BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA. FOTOFESTIWAL 2024
BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA.
FOTOFESTIWAL 2024 IDZIE W MIASTO!
Premiery projektów Weroniki Gęsickiej, Przemka Dzienisa, Magdy Hueckel i Grzegorza Wełnickiego. Wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė-Dody oraz jednego z najbardziej znanych rumuńskich artystów wizualnych Iosifa Királiego. Do tego opowieści o odzyskiwaniu głosu przez wykluczonych oraz przegląd najciekawszych projektów współczesnych artystów i artystek. Fotofestiwal ogłasza Program Miasto i zachęca do wspólnego przemierzania miasta i odkrywania go na nowo. Początek festiwalu już 13 czerwca.
23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi tradycyjnie już zagości w całym mieście i jak co roku będzie szansą na spojrzenie na krajobraz polskiej i światowej fotografii współczesnej.
– Zawsze staramy się nie tylko pokazywać zdjęcia i prezentować ciekawe osobowości ich twórców, ale także zastanawiać się nad tym, po co nam fotografia – mówi Marta Szymańska z rady programowej festiwalu. – Program Miasto będzie dla nas nie tylko przewodnikiem po miejskości, ale pozwoli też na nowo zdefiniować „łódzkość” i odkrywać przestrzenie, których na co dzień nie odwiedzamy – wyjaśnia.
W tym roku Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi – zaprasza na dwanaście wystaw współorganizowanych z miejskimi i uniwersyteckimi galeriami oraz instytucjami partnerskimi z całej Polski. Złożą się one na przegląd najnowszych projektów współczesnych artystów i artystek polskich, osób studenckich oraz dwie wystawy reprezentujące litewskie i rumuńskie sztuki wizualne.
Jeszcze zanim na dobre wystartuje Fotofestiwal, od 11 czerwca, w Galerii Wozownia będzie można zobaczyć wystawę „DYWERS”, którą przygotował Bartosz Kałużny Nachtigal. To opowieść o odzyskiwaniu reprezentacji osób z każdego miejsca w szerokim spektrum neuroatypowości, tożsamości płciowej, seksualności czy przynależności etnicznej. Na wystawie znajdą się portrety współtworzone z bohaterami wystawy.
W Pałacu Biedermanna od 11 czerwca będzie można oglądać „Działania fotozoficzne”. Instalacja audiowizualna Bartka Talagi oraz „Interwencja twórcza w Archiwum Andrzeja Różyckiego” przygotowana przez Igora Omuleckiego w różny sposób ujawnią indywidualne dialogi twórcze z postacią i dorobkiem Andrzeja Różyckiego. Wystawy inicjują publiczną aktywność Archiwum Fotozoficznego powstałego przy Uniwersytecie Łódzkim, a zainicjowanego podczas wystawy Różyckiego Przejęcia.
Dzień później, 12 czerwca, wystartuje wystawa Katarzyny Serkowskiej, laureatki ubiegłorocznego konkursu, zorganizowana w ramach 2. Przeglądu Uczelni Artystycznych. „Elusive” w Galerii W Y skupi się na trudnych do uchwycenia momentach pomiędzy stanami jawy a snem.
W oddanej niedawno Kamienicy Hilarego Majewskiego – naczelnego architekta Łodzi przemysłowej, od 14 czerwca będzie można obejrzeć dwie wystawy – „Dobry żal” i „Botanizerkę”. Pierwsza z nich to wystawa nowych, osobistych prac jednego z najciekawszych współczesnych polskich fotografów i reżyserów teledysków Zalewskiego i Brodki – Przemka Dzienisa. „Dobry żal” jest przewrotną refleksją na temat przemijających wspomnień. Zapiski pamięci artysta przekształca w obrazy, a następnie w obiekty o intrygujących strukturach, cielistych kształtach, zniekształconych dźwiękach. Druga – „Botanizerka” to z kolei pierwsza w Polsce indywidualna wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė poświęcona m.in. historii ocalałego z zagłady, związanego z Wilnem i Łodzią, prof. Jakuba Mowszowicza, który w 1946 roku zainicjował powstanie łódzkiego Ogrodu Botanicznego.
W Galerii ŁTF, od 14 czerwca, Magda Hueckel zaprezentuje swoją premierową wystawę „Nagie”. Hueckel – współreżyserka nominowanego do Oscara krótkometrażowego dokumentu „Nasza klątwa” – pocięła londyński podręcznik do tworzenia aktów, a z pozostałych fragmentów stworzyła obrazy w własnym kanonie piękna opartym o mity i rdzenne wierzenia.
Łukasz Rusznica swoimi pracami zebranymi na wystawie „GDY SPOJRZYSZ MI W OCZY DWA RAZY, ROZCHYLĘ USTA LUB ZACISNĘ PIĘŚCI”, prezentowaną w Galerii Bałuckiej pokaże opresyjność systemu, nieustannie podglądającego swoich obywateli. To wyjątkowa wystawa oparta o Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, w której znajduje się ponad 40 milionów fotografii.
W Muzeum Miasta Łodzi, od 15 czerwca prawdziwa gratka – pierwsza indywidualna wystawa w Polsce jednego z najbardziej znanych i zasłużonych rumuńskich artystów wizualnych – Iosifa Király’ego. „Coraz trudniej uwolnić się od ciężaru wspomnień” jest organizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025. Zebrane prace poruszą niektóre z ulubionych tematów artysty: synchroniczność, symetrię, uczucie déjà vu i fałszywe rozpoznanie.
W Szklarni Szkoły Filmowej w Łodzi odbędzie się z kolei pierwsza, przekrojowa wystawa wszystkich projektów Grzegorza Wełnickiego tworzonych przez ostatnie trzynaście lat wokół pytania o to, jaką naukę niesie ze sobą śmierć. Na wystawie znajdą się serie z Indii, Polski, Ukrainy i Rosji.
Z kolei do Akademickiego Centrum Designu i Galeria Kobro warto się wybrać, by zobaczyć 3. Przegląd Uczelni Artystycznych, „północ-południe”. Tam dwie wystawy konkursowe, do udziału w których zaproszonych zostało 9 polskich uczelni artystycznych.
Najnowsze prace pokaże Weronika Gęsicka (Paszport Polityki 2020), artystka wizualna, która projektem „ENCYCLOPAEDIA” opowie o przypadkach, gdy nieistniejące zjawiska i ludzie zyskali światowy rozgłos wskutek błędów i fikcyjnych haseł w encyklopediach i leksykonach. Gęsicka stworzyła projekt w oparciu o zdjęcia stockowe i narzędzia sztucznej inteligencji. Pokaże je w Galerii Re:medium we współpracy z warszawską Galerią Jednostka.
Na finał festiwalowych wydarzeń, od 21 czerwca, w Galerii Wschodniej na gości będzie czekać najnowsza wystawa Jerzego Grzegorskiego – jednej z ważniejszych postaci polskiej i łódzkiej sceny artystycznej – przygotowana specjalnie na tę edycję Fotofestiwalu ze zdjęć z pchlich targów, antykwariatów i zbiorów prywatnych.
Jak zawsze, Program Miasto, będzie przewodnikiem po wyjątkowych galeryjnych przestrzeni miasta. Fotofestiwal to także kilkanaście wystaw organizowanych przez inne instytucje na terenie Łodzi. W programie znajdzie się także seria wydarzeń towarzyszących, koncertów, pokazów filmowych i warsztatów. Pełen program na www.fotofestiwal.com i w mediach społecznościowych.
Fotofestiwal - 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi
13-23 czerwca 2024
www.fotofestiwal.com
Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej
Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi
Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński
Sponsor festiwalu: VisionExpress
Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
![Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_11472560,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury
![Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy](/files/_uploaded/glownekonf_526656680,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy
![Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce](/files/_uploaded/glownekonf_437720852,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-na-zywo-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie
Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i w ten sposób rozładować napięcie.
Handel
Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
![](/files/1922771799/pineda-podatek-jedzenie-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Nie tylko napoje słodzone, jak ma to miejsce w Polsce, ale i cała niezdrowa żywność powinna być objęta dodatkowym opodatkowaniem – przekonują badacze z Centrum Ekonomiki Zdrowia i Polityki Innowacji w Imperial College Business School, którzy przyjrzeli się wynikom badań w tym zakresie z całego świata. Pieniądze z podatku od żywności wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli czy cukru, powinny ich zdaniem zostać spożytkowane na dopłaty do zdrowego jedzenia. Okazuje się, że zwłaszcza w krajach o niskich i średnich dochodach to czynnik ekonomiczny decyduje o wyborze niezdrowego jedzenia, które jest mocno reklamowane i często tańsze.
Gwiazdy
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
![](/files/1922771799/poplawska-boks-plany-foto,w_133,_small.jpg)
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.