Komunikaty PR

4. sezon ARTE Opera - wywiad z Dominic'iem Konradem, kierownikiem projektu

2021-10-21  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Kowalska
Face it

Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl
Do pobrania docx ( 0.02 MB )

Wywiad z Dominic’iem Konradem, kierownikiem projektu ARTE Opera Saison

Czym jest projekt ARTE Opera i jaki jest jego cel?

Dominic Konrad: Sezon ARTE Opera to sezon operowy dostępny online, organizowany przez telewizję ARTE we współpracy z siecią najważniejszych teatrów operowych w Europie. Wszystkie produkcje są dostępne bezpłatnie dla polskich widzów na stronie https://www.arte.tv/opera/ w sześciu językach, między innymi w języku polskim, ale także angielskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim i francuskim.

Skąd wziął się pomysł na ARTE Opera?

Opera to popularna forma sztuki na całym świecie. Naszym celem było udostępnienie międzynarodowej publiczności aktualnych spektakli wysokiej jakości z różnych zakątków Europy poprzez transmisję online – w ramach sezonu ARTE Opera.

Transmisje światowej klasy oper i koncertów muzyki klasycznej są od prawie 30 lat jednym z głównych zadań europejskiej telewizji ARTE. W naszym internetowym serwisie muzycznym ARTE Concert oferujemy oprócz koncertów muzyki rockowej, pop i klasycznej, również operę i balet. Rozszerzenie tej oferty było po prostu logiczną konsekwencją współpracy z naszymi partnerami. Natomiast ostatecznie dzięki dotacji Komisji Europejskiej możemy zaoferować widzom z całej Europy opery z napisami w dodatkowych językach: angielskim, włoskim, hiszpańskim i polskimi, dzięki czemu są one dostępne dla 70% Europejczyków w ich języku ojczystym.

Z jakimi operami współpracujecie i na jakich zasadach?

ARTE współpracuje obecnie z 21 teatrami operowymi z 12 europejskich krajów. W bieżącym sezonie artystycznym są to m.in. z Royal Opera House w Londynie, Wiedeńska Opera Państwowa, Paryski Teatr Opéra-Comique, Fińska Opera Narodowa w Helsinkach, Czeski Teatr Narodowy w Pradze czy Opera Sempera w Dreźnie. Wraz z naszymi partnerami zbudowaliśmy sieć współpracy, która pozwala nam na dużo więcej niż zwykłe nagrywanie oper. Podczas wspólnych spotkań wymieniamy się regularnie informacjami na temat aktualnych wydarzeń w dziedzinie kultury i cyfryzacji oraz opracowujemy w ramach ścisłej współpracy program, oraz zasady wspólnej komunikacji. Zwłaszcza ostatnimi czasy, podczas pandemii koronawirusa, bliski kontakt z naszymi partnerami umożliwił nam szybkie i nieskomplikowane uruchomienie wirtualnych spektakli, kiedy przedstawienia operowe z obecnością publiczności nie były jeszcze możliwe. Dzięki temu widzowie mieli nieustanny kontakt z kulturą.

Czy ARTE ma wpływ na repertuar oper, z którymi współpracuje?

Nie, ARTE nie wpływa na twórczość i program teatrów operowych. Uzgadniamy jednak dokładnie z naszymi partnerami, które produkcje pasują do naszego operowego sezonu artystycznego, kształtując w ten sposób wspólnie artystyczną spójność projektu.

Co polscy widzowie będą mogli zobaczyć w 4. sezonie ARTE Opera? Co Pan szczególnie poleca?

Nasz nowy sezon operowy 2021/22 prezentuje wielostronny przekrój aktualnych dzieł scenicznych wystawianych w Europie. Przedstawimy znane klasyki, na przykład „Cyrulika sewilskiego“ Rossiniego z Juanem Diegiem Flórezem z Wiednia i „Aidę“ Verdiego w nowej drezdeńskiej produkcji reżyserki Kathariny Thalbach i dyrygenta Christiana Thielemanna. Poza tym chcemy udostępnić naszej publiczności również projekty nienależące do klasycznego repertuaru operowego, na przykład odkrytą na nowo „Edmeę“ Alfreda Catalaniego z festiwalu operowego w Wexford, w Irlandii. Częścią naszego programu bywają także przedstawienia baletowe i koncerty muzyki klasycznej. Polska publiczność szczególnie może się cieszyć na barokowe oratorium „Theodora“, które będziemy transmitować z Royal Opera House w Londynie. Role główne zaśpiewają światowa gwiazda Joyce DiDonato i wschodząca gwiazda międzynarodowa ostatnich lat: polski kontratenor Jakub Józef Orliński.

Jak dużą popularnością cieszy się projekt ARTE Opera w Polsce i w Europie?

Ogólnie rzecz biorąc, ARTE Opera cieszy się w Europie dużą popularnością. W ostatnim sezonie artystycznym zanotowaliśmy 2,2 miliona wyświetleń na stronie internetowej ARTE.tv. Prawie 40 procent wyświetleń było odtwarzanych poza Niemcami i Francją, które są głównym obszarem nadawania ARTE. Polska, poza Włochami, Hiszpanią i Szwajcarią, należy do tych krajów, w których nasz sezon artystyczny jest oglądany najbardziej regularnie.

Niestety do tej pory nie udało nam się jeszcze pozyskać żadnej polskiej opery jako partnera w naszym projekcie, mimo że dotychczasowa współpraca z operą w Warszawie i w Poznaniu była bardzo udana. Bardzo chcielibyśmy jednak to w przyszłości nadrobić. Wspaniała polska tradycja operowa, a także polski repertuar operowy – czy to Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Karola Szymanowskiego czy Krzysztofa Pendereckiego – zasługują na to, by zostały przybliżone widzom europejskiego sezonu ARTE Opera.

Osoba do cytowania: Dominic Konrad, Kierownik Projektu ARTE Opera Saison

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Face it
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Teatr S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE Biuro prasowe
2024-09-26 | 12:00

S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE

S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE Już za dwa tygodnie – za sprawą Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży
Teatr DRACULA I WIELKI FORMAT. WYSTAWA FOTOGRAFICZNA W TEATRZE MUZYCZNYM W ŁODZI
2024-09-26 | 10:00

DRACULA I WIELKI FORMAT. WYSTAWA FOTOGRAFICZNA W TEATRZE MUZYCZNYM W ŁODZI

DRACULA I WIELKI FORMAT. WYSTAWA FOTOGRAFICZNA W TEATRZE MUZYCZNYM W ŁODZI   Wraz z nowym sezonem do Teatru Muzycznego w Łodzi powraca książę ciemności i to nie tylko za
Teatr POSZUKIWANE: TALENT, PREZENCJA I CHARYZMA CASTING DO MUSICALU „MAMMA MIA!”
2024-09-24 | 10:00

POSZUKIWANE: TALENT, PREZENCJA I CHARYZMA CASTING DO MUSICALU „MAMMA MIA!”

POSZUKIWANE: TALENT, PREZENCJA I CHARYZMA CASTING DO MUSICALU „MAMMA MIA!” W TEATRZE MUZYCZNYM W ŁODZI   To musi być hit, przecież przez ćwierć wieku od swojej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Konsument

Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]

Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

Konsument

Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych

Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.