Komunikaty PR

Chodząc depczesz Polskę | wystawa w Galerii Nizio startuje 24 stycznia

2020-01-07  |  13:00

Marsz Niepodległości, Parada Równości, Marsz dla Życia i Rodziny, Czarny Protest, to aktywne próby konstruowania oraz demonstrowania przejawów narodowej tożsamości. Wystawa „Chodząc depczesz Polskę” Piotra Tadeusza Mosura to kuratorska i artystyczna koncepcja, która wpisuje się w dyskusję o wewnątrz narodowych konfliktach, które przybierającoraz ostrzejszą formę. Wystawa organizowana przez Galerię Nizio zostanie otwarta dla publiczności już 24 stycznia. 

Jak stoczyć walkę o nową mentalność Polaków nie zadeptując się wzajemnie? To pytanie zadaje Piotr Tadeusz Mosur, absolwent i doktorant wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wystawa jego prac – „Chodząc depczesz Polskę” – zagląda w głąb procesu ciągłego narodowego powrotu do przeszłości, reinterpretacji, przekładania wątków historycznych, prób włączenia i wzajemnego odrzucenia w ramach danych środowisk. Zebrane na wystawie dzieła Mosura stanowią wizualny komentarze do złożonej tożsamości Polaków i ujawniają odmienne perspektywy obecne w aktach wzajemnego konfrontowania się.

„W dobie roztapiania się twardych tożsamości, należałoby zadać pytanie: Co zrobić w sytuacji, gdy gniazdo, formujące się w narodowo rozumiany habitat, zmienia się w grajdoł? W gniazdo robaczywe, w którym uściełana trupami posadzka, wyklucza powstanie nowego, w miarę możliwości zdrowego życia” – pisze Piotr Tadeusz Mosur. Wystawa jest manifestem treści głęboko osadzonych w narodowym etosie. To wizualne cytaty, będące próbą określenia czym jest dziś polskość. W malarskich scenach grupowych, malowniczych przedstawieniach, dosłownych komunikatach tekstowych i jaskrawych kontrastach stylistycznych Mosur ukazuje „sensacyjność historyczną kraju”. Umieszczone nad wszystkim przeskalowane hasło „Chodząc depczesz Polskę” scala wystawę i stanowi zobiektywizowaną perspektywę wyjściową całości. 

Uzupełnieniem prezentacji prac Piotra Tadeusza Mosura jest organizowana przez Galerię Nizio wystawa „Zwulgaryzowany przedmiot pożądania”, którą oglądać można od 24 stycznia do 29 lutego w pasażu w Centrum Praskim Koneser (poniedziałek-piątek, godz. 11:00-19:00). 

Piotr Tadeusz Mosur (ur. 1990) – absolwent wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2017). Obecnie doktorant macierzystej uczelni. Wraz z Piotrem Szymonem Mańczakiem prowadzi Galerię UL i szkołę rysunku Umiejętnik. Zajmuje się m.in. malarstwem, instalacją i podrabianiem. Uczestnik licznych wystaw w kraju i za granicą, m.in. „W Lesie Wiedeńskim Wciąż Szumią Drzewa” (Wystawa Indywidualna, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2016); „A la Flamande — Portret” (Galeria Propaganda, Warszawa 2017); „Świeża Krew” (Galeria Socato, Wrocław 2017); Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych Promocje 2017 (Legnica); „Gniazdo II” (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2018); „Wyspa 3.0 Uporczywy Performatyw (Poznań Art Week, Stary Browar, Poznań 2018); Laureat nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Malarskim im. W. Fangora (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2015). Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach m.in. Barbary i Andrzeja Bonarskich. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

Chodząc depczesz Polskę”, Piotr Tadeusz Mosur
24 stycznia–29 lutego 2020

Wernisaż wystawy: 23 stycznia, godz. 19.00

Galeria Nizio
ul. Inżynierska 3/4, Warszawa
godziny otwarcia: wtorek-piątek: 11:00-19:00, sobota: 12:00-16:00

Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/729822217513279/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Wystawa prac Macieja Świętego w Galerii Dominikańskiej Biuro prasowe
2024-04-29 | 14:50

Wystawa prac Macieja Świętego w Galerii Dominikańskiej

Od piątku, 26 kwietnia, w Galerii Dominikańskiej można zobaczyć wystawę prac wrocławskiego artysty – Macieja Świętego. Ekspozycję tworzą wyjątkowe plakaty, w różnych
Sztuka Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów
2024-04-20 | 13:00

Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów

Kto kiedykolwiek trenował taniec, wie, jak dużo pracy wymaga dojście do poziomu, który pozwalałby na zaprezentowanie swoich umiejętności publicznie - a co dopiero na scenie i w blasku
Sztuka Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...
2024-04-16 | 12:00

Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...

Denise Schwizgebel jest szwajcarską artystką wizualną. Jej najnowszy projekt "Rising Aeon" powstał dzięki spotkaniu z Judith Sacchi, szwajcarską dziennikarką i wolontariuszką

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Konsument

Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware

Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.

Psychologia

Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu

Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.