8 sposobów od eksperta na zmniejszenie stresu związanego z sesją egzaminacyjną
W związku z trwającą sesją egzaminacyjną, marka Orbit® wraz z Magdą Chorzewską, psycholożką, chce wesprzeć studentów w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminami. Przedstawia przydatne wskazówki, jak zadbać o małe chwile dla siebie podczas nauki.
Z badania przyprowadzonego na zlecenie Mars Wrigley wynika, że aż 30% osób w wieku 16-20 lat doświadcza 2-3 mikrostresów dziennie[1]. 39% reprezentantów tej samej grupy wiekowej wskazało, że to głównie szkoła lub uczelnia są miejscem występowania tych mikrostresów. Dlatego marka Orbit® chce wesprzeć przedstawicieli młodego pokolenia, dzieląc się zabawnymi i niekonwencjonalnymi sposobami radzenia sobie z mikrostresami – szczególnie w sezonie egzaminacyjnym.
Młodzi ludzie, gdy zbliża się egzamin, radzą sobie ze stresem w różny sposób. Często „zajadają” stres (31%), izolują się od innych (23%), obgryzają paznokcie (22%) czy żują skuwki długopisu (21%)[2]. Aby uniknąć uciekania się do takich mechanizmów, Magda Chorzewska, terapeutka poznawczo-behawioralna, trenerka umiejętności psychologicznych miękkich oraz założycielka rozpoznawalnego profilu Instaporadnia, przygotowała osiem fachowych wskazówek, które mogą pomóc studentom w radzeniu sobie z poziomem stresu poprzez stworzenie czasu dla siebie i swoich potrzeb.
– Sezon egzaminacyjny może być niezwykle męczącym okresem dla młodych ludzi – presja wywierana jest na nich nie tylko przez szkołę i rodziców, ale także przez rówieśników oraz ich samych. Ludzie z biegiem czasu opracowali wiele różnych mechanizmów radzenia sobie ze stresem, niektóre z nich są zdrowe i korzystne, ale zdarza się, że niektóre zamiast zmniejszać stres, długofalowo mogą go nasilać. Wraz z marką Orbit dzielę się ośmioma wskazówkami, które pomogą poradzić sobie ze stresem podczas egzaminów w dobry sposób – podkreśla Magda Chorzewska, psycholożka.
- Ćwiczenia – aktywność fizyczna to świetny sposób na radzenie sobie ze stresem, ponieważ uwalniają się endorfiny – neuroprzekaźniki odpowiedzialne za dobre samopoczucie. Niezależnie od tego, czy jest to bieg w parku, czy 30-minutowa sesja na siłowni, wprawienie ciała w ruch, może pomóc poczuć się lepiej.
- Szukanie chwili dla siebie – taka chwila może przybrać różne formy – medytacji, słuchania muzyki, czytania książki – najważniejsze jest to, aby był to czas, w którym skupiasz się na czymś innym niż nauka. Również żucie gumy może być dobrym towarzyszem takiej chwili. Czynność żucia zapewnia coś powtarzalnego, na czym można się skupić.
- Dobre, zbilansowane odżywianie – składniki odżywcze czerpiemy z pożywienia i to ono napędza nie tylko nasze ciało, ale także mózg. Dlatego ważne jest zadbanie o zbilansowane, regularne posiłki.
- Zdrowy sen – możesz myśleć, że poświęcenie dodatkowej godziny na sen kosztem nauki pomoże ci w czasie egzaminu. Należy natomiast pamiętać, że sen jest bardzo ważny. Kiedy śpimy, nasz mózg się regeneruje, co pomaga w osiągnięciu lepszych wyników następnego dnia!
- Oddychanie – nie zapominaj o dobrym oddychaniu. Regulacja oddechu jest przydatnym sposobem radzenia sobie ze stresem, ponieważ pomaga regulować układ nerwowy, który kontroluje mimowolne funkcje naszego ciała (takie jak przyspieszone bicie serca związane z lękiem).
- Dzielenie nauki na mniejsze części – w sezonie egzaminacyjnym często będziesz mieć więcej niż jeden egzamin. Jeśli czujesz, że masz dużo na głowie, podziel materiał na łatwiejsze do opanowania części, upewniając się, że robisz przerwy między nimi.
- Szukanie wsparcia u bliskich i przyjaciół – jeśli czujesz, że napięcie staje się zbyt duże, porozmawiaj z kimś. Niezależnie od tego, czy są to twoi rodzice, przyjaciele czy nauczyciele, w ostatecznym rozrachunku twoje dobre samopoczucie powinno być najważniejszym czynnikiem, a bliscy będą w stanie wesprzeć cię w znalezieniu sposobów na stres, z którym się zmagasz.
- Wiara w siebie – może się to wydawać oczywiste, ale w obliczu wyzwań, takich jak egzaminy, często zapominamy spojrzeć wstecz na to, jak daleko zaszliśmy i ile osiągnęliśmy. Kiedy doświadczasz negatywnych myśli, spróbuj zastąpić je pozytywnymi, świętując swoje małe sukcesy i wszystko to, co udało ci się zrobić do tej pory!
[1] Badanie przeprowadzone przez Mars Wrigley we współpracy z Censuswide, 2023 r.
[2] Tamże.
![Gdy wali się świat… Twoje życie się nie kończy, lecz zmienia! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_363005298,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Gdy wali się świat… Twoje życie się nie kończy, lecz zmienia!
![Jak kontakt z ludźmi wpływa na nasze samopoczucie? Warto mieć przyjaciół!](/files/_uploaded/glownekonf_1973083692,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak kontakt z ludźmi wpływa na nasze samopoczucie? Warto mieć przyjaciół!
![Klucz do sukcesu - jak uwolnić swój potencjał biznesowy?](/files/_uploaded/glownekonf_487053277,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Klucz do sukcesu - jak uwolnić swój potencjał biznesowy?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.