Człowiek jako psyche i physis, czyli wystawa galerii sztuki AOKZ
Już od 7 czerwca w holu głównym Giełdy Papierów Wartościowych będzie można odwiedzać wyjątkową wystawę “Człowiek”. To projekt galerii sztuki współczesnej AOKZ z Łodzi, podejmujący dialog o ludzkiej kondycji. Zaprezentowane na ekspozycji prace Bartłomieja Radosza i Jarosława Borka odbierane wspólnie “budują” człowieka, podkreślając komplementarność jego psyche i physis, co zyskuje dodatkowy przekaz w biznesowym otoczeniu.
Twórcy łódzkiej galerii AOKZ - Grzegorz Jarosz i Maciej Domarecki - nie tylko wprowadzają do budynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie potężną dawkę sztuki, ale także - a może przede wszystkim - rozpoczynają dyskusję o człowieku, jego metafizycznym aspekcie i cielesnej naturze. AOKZ to inicjatywa, która powstała zgodnie z ideą, że sztuka powinna pobudzać do refleksji i wzbudzać emocje. Nie stroniąc od trudnych tematów, galeria edukuje, inspiruje i zachęca do podejmowania dialogu.
Wystawa zrealizowana w biznesowym centrum stolicy zmusza do refleksji nad relacją biznesu i człowieka, stawiając pytania o rzeczywiste potrzeby ludzkie. Składa się na nią kilkanaście prac dwojga młodych artystów: Bartłomieja Radosza i Jarosława Borka. Chociaż każdy z nich odnalazł swój język w innej formie sztuki - Radosz realizuje się w malarstwie, a Borek w rzeźbie - dla obu źródłem wszelkiej inspiracji jest właśnie człowiek.
- Twórczość obu artystów jest zupełnie różna, a przy tym niezwykle komplementarna, co staraliśmy się oddać na wystawie. Bartek Radosz skupia się na fizyczności i zewnętrznym wyglądzie, a Jarek Borek w swoich rzeźbach porusza wątek psychiki i życia emocjonalnego. Każdy z tych aspektów osobno jest niezwykle istotny, ale dopiero wspólnie tworzą kompletnego człowieka. Psyche i physis nie mogą istnieć bez siebie, co chcieliśmy podkreślić, decydując się na taki dobór artystów - mówi Grzegorz Jarosz, współwłaściciel galerii AOKZ.
Bartłomiej Radosz - nowa definicja fizyczności
Otaczające nas z każdej strony dążenie do perfekcji i estetyzacji życia wywołało w młodym artyście potrzebę pokazania człowieka w całej jego niedoskonałości. Bartłomiej Radosz w swoich pracach przedstawia prawdziwy świat - z jego ułomnościami, chorobami i brzydotą, od której tak bardzo staramy się uciec. Robi to w sposób niezwykle sugestywny, który sprawia, że bohaterowie jego obrazów zdają się poszukiwać kontaktu wzrokowego z odbiorcą, bezgłośnie wołając o pomoc.
- Prace Bartka Radosza stanowią kontrapunkt dla idealnego, nieskazitelnego wizerunku, jaki wszyscy staramy się budować przy pomocy mediów społecznościowych. Upomina się o prawdę, o stres, choroby i niedoskonałości, które definiują to, kim naprawdę jesteśmy. Jednocześnie warto zwrócić uwagę z jakim kunsztem malarskim to robi, odwołując się do mistrzów renesansowych i używając klasycznych technik, co w ubiegłym roku zapewniło mu tytuł finalisty podczas Biennale Malarstwa Bielska Jesień - mówi Maciej Domarecki, współwłaściciel galerii AOKZ.
Jarosław Borek - symbolika brutalistycznej formy
Rzeźby Jarosława Borka mają zawsze swój niepowtarzalny, filozoficzny kontekst, który sprawia, że chociaż łatwe w odbiorze, mogą stanowić dla oglądającego wyzwanie w zdekodowaniu przekazu. Prace wyeksponowane na wystawie “Człowiek” odwołują się do różnych aspektów człowieczeństwa, skupiając się przede wszystkim na jego życiu emocjonalnym. W ich zrozumieniu pomaga znajomość teorii archetypów Junga, z której artysta chętnie czerpie. Odwołując się do wynikających z nich relacji międzyludzkich, przedstawia procesy, które kształtują naszą psychikę.
W swojej twórczości Borek poszukuje porządku w sztuce, inspirując się harmonią natury i światłem, które odbija od barwnych powierzchni rzeźb lub daje się wchłonąć głębokim czerniom. Brutalistyczne formy kryją w sobie bogatą warstwę symboliczną, nieoczywistą na pierwszy rzut oka.
“Człowiek” w holu głównym GPW
Wystawa “Człowiek” przedstawia podstawowe elementy natury ludzkiej - materialną część ciała i emocjonalny, mentalny aspekt psychiki, podkreślając ich wzajemną relację. Nie wartościuje, a raczej zachęca do refleksji nad tym, w jaki sposób osiągnąć harmonię między każdym pierwiastkiem naszego człowieczeństwa. Ekspozycję odwiedzać można w dniach 7-15 czerwca w holu głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Wstęp wolny.
Organizatorami wystawy są AOKZ WWA i agencja eventowa Don’t Worry, a mecenasem CENTRUM GIEŁDOWE S.A. Wśród partnerów znaleźli się: agencja 38 Content Communication, BUDOMAL 360, Liberty Marine oraz Liberty Motors, Centra Medyczne Medyceusz oraz firma Czeskie Piwa. Markami wspierającymi wernisaż została restauracja Deli3 oraz firma cateringowa Aleje3.
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Zawiązku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.
Prawo
Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
W ciągu ostatnich kilku lat liczba uchyleń od szczepień obowiązkowych dzieci i młodzieży zwiększyła się prawie dwukrotnie – z 48,6 tys. w 2019 roku do 87,3 tys. w 2023 roku – wynika z danych NIZP PZH-PIB. W efekcie coraz więcej zapomnianych chorób powraca i rośnie liczba zachorowań m.in. na odrę czy krztusiec. Wraz rosnącym odsetkiem odmów powracają pomysły, by uzależnić od szczepień miejsce w żłobku czy przedszkolu, ale eksperci podkreślają, że potrzebna jest przede wszystkim edukacja rodziców.
Media
Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca
Drifterka podkreśla, że niektóre zadania w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” były na tyle wymagające, że kończyły się kontuzjami i urazami. Karolina Pilarczyk zaznacza, że największą motywacją była dla niej możliwość zmierzenia się z uznanymi sportowcami, których podziwia od lat. Ma też świadomość, że różni się od pozostałych uczestników formatu, ponieważ jej dyscyplina koncentruje się nie na przygotowaniu fizycznym, ale na umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego, gdzie kluczowe są refleks, panowanie nad emocjami i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.