Komunikaty PR

BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA. FOTOFESTIWAL 2024

2024-05-28  |  11:00
Biuro prasowe

BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA.

FOTOFESTIWAL 2024 IDZIE W MIASTO!

Premiery projektów Weroniki Gęsickiej, Przemka Dzienisa, Magdy Hueckel i Grzegorza Wełnickiego. Wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė-Dody oraz jednego z najbardziej znanych rumuńskich artystów wizualnych Iosifa Királiego. Do tego opowieści o odzyskiwaniu głosu przez wykluczonych oraz przegląd najciekawszych projektów współczesnych artystów i artystek. Fotofestiwal ogłasza Program Miasto i zachęca do wspólnego przemierzania miasta i odkrywania go na nowo. Początek festiwalu już 13 czerwca.

23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi tradycyjnie już zagości w całym mieście i jak co roku będzie szansą na spojrzenie na krajobraz polskiej i światowej fotografii współczesnej.

– Zawsze staramy się nie tylko pokazywać zdjęcia i prezentować ciekawe osobowości ich twórców, ale także zastanawiać się nad tym, po co nam fotografia – mówi Marta Szymańska z rady programowej festiwalu. – Program Miasto będzie dla nas nie tylko przewodnikiem po miejskości, ale pozwoli też na nowo zdefiniować „łódzkość” i odkrywać przestrzenie, których na co dzień nie odwiedzamy – wyjaśnia.

W tym roku Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi – zaprasza na dwanaście wystaw współorganizowanych z miejskimi i uniwersyteckimi galeriami oraz instytucjami partnerskimi z całej Polski. Złożą się one na przegląd najnowszych projektów współczesnych artystów i artystek polskich, osób studenckich oraz dwie wystawy reprezentujące litewskie i rumuńskie sztuki wizualne.

Jeszcze zanim na dobre wystartuje Fotofestiwal, od 11 czerwca, w Galerii Wozownia będzie można zobaczyć wystawę „DYWERS”, którą przygotował Bartosz Kałużny Nachtigal. To opowieść o odzyskiwaniu reprezentacji osób z każdego miejsca w szerokim spektrum neuroatypowości, tożsamości płciowej, seksualności czy przynależności etnicznej. Na wystawie znajdą się portrety współtworzone z bohaterami wystawy.

W Pałacu Biedermanna od 11 czerwca będzie można oglądać „Działania fotozoficzne”. Instalacja audiowizualna Bartka Talagi oraz „Interwencja twórcza w Archiwum Andrzeja Różyckiego” przygotowana przez Igora Omuleckiego w różny sposób ujawnią indywidualne dialogi twórcze z postacią i dorobkiem Andrzeja Różyckiego. Wystawy inicjują publiczną aktywność Archiwum Fotozoficznego powstałego przy Uniwersytecie Łódzkim, a zainicjowanego podczas wystawy Różyckiego Przejęcia.

Dzień później, 12 czerwca, wystartuje wystawa Katarzyny Serkowskiej, laureatki ubiegłorocznego konkursu, zorganizowana w ramach 2. Przeglądu Uczelni Artystycznych. „Elusive” w Galerii W Y skupi się na trudnych do uchwycenia momentach pomiędzy stanami jawy a snem.

W oddanej niedawno Kamienicy Hilarego Majewskiego – naczelnego architekta Łodzi przemysłowej, od 14 czerwca będzie można obejrzeć dwie wystawy – „Dobry żal” i „Botanizerkę”. Pierwsza z nich to wystawa nowych, osobistych prac jednego z najciekawszych współczesnych polskich fotografów i reżyserów teledysków Zalewskiego i Brodki – Przemka Dzienisa. „Dobry żal” jest przewrotną refleksją na temat przemijających wspomnień. Zapiski pamięci artysta przekształca w obrazy, a następnie w obiekty o intrygujących strukturach, cielistych kształtach, zniekształconych dźwiękach. Druga – „Botanizerka” to z kolei pierwsza w Polsce indywidualna wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė poświęcona m.in. historii ocalałego z zagłady, związanego z Wilnem i Łodzią, prof. Jakuba Mowszowicza, który w 1946 roku zainicjował powstanie łódzkiego Ogrodu Botanicznego. 

W Galerii ŁTF, od 14 czerwca, Magda Hueckel zaprezentuje swoją premierową wystawę „Nagie”. Hueckel – współreżyserka nominowanego do Oscara krótkometrażowego dokumentu „Nasza klątwa” – pocięła londyński podręcznik do tworzenia aktów, a z pozostałych fragmentów stworzyła obrazy w własnym kanonie piękna opartym o mity i rdzenne wierzenia.

Łukasz Rusznica swoimi pracami zebranymi na wystawie „GDY SPOJRZYSZ MI W OCZY DWA RAZY, ROZCHYLĘ USTA LUB ZACISNĘ PIĘŚCI”, prezentowaną w Galerii Bałuckiej pokaże opresyjność systemu, nieustannie podglądającego swoich obywateli. To wyjątkowa wystawa oparta o Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, w której znajduje się ponad 40 milionów fotografii.

W Muzeum Miasta Łodzi, od 15 czerwca prawdziwa gratka – pierwsza indywidualna wystawa w Polsce jednego z najbardziej znanych i zasłużonych rumuńskich artystów wizualnych – Iosifa Király’ego. „Coraz trudniej uwolnić się od ciężaru wspomnień” jest organizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025. Zebrane prace poruszą niektóre z ulubionych tematów artysty: synchroniczność, symetrię, uczucie déjà vu i fałszywe rozpoznanie.

W Szklarni Szkoły Filmowej w Łodzi odbędzie się z kolei pierwsza, przekrojowa wystawa wszystkich projektów Grzegorza Wełnickiego tworzonych przez ostatnie trzynaście lat wokół pytania o to, jaką naukę niesie ze sobą śmierć. Na wystawie znajdą się serie z Indii, Polski, Ukrainy i Rosji.

Z kolei do Akademickiego Centrum Designu i Galeria Kobro warto się wybrać, by zobaczyć 3. Przegląd Uczelni Artystycznych, „północ-południe”. Tam dwie wystawy konkursowe, do udziału w których zaproszonych zostało 9 polskich uczelni artystycznych.

Najnowsze prace pokaże Weronika Gęsicka (Paszport Polityki 2020), artystka wizualna, która projektem „ENCYCLOPAEDIA” opowie o przypadkach, gdy nieistniejące zjawiska i ludzie zyskali światowy rozgłos wskutek błędów i fikcyjnych haseł w encyklopediach i leksykonach. Gęsicka stworzyła projekt w oparciu o zdjęcia stockowe i narzędzia sztucznej inteligencji. Pokaże je w Galerii Re:medium we współpracy z warszawską Galerią Jednostka. 

Na finał festiwalowych wydarzeń, od 21 czerwca, w Galerii Wschodniej na gości będzie czekać najnowsza wystawa Jerzego Grzegorskiego – jednej z ważniejszych postaci polskiej i łódzkiej sceny artystycznej – przygotowana specjalnie na tę edycję Fotofestiwalu ze zdjęć z pchlich targów, antykwariatów i zbiorów prywatnych.

Jak zawsze, Program Miasto, będzie przewodnikiem po wyjątkowych galeryjnych przestrzeni miasta. Fotofestiwal to także kilkanaście wystaw organizowanych przez inne instytucje na terenie Łodzi. W programie znajdzie się także seria wydarzeń towarzyszących, koncertów, pokazów filmowych i warsztatów. Pełen program na www.fotofestiwal.com i w mediach społecznościowych. 

 

Fotofestiwal - 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi

13-23 czerwca 2024

www.fotofestiwal.com

 

Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej

Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi

Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński

Sponsor festiwalu: VisionExpress

Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok

W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.