Newsy

Różna jakość dostępnej na rynku kawy w kapsułkach. Te dobre zawierają wyłącznie naturalną kawę

2014-11-17  |  06:30
Mówi:Joanna Turczyk
Funkcja:marketing manager
Firma:Nespresso
  • MP4
  • Rodzaj kawy, który znajduje się w kapsułce, jest różny w zależności od producenta. Warto wybierać kapsułki zawierające kawę naturalną, ponieważ jest ona sprowadzana z kraju pochodzenia, a więc Brazylii, Etiopii, krajów Ameryki Środkowej. To ważne, bo miejsce pochodzenia, transport i sposób przechowywania mają ogromny wpływ na smak kawy.

    Ziarna powinny pochodzić z najlepszych upraw, być ręcznie zbierane i odpowiednio przechowywane, ponieważ łatwo pochłaniają wszelkie aromaty. Proces mielenia ma natomiast znaczący wpływ na ekstrakcję kawy, która odbywa się pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze,  co nadaje kawie gęstość i smak.

    Kawa świeżo po zmieleniu ma nawet 900 aromatów, które może w sobie rozwinąć. Niestety, są one bardzo ulotne, utleniają się pod wpływem powietrza, dlatego kawa powinna być przechowywana w warunkach hermetycznych. Świeżo zmieloną kawa należy zamykać w kapsułkach aluminiowych, ponieważ takie doskonale chronią jej aromaty. Kapsułka otwierana jest dopiero w momencie ekstrakcji, czyli przepływania przez nią wody pod ciśnieniem, co umożliwia uzyskanie aromatycznego napoju – mówi Joanna Turczyk, marketing manager w firmie Nespresso.

    W jednej kapsułce znajduje się zazwyczaj 5-7 gramów kawy świeżo mielonej przygotowanej z  około 60 ziarenek. Można z niej przyrządzić dowolny napój kawowy zarówno na ciepło, jak i na zimno, np. latte, cappuccino czy macchiato. Kapsułki dają duże możliwości wyboru mieszanki ze względu na gust użytkownika, od kawy łagodnej do bardzo intensywnej w smaku, od kwaśnej do gorzkiej. Ekspresy używane do zaparzania kawy w kapsułkach są wygodne i proste w użyciu oraz czyste.

     To bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ przygotowanie takiej kawy jest proste i szybkie, a potem jest niewiele pracy z posprzątaniem po jej przygotowaniu czy myciem. Na dodatek wybrać można z szerokiego asortymentu mieszanek, a klienci lubią dostosowywać produkty do siebie. Mówi się teraz o personalizacji produktów i indywidualnym wyborze, żeby każdy mógł wybrać to, co lubi. Wpisuje się to świetnie w aktualny tryb życia, który jest szybki i wygodny, poza tym lubimy rzeczy, które nam się podobają – mówi Joanna Turczyk w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Kawa w kapsułkach cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków, nie lubią jej natomiast ekolodzy. Ich zdaniem jedna kapsułka to ok. 1,13 gram aluminium. Niektórzy z producentów kawy w kapsułkach wprowadzili jednak rozwiązania mające ograniczyć ilość zbędnych odpadów. Należy do nich m.in. system recyclingu opakowań. W sklepach należących do koncernów kawowych istnieją punkty zbiorcze, w których klienci mogą zostawić zużyte kapsułki. Wiosną 2014 roku podczas konferencji nanotechnologii w Ludwigshafen poinformowano o wynalezieniu biodegradowalnego tworzywa sztucznego na kapsułki. Na razie można je kupić jednak tylko w Szwajcarii. Kawa w kapsułkach jest też nieznacznie droższa od kawy tradycyjnej, jednak sporo tańsza niż w kawiarni, a jakościowo od niej nie odbiega.

    – Proces pozyskania kawy wysokiej jakości i przygotowania tej optymalnej porcji dla konsumenta po prostu kosztuje. Za kapsułkę, czyli za filiżankę kawy, zapłacimy ok 1,5-2 zł, co w porównaniu z ceną kawą w restauracjach ciągle kosztuje dwa, trzy razy mniej. Zaś jakość napoju z wysokociśnieniowych ekspresów kapsułkowych jest absolutnie porównywalna do kawy, którą przygotowuje barista w kawiarni, a na dodatek nie musimy mieć ani takiego sprzętu, ani posiadać takich umiejętności i kwalifikacji jak ten barista – mówi Joanna Turczyk.

    Kapsułki kosztują ok. 11 zł za 10 sztuk. Cena ekspresów kapsułkowych waha się natomiast od 250 do 2500 zł, w zależności od modelu i marki. Maszyny są często przystępniejsze cenowo niż tego typu urządzenia tradycyjne, a do tego są proste w obsłudze, utrzymaniu w czystości i niezawodne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Żywienie

    Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

    Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Moda

    Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

    Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.