Badanie świadomości emocji wśród nastolatków
Początek roku szkolnego to czas niezwykle emocjonalny dla nauczycieli, rodziców, ale przede wszystkim dla uczniów. Co trzeci nastolatek deklaruje, że radzi sobie z trudnymi emocjonalnie sytuacjami całkowicie samodzielnie. Aż 81% młodych ludzi potwierdza, że zdarza się im ukrywać uczucia przed otoczeniem. Jednocześnie 39% przyznaje, że nigdzie nie uczyła się jak radzić sobie z emocjami, 8% wskazuje szkołę jako miejsce, z którego taką naukę wyniosło, wynika z badania przeprowadzonego w ramach programu „POLećmy ze wsparciem”*. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się o umiejętnościach radzenia sobie z emocjami młodzieży w wieku 14-18 lat u progu nowego roku szkolnego? I jak możemy wspierać młodych w trudnym okresie dorastania?
Pokolenie uświadomione.
Polskie nastolatki są świadome odczuwanych emocji i potrafią je nazwać. Ponad połowa (53%) zawsze bądź często zastanawia się nad własnymi uczuciami, jedynie 7% je ignoruje. 46% nastolatków deklaruje, że niemal zawsze panuje nad emocjami. Prawie połowa badanych (44%) przyznaje, że w ich domu rodzinnym otwarcie rozmawia się o uczuciach i to właśnie tam nabywa się umiejętności radzenia sobie z emocjami. Jednak temat jest bardziej złożony.
Samotny jak nastolatek.
Mimo że w wielu domach otwarcie mówi się o emocjach (przynajmniej na poziomie deklaracji), aż 81% nastolatków przyznaje, że zdarza się im ukrywać uczucia przed otoczeniem. Co trzeci młody człowiek robi to, ponieważ nie chce zamartwiać innych, a co czwarty (24%) obawia się negatywnej oceny.
W trudnych emocjonalnie sytuacjach nastolatki wybierają samotność. Zdecydowanie najczęściej uciekają wówczas w muzykę – to sposób aż 65% badanych. Muzyka pomaga nastolatkom zarówno podczas napadów złości (59%), jak i smutku (61%). Co czwarty uprawia sport (znacznie częściej są to chłopcy). Dziewczyny chętniej rozmawiają z przyjaciółką bądź dają upust emocjom, płacząc. Na „smutki” pomagają też seriale (32%). Co trzeci nastolatek odreagowuje… grając na komputerze.
- Badania pokazują jak wiele jeszcze zostało do zrobienia przez nas, dorosłych w kontekście wagi zdrowia psychicznego. Młodzi wprawdzie są bardzo świadomi znaczenia dobrostanu (73% badanych nastolatków uważa, że zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne, a dla 1/5 jest nawet ważniejsze), ale często nie są wyposażeni w wiedzę, jak do niego dążyć, jak o emocjach rozmawiać „tak naprawdę”. A to właśnie jeden z kluczowych elementów. Nastolatek, który lepiej rozumie siebie, przestaje być tykającą bombą. To rola nas, dorosłych, by o edukację na temat emocji zadbać – mówi Sylwia Wyszyńska (pedagog specjalny, terapeuta) na co dzień pracujący z młodzieżą w sieci szkół TEB Edukacja.
Edukacja psychologiczna.
Niemal 40% pokolenia Zet wskazało, że zgadza się ze stwierdzeniem… „co cię nie zabije, to cię wzmocni”. A to pokazuje jak wiele jest jeszcze do zrobienia w kontekście psychoedukacji i stereotypowych stwierdzeń utrwalanych z pokolenia na pokolenie.
POL, widząc tę potrzebę, w kolejnej odsłonie programu „POLećmy ze wsparciem”, wspólnie z merytorycznym wsparciem Polskiej Akcji Humanitarnej przygotował karty edukacyjne dla nastolatków.
- Bez względu na odcień i stopień intensywności wszystkie emocje i uczucia są okej, a przeżywanie ich jest nieodłączną częścią bycia człowiekiem. Emocje są w nas codziennie i dostarczają nam ważnych informacji o tym, jak się mamy z tym, co dzieje się wokół nas albo jakie myśli nam towarzyszą. Pracując na co dzień z młodzieżą, widzimy, jak ważne jest by im o tym przypominać, nawet jeśli zapewniają, że o tym wiedzą. Dlatego Polska Akcja Humanitarna we współpracy z POL opracowała specjalne „Karty EmocJA”, które pomogą zarówno pedagogom jak i opiekunom rozmawiać z młodzieżą o emocjach - mówi Yuliia Tkachuk - ekspertka merytoryczna programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna.
Zestaw składa się z 10 kart, dotyczących takich emocji jak smutek, wstyd, złość czy strach. Są uzupełnione o praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak sobie z nimi radzić i jak prosić o pomoc. Można z nich korzystać w dowolnej kolejności – a refleksje zapisywać lub odpowiadać tylko w myślach. Karty mają atrakcyjną formę i sprawdzą się zarówno w pracy indywidualnej, jak i z bliską osobą.
- Karty stworzyliśmy na bazie doświadczeń z 3 lat programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna. Wierzymy, że to materiał, który świetnie sprawdzi się w praktyce psychologicznej - dodaje Julia Włodarska - koordynatorka programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna.
Karty EmocJA oraz badanie świadomości emocji wśród nastolatków są elementami kolejnej odsłony kampanii „POLećmy ze wsparciem” realizowanej przez POL, przy zaangażowaniu Polskiej Akcji Humanitarnej. POL oprócz działań na rzecz zwiększenia świadomości na temat zdrowia psychicznego, wspiera PAH także finansowo. W tym roku już po raz kolejny przekazał 100.000 PLN na rzecz programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna, która wspiera różne formy zajęć psychoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat, tym samym zwiększając dostęp do kontaktu ze specjalistami.
Początek roku szkolnego to dobry moment, by przypomnieć sobie o tym, że kluczem do bycia ogólnego dobrostanu psychicznego są emocje. Jednym z pierwszych kroków jest umiejętność ich rozpoznawania. Karty, które w tym pomogą można bezpłatnie pobrać ze strony www: https://polecmyzewsparciem.pl/materialy
***
Badanie świadomości emocji wśród nastolatków, przeprowadzone w dniach 3-20.06.2024, zrealizowane przez TEB Research na zlecenie producenta papieru POL. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI w całej Polsce. Łącznie przeprowadzono 1000 wywiadów wśród uczniów szkół średnich (LO i Technikum), w wieku 14-18 lat. Baza respondentów TEB Edukacja.

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.