Ameryka Łacińska świętuje 600-lecie Łodzi
Ponad 200 obrazów, kilkadziesiąt różnych form malarskich, setki zaangażowanych malarzy – tak w skrócie można podsumować udział artystów Ameryki Łacińskiej w projekcie LODZ600, stworzonym przez grupę społeczników chcących uczcić jubileusz 600-lecia Łodzi w wyjątkowy sposób. Po nitce do płótna… udało się zebrać 600 prac z całego świata.
LODZ600 to projekt artystyczny, stworzony z myślą o wielkim jubileuszu Miasta Łodzi. Choć jego pomysłodawcy nie są bezpośrednio związani z miastem, czują, że są „stąd”. Zainspirowani włókienniczą historią Łodzi, uwiecznioną w poetyckiej „Ziemi Obiecanej” Andrzeja Wajdy, społecznicy postanowili zgromadzić 600 prac artystów z całego świata. W Manufakturze odbył się wernisaż wystawy „Ameryka Łacińska świętuje 600-lecie Łodzi”, który był uhonorowaniem pracy i wielkiego zaangażowania artystów z Ameryki Łacińskiej. Dzięki nim udało się zebrać ponad 200 obrazów.
- Jestem niesamowicie dumna, że obchody 600-lecia Łodzi, choć już oficjalnie za nami, mogą trwać dalej i promować nasze miasto dzięki tak wspaniałym inicjatywom. Chciałabym bardzo podziękować inicjatorom, Panu Waldemarowi Płusie i Andrzejowi Jaskólskiemu, którzy wytrwali w swoim śmiałym marzeniu do końca i to dzięki nim możemy dziś oglądać te piękne, kolorowe i pełne życia prace – mówiła Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi.
- My Latynosi, lubimy szalone pomysły. Gdy usłyszałem o projekcie pierwszy raz, pomyślałem, że to jest niemożliwe do zrealizowania, nie uda nam się zebrać aż tylu obrazów. Potem zacząłem jednak myśleć, jak zaangażować naszych artystów i zachęcić ich do opowiedzenia o mieście, które jest dla nich wielką tajemnicą. Nawet sama nazwa – trudna dla nas do wymówienia – wydawała się wyzwaniem. Kiedy jednak opowiadałem im o idei, a przede wszystkim szczytnym, charytatywnym celu wsparcia SOS Wiosek Dziecięcych, widziałem błysk w oczach – powiedział Julian Ramirez, Prezes Fundacji Unamos Culturas, partnera projektu LODZ600, zrzeszającego artystów latino.
Mecenat artystyczny nad inicjatywą objęła Manufaktura. - Jesteśmy niesamowicie dumni, że w naszym Muzeum Fabryki, na zabytkowych, ponad 100-letnich krosnach, powstał bawełniany materiał, który służył artystom jako podobrazie. Ten projekt jest dla nas uhonorowaniem włókienniczej historii – nie tylko Manufaktury, ale także samej Łodzi. Po wielu miesiącach intensywnej pracy możemy powiedzieć, że pierwszy etap projektu, a więc zgromadzenie obrazów jest za nami. Teraz kolejnym jest znalezienie obiektu, gdzie będziemy mogli przedstawić całą kolekcję jednocześnie, a później oczywiście też licytacja prac, z której dochód będzie przeznaczony na wsparcie rozwoju artystycznego podopiecznych SOS Wiosek Dziecięcych – dodał Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
Dochód z licytacji dzieł będzie przeznaczony na działalność i wsparcie podopiecznych Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. – Od 40 lat misją naszego stowarzyszenia jest pomoc opuszczonym i osieroconym dzieciom oraz tym pochodzącym z rodzin zagrożonych rozpadem. Chcemy działać tak, by zrekompensować im trudny czas i odzyskać dla nich prawdziwe dzieciństwo – mówiła Katarzyna Puławska, dyrektor operacyjna Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. – W naszej codziennej pracy chętnie korzystamy także z arte-terapii, więc tym bardziej cieszymy się, że tego typu inicjatywa wesprze naszych podopiecznych – dodała.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.