraz więcej takich produktów w supermarketach
- 2015-05-25: Emperia Holding liczy na dobry rok mimo ograniczającej zyski deflacji. Właściciel Stokrotki tnie koszty i podnosi marże
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.