NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
mh+
Orawska 8B
52-228 Wrocław
biuro|mhplus.pl| |biuro|mhplus.pl
664775013
mhplus.pl
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej świątyni zbudowanej m.in. z piaskowca z tympanonem wspartym na kolumnach korynckich, czy też budowli w stylu egipskim z szarego granitu – jedne z najcenniejszych zabytków Wrocławia na Starym Cmentarzu Żydowskim - Muzeum Sztuki Cmentarnej przy ul. Ślężnej otrzymają nowe, cyfrowe życie.
Humanistyka cyfrowa obejmuje działania, które mogą być wykorzystywane do pracy w przestrzeni i z przestrzenią, służąc digitalizacji różnego rodzaju obiektów, artefaktów, tekstów i danych. To dziedzina, która może przysłużyć się promowaniu zabytków i wszelakich dóbr kultury wśród szerszego grona odbiorców i zwiększyć ich dostępność.
Od września tego roku trwają prace nad wyjątkowym projektem “Materialność historii” wrocławskiej Fundacji Urban Memory, Muzeum Sztuki Cmentarnej, oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia oraz Fundacji Akcelerator Obywatelski SPARK, które podjęły się działania na rzecz digitalizacji 3D czterech największych i najbardziej reprezentacyjnych grobowców znanych rodzin żydowskich z przedwojennego Breslau znajdujących się na Starym Cmentarzu Żydowskim przy ul. Ślężnej we Wrocławiu. Już w drugiej połowie grudnia grobowce będzie można zobaczyć w przestrzeni cyfrowej i obejrzeć z bliska ich detale architektoniczne i kunszt kamieniarski. Projekt powstał dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO Kultura).
Świadectwo minionej epoki
Ambitny projekt „Materialność historii – Digitalizacja i popularyzacja zabytkowych grobowców dawnego Wrocławia” został poświęcony miejscom spoczynku czterech żydowskich rodzin: KAUFFMANNÓW, KOLKERÓW, COHNÓW i SCHOTTLAENDERÓW. „Spośród kilkuset grobowców do skanowania 3D zostały wybrane te najbardziej okazałe pod względem architektonicznym i mające znaczenie pod względem kulturowo-historycznym. Wszystkie są emanacją wysokiego statusu majątkowego i społecznego pochowanych w nich rodzin. Wszystkie również odzwierciedlają proces integracji ze społeczeństwem niemieckim i światem chrześcijańskim. Grobowce te projektowane były przez znanych architektów i wykonane przez znamienite warsztaty kamieniarskie. Są one świadectwem pewnej epoki kulturowej, która wraz z Zagładą wrocławskiej społeczności żydowskiej odeszła bezpowrotnie” – wyjaśnia dr Renata Wilkoszewska-Krakowska, kierowniczka Muzeum Sztuki Cmentarnej we Wrocławiu.
Odkrywanie nowej płaszczyzny pamięci
„Rozwój technologii cyfrowych oraz powstanie innowacyjnych urządzeń umożliwiających dokumentację przeszłości czy tworzenie nowych form upamiętnienia są niezwykle istotne w studiach nad pamięcią. Najnowsze aparatury badawcze, a zwłaszcza narzędzia cyfrowe, pozwalają np. na odtworzenie na bazie istniejących archiwów utraconych dóbr kultury i stworzenie relacji z nimi” – tłumaczy Agnieszka Jabłońska, współzałożycielka Fundacji Urban Memory, która zainicjowała projekt digitalizacji grobowców.
Jakie techniki wykorzystano przy projekcie „Materialność historii”?
„Staramy się łączyć techniki skanowania 3D z fotogrametrią, czyli tworzeniem modeli ze zdjęć. Zdjęcia służą nam do oddania tekstury i wyglądu. Co warto wiedzieć o samych modelach 3D? To modele geometryczne, zbudowane z przestrzennej siatki wielokątów – z kilku, a nawet kilkudziesięciu milionów takich elementów. Ilekroć mówię o modelu 3D mam na myśli coś właśnie takiego” – dodaje Mariusz Librowski, prezes Fundacji Akcelerator Obywatelski SPARK, która podjęła się digitalizacji grobowców. Warto wspomnieć, że omawiane grobowce są wielkości małych budynków i do ich digitalizacji zastosowano drony i specjalne skanery.
Po co nam modele 3D grobowców?
“Digitalizacja cyfrowa pozwala na dokumentację i dokładne wymiarowanie grobowców, co w przyszłości może się przydać do zaplanowania dalszych prac konserwatorskich tych obiektów. Przede wszystkim jednak ma ona ogromny walor edukacyjny, bowiem pozwala uczyć o przedwojennej społeczności żydowskiej naszego miasta poprzez nowe technologie. A także w drugą stronę, ktoś kto interesuje się skanowaniem 3D może trafić na ten projekt jako przykład digitalizacji struktur małej architektury i przy okazji dowiedzieć się więcej o rodzinach pochowanych w tym miejscu i ich losach. Dodatkowo rozszerzamy grono odbiorców i zwiększamy dostępność tej wyjątkowej spuścizny sztuki cmentarnej z cmentarza przy ul. Ślężnej, która powstała w przedwojennym Breslau. Możemy sobie wyobrazić, że potomkowie Żydów z Breslau mieszkający na drugim końcu świata, a także badacze i badaczki różnych dziedzin i uniwersytetów, chętnie zapoznają się z nową cyfrową odsłoną grobowców” - podkreślają Agnieszka Jabłońska z UMF i Mariusz Librowski z Fundacji SPARK.
Porozmawiajmy o materialności historii
Wszystkie osoby, które chciałyby dowiedzieć się więcej o projekcie skanowania nagrobków żydowskim przy ul. Ślężnej, serdecznie zapraszamy na webinar „Wirtualne dziedzictwo Wrocławia/Breslau – pamięć digitalizacji/digitalizacje pamięci”, który odbędzie się już 19.12.2024 o godz. 18.00.
Więcej informacji o projekcie i wydarzeniu na stronie: https://urbanmemoryfoundation.org/grobowce/
Niebawem efekty digitalizacji 3D czterech grobowców wraz z opisem historii pochowanych w nich rodzin będzie można zobaczyć na stronie Fundacji.
Czego uczy nas historia?
Imponujący kunszt pracy dawnych architektów i bogactwo formy nie są jedynymi walorami grobowców objętych projektem.
„Historie tych ludzi są przede wszystkim przestrogą do czego może prowadzić z pozoru niewinne wykluczenie społeczne i brak tolerancji. Wszystkie rodziny pochowane w tych grobowcach lub ich potomkowie zostały dotknięte nazistowskimi represjami, a nawet dramatem Zagłady. Dlatego tak ważne jest kształtowanie postaw tolerancji i empatii wobec drugiej osoby, niezależnie od jej pochodzenia, wyznania czy poglądów, wzajemny szacunek czy przestrzeganie i poszanowanie praw obywatelskich” – zaznacza dr Renata Wilkoszewska-Krakowska.
Partnerzy projektu i finansowanie
Partnerzy: Fundacja Urban Memory, Muzeum Miejskie Wrocławia - Muzeum Sztuki Cmentarnej Stary Cmentarz Żydowski oraz Fundacja Akcelerator Obywatelski SPARK.
Finansowanie: całościowy budżet projektu prowadzonego od września do grudnia 2024 r. to 125.890 zł, z czego 100.000 zł pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO Kultura) a 25.890 zł to wkład własny w projekt Fundacji Urban Memory.
Podpisy z klipów z drona
Nagrania z procesu digitalizacji grobowców na Starym Cmentarzu Żydowskim przy ul. Ślężnej we Wrocławiu. Materiał wykonany przez Fundację Akcelerator Obywatelski SPARK.
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
Wystawa „Dalí – Cybernetics” zostaje na dłużej!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Zawiązku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.
Prawo
Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
W ciągu ostatnich kilku lat liczba uchyleń od szczepień obowiązkowych dzieci i młodzieży zwiększyła się prawie dwukrotnie – z 48,6 tys. w 2019 roku do 87,3 tys. w 2023 roku – wynika z danych NIZP PZH-PIB. W efekcie coraz więcej zapomnianych chorób powraca i rośnie liczba zachorowań m.in. na odrę czy krztusiec. Wraz rosnącym odsetkiem odmów powracają pomysły, by uzależnić od szczepień miejsce w żłobku czy przedszkolu, ale eksperci podkreślają, że potrzebna jest przede wszystkim edukacja rodziców.
Media
Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca
Drifterka podkreśla, że niektóre zadania w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” były na tyle wymagające, że kończyły się kontuzjami i urazami. Karolina Pilarczyk zaznacza, że największą motywacją była dla niej możliwość zmierzenia się z uznanymi sportowcami, których podziwia od lat. Ma też świadomość, że różni się od pozostałych uczestników formatu, ponieważ jej dyscyplina koncentruje się nie na przygotowaniu fizycznym, ale na umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego, gdzie kluczowe są refleks, panowanie nad emocjami i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.