Człowiek jako psyche i physis, czyli wystawa galerii sztuki AOKZ
Już od 7 czerwca w holu głównym Giełdy Papierów Wartościowych będzie można odwiedzać wyjątkową wystawę “Człowiek”. To projekt galerii sztuki współczesnej AOKZ z Łodzi, podejmujący dialog o ludzkiej kondycji. Zaprezentowane na ekspozycji prace Bartłomieja Radosza i Jarosława Borka odbierane wspólnie “budują” człowieka, podkreślając komplementarność jego psyche i physis, co zyskuje dodatkowy przekaz w biznesowym otoczeniu.
Twórcy łódzkiej galerii AOKZ - Grzegorz Jarosz i Maciej Domarecki - nie tylko wprowadzają do budynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie potężną dawkę sztuki, ale także - a może przede wszystkim - rozpoczynają dyskusję o człowieku, jego metafizycznym aspekcie i cielesnej naturze. AOKZ to inicjatywa, która powstała zgodnie z ideą, że sztuka powinna pobudzać do refleksji i wzbudzać emocje. Nie stroniąc od trudnych tematów, galeria edukuje, inspiruje i zachęca do podejmowania dialogu.
Wystawa zrealizowana w biznesowym centrum stolicy zmusza do refleksji nad relacją biznesu i człowieka, stawiając pytania o rzeczywiste potrzeby ludzkie. Składa się na nią kilkanaście prac dwojga młodych artystów: Bartłomieja Radosza i Jarosława Borka. Chociaż każdy z nich odnalazł swój język w innej formie sztuki - Radosz realizuje się w malarstwie, a Borek w rzeźbie - dla obu źródłem wszelkiej inspiracji jest właśnie człowiek.
- Twórczość obu artystów jest zupełnie różna, a przy tym niezwykle komplementarna, co staraliśmy się oddać na wystawie. Bartek Radosz skupia się na fizyczności i zewnętrznym wyglądzie, a Jarek Borek w swoich rzeźbach porusza wątek psychiki i życia emocjonalnego. Każdy z tych aspektów osobno jest niezwykle istotny, ale dopiero wspólnie tworzą kompletnego człowieka. Psyche i physis nie mogą istnieć bez siebie, co chcieliśmy podkreślić, decydując się na taki dobór artystów - mówi Grzegorz Jarosz, współwłaściciel galerii AOKZ.
Bartłomiej Radosz - nowa definicja fizyczności
Otaczające nas z każdej strony dążenie do perfekcji i estetyzacji życia wywołało w młodym artyście potrzebę pokazania człowieka w całej jego niedoskonałości. Bartłomiej Radosz w swoich pracach przedstawia prawdziwy świat - z jego ułomnościami, chorobami i brzydotą, od której tak bardzo staramy się uciec. Robi to w sposób niezwykle sugestywny, który sprawia, że bohaterowie jego obrazów zdają się poszukiwać kontaktu wzrokowego z odbiorcą, bezgłośnie wołając o pomoc.
- Prace Bartka Radosza stanowią kontrapunkt dla idealnego, nieskazitelnego wizerunku, jaki wszyscy staramy się budować przy pomocy mediów społecznościowych. Upomina się o prawdę, o stres, choroby i niedoskonałości, które definiują to, kim naprawdę jesteśmy. Jednocześnie warto zwrócić uwagę z jakim kunsztem malarskim to robi, odwołując się do mistrzów renesansowych i używając klasycznych technik, co w ubiegłym roku zapewniło mu tytuł finalisty podczas Biennale Malarstwa Bielska Jesień - mówi Maciej Domarecki, współwłaściciel galerii AOKZ.
Jarosław Borek - symbolika brutalistycznej formy
Rzeźby Jarosława Borka mają zawsze swój niepowtarzalny, filozoficzny kontekst, który sprawia, że chociaż łatwe w odbiorze, mogą stanowić dla oglądającego wyzwanie w zdekodowaniu przekazu. Prace wyeksponowane na wystawie “Człowiek” odwołują się do różnych aspektów człowieczeństwa, skupiając się przede wszystkim na jego życiu emocjonalnym. W ich zrozumieniu pomaga znajomość teorii archetypów Junga, z której artysta chętnie czerpie. Odwołując się do wynikających z nich relacji międzyludzkich, przedstawia procesy, które kształtują naszą psychikę.
W swojej twórczości Borek poszukuje porządku w sztuce, inspirując się harmonią natury i światłem, które odbija od barwnych powierzchni rzeźb lub daje się wchłonąć głębokim czerniom. Brutalistyczne formy kryją w sobie bogatą warstwę symboliczną, nieoczywistą na pierwszy rzut oka.
“Człowiek” w holu głównym GPW
Wystawa “Człowiek” przedstawia podstawowe elementy natury ludzkiej - materialną część ciała i emocjonalny, mentalny aspekt psychiki, podkreślając ich wzajemną relację. Nie wartościuje, a raczej zachęca do refleksji nad tym, w jaki sposób osiągnąć harmonię między każdym pierwiastkiem naszego człowieczeństwa. Ekspozycję odwiedzać można w dniach 7-15 czerwca w holu głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Wstęp wolny.
Organizatorami wystawy są AOKZ WWA i agencja eventowa Don’t Worry, a mecenasem CENTRUM GIEŁDOWE S.A. Wśród partnerów znaleźli się: agencja 38 Content Communication, BUDOMAL 360, Liberty Marine oraz Liberty Motors, Centra Medyczne Medyceusz oraz firma Czeskie Piwa. Markami wspierającymi wernisaż została restauracja Deli3 oraz firma cateringowa Aleje3.
Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury
Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy
Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Gwiazdy
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.
Konsument
Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
– Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.